התעוררו: 2 המלצות להשקעות אטרקטיביות בשוק המתעורר

בחברת מחקר הקרנות מורנינגסטאר מאמינים כי דווקא החשיפה המטבעית דרך אג"ח של מדינות אלו עשויה להוות עתה גידור לדולר האמריקני הנחלש, למרות התנודתיות במט"ח

השקעה בשווקים המתעוררים כבר הפכה לבנאלית, בייחוד כשמדובר על רכישה של ETF's פופולריות כמו iShares MSCI Emerging Markets (סימול: EEM) או Vanguard Emerging Markets ETF (VWO).

למעשה, מרבית מהזרמות הכספים המאסיביות בשנים האחרונות לשווקים המתעוררים, נעשות דרך המדדים הגדולים המובילים. אך השווקים המתעוררים הם עולם רחב ומגוון יותר מהחשיפה שמציעות שתי התעודות הללו, ובחברת מחקר הקרנות מורנינגסטאר סבורים כי אם המשקיעים יתאמצו קצת יותר בחיפושיהם אחר השקעות אטרקטיביות, הם ימצאו הזדמנויות עשירות מאחורי המדדים הגדולים.

נקודת המפנה בהזרמת הכספים לשווקים המתעוררים התרחשה בתחילת שנות ה-90, כאשר מדינות מתעוררות רבות זנחו את קביעת שער החליפין שלהן, אימצו יעדי אינפלציה שנתיים, הקטינו חוב חיצוני והנמיכו את הגירעון הפיסקלי. כיום עומד משקלם של השווקים המתעוררים על כשליש מהתמ"ג העולמי, והצפי לגידול השנתי הממוצע בהם ב-2010 עומד על 6% לעומת 2% בארה"ב. מנגד, ניצב העולם המפותח עם נטל חוב גדול יותר, שצפוי לרסן את הצמיחה בשנים הקרובות ועם תמ"ג שהולך ומתכווץ.

שתי תעודות להתפתח איתן

בהתאם לכך, מציעים במורנינגסטאר שתי ETF's פחות מוכרות למשקיעים, שמאפשרות חשיפה לספרות נוספות בעולם המתעורר:

1. Wisdom Tree Emerging Markets SmallCap Dividend (סימול: DGS) - למעלה מ-30% מהצריכה העולמית מגיעים מהשווקים המתעוררים, אך הצרכנים המקומיים בשווקים אלה מוערכים בחסר כזרז צמיחה, שכן רוב המשקיעים רואים את הכלכלות המתעוררות ככאלה המייצרות עבורם את מוצרי השבבים למיניהם. זה אמנם נכון, אך יש להבין כי היצרנות הזו מגדילה את ההכנסה החודשית של היצרן, שהוא גם צרכן במשק המקומי שלו.

DGS מבקשת לעקוב אחר מגמות הצריכה המקומיות דרך מניות ה-Small Cap (שווי שוק קטן), שהכנסותיהן מגיעות מהכלכלה המקומית והן בעלות חשיפה מועטה לביקושי חוץ. זאת, לעומת תעודת הסל הפופולרית VWO, שחשופה באופן בינלאומי לתחומי הטכנולוגיה, האנרגיה וסקטור חומרי הגלם. DGS הגדילה את החשיפה שלה לסקטורי הצרכנות והתעשייה המקומית, המושפעים ממגמות פנים כלכליות.

בשלוש השנים האחרונות הציגה התעודה סטיית תקן קרובה מאוד למדד החברות הגדולות בשווקים המתעוררים, MSCI Emerging Markets Index, אך עדיין גבוהה ב-50% מה-S&P500. ל-DGS לוגיקה שונה מזו הנהוגה לרוב ב-ETF's המשקיעות לפי שווי שוק, שכן משקלה של כל חברה בתעודה נקבע בהתאם לתשואת הדיבידנד שהיא מציעה - ככל שזו תהיה בעלת שיעור גבוה יותר, כך יגדל משקלה. החיסרון הוא שהמיקוד בדיבידנד לא מייצג באופן מלא את המדינות השונות.

כך למשל, החברות הסיניות זוכות בה למשקל של 6% בלבד, בעוד שב-Emerging Market Index הן מקבלות משקל של 18%. אך במורנינגסטאר סבורים כי בשורה התחתונה עדיפה המתודולוגיה הזו, שכן היא ממזערת סיכונים ומתמקדת בחברות המציגות פעילות רווחית ממוסדת.

2. WisdomTree Emerging Markets Local Debt (סימול: ELD) - באופן מסורתי נחשב תחום החוב בשווקים המתעוררים לתנודתי ונוטה לחדלות פירעון. עד לאחרונה מרבית החוב היה נקוב בדולר אמריקני, בשל הימנעות המשקיעים מחשיפה לתנודות בשערי המטבעות במדינות שנחשבו ללא יציבות. אולם, ב-10 השנים האחרונות הפחיתו המדינות המתעוררות את תלותן בחוב חיצוני, במקביל הצמיחה במערכת הפנסיונית שלהן עלתה, ניכרות עלייה בשיעורי החיסכון, הטמעת תוכניות פיסקליות, גמישות במסחר במט"ח ועוד ושינויים מאקרו כלכליים, שהביאו להענקת דירוגי אשראי עבור מדינות רבות - דבר המשקף יציבות כלכלית.

במורנינגסטאר מאמינים כי דווקא החשיפה המטבעית דרך אג"ח של מדינות אלו עשויה להוות עתה גידור לדולר האמריקני הנחלש, ולמרות התנודתיות במט"ח - עולה במקרה זה הסיכוי על הסיכון.

משבר החוב באירופה הביא להערכה מחודשת של המשקיעים את כושר האשראי של מדינות. יחס החוב הציבורי לתמ"ג בעולם המתעורר עומד על פחות מ-50%, בזמן שבארה"ב מדובר על 100%. סוכנויות דירוג האשראי ממשיכות לציין לחיוב את מצבם הכלכלי של השווקים המתעוררים, שזכו לשישה דירוגים חיוביים השנה. בנוסף, גוברת הטענה כי למרות דירוג האשראי הנמוך יחסית של שווקים אלו, בפועל סיכון האשראי שלהם טוב יותר ביחס לשווקים המפותחים.

ELD הושקה באוגוסט האחרון, ודירוגה A מינוס. מכיוון שמדובר על אחת מהתעודות הראשונות שאפשרו חשיפה לחוב של השווקים המתעוררים, כמו גם למטבע שלהם, מדובר על ETF סחירה. התעודה משקיעה בנכסים של מדינות בעלות משמעת פיסקלית חזקה, כשכרגע עיקר המשקל הוא בברזיל, מקסיקו, מלזיה ואינדונזיה.