סיכום 2010 במחשוב: המחשבים על הקרקע, הראש בעננים

אחרי שנתיים קשות, שוק המחשוב והתקשורת התאושש ב-2010 והטכנולוגיה נמצאת במגמת עלייה ■ "גלובס" מסמן את המגמות החמות של 2011 בעולם המחשוב

לאחר כמעט שנתיים של משבר כלכלי, 2010 הייתה שנת התאוששות יוצאת דופן. השינויים ניכרים בכל השכבות של עולם המחשוב והתקשורת. הביקושים משתנים; הדגש המסחרי זז לכיוון הצרכן הסופי; והמספרים מגבים את התחושה שהטכנולוגיה נמצאת במחזור חיים חיובי, שרק צלו של מיתון נוסף יכול להרוס.

השפעת המשבר הוציאה מהמשחק מהר מהצפוי טכנולוגיות שעמדו בפני פריצה במשך תקופה ארוכה. מנגד, היא דחפה קדימה טכנולוגיות אחרות, שהתחזית הייתה כי יתבגרו בשלבים מאוחרים יותר.

כך, ה-LTE, טכנולוגיית הדור הרביעי, נכנסה כבר השנה לתחום התקשורת הסלולרית, ומחשוב הענן שינה את עולם המחשוב בצורה מהותית.

השינויים באו לידי ביטוי גם בהיקפי המיזוגים והרכישות בעולם הטכנולוגי, שלפי נתוני ארנסט אנד יאנג הסתכמו ב-121 מיליארד דולר עד תחילת דצמבר. אמנם ללא שינוי לעומת 2009, אך השווי מגלם בתוכו פרמיות גבוהות, מה שמראה שהארנקים נפתחו יותר בקלות. הרכישות של 2010 גם היו יותר אסטרטגיות מאשר פיננסיות.

רגע לפני שהיא מתחילה, שנת 2011 נראית כהתחלת המימוש של הגל הטכנולוגי הגדול, זה שהיסודות עבורו הונחו בשנה המסתיימת. "גלובס" מביא את השינויים שנראה בתעשיות המרכזיות בתחום המחשוב.

מחשוב ענן - עושים סדר בעולם הווירטואלי

לא כולם מבינים את המשמעות מאחורי המונח המוזר, מחשוב ענן, שכוונתו גישה למשאבי מחשוב כגון עיבוד, זיכרון ותוכנה, ממרכזי מחשוב מרוחקים - אך רוב הצריכה הדיגיטלית של 2010 התבססה על הטכנולוגיה הזו. גלישה בפייסבוק ובטוויטר; חיפוש בגוגל ושימוש בג'ימייל; רכישות באמזון; שירותים חברתיים בטלפונים הניידים - כולם מבוססים על הטכנולוגיה הזו.

מה שיתפוס בשנים הקרובות יותר מקום בעולם המחשוב הארגוני הוא טכנולוגיה שהופכת את מרכזי המחשוב ליעילים ולפונקציונליים יותר. הדבר החם יהיה טכנולוגיות לשיפור התקשורת והניצולת של החומרה שנמצאת בבסיס מרכזי המחשוב, וכן טכנולוגיות שעושות סדר בעולם התוכנה שמשתנה על התשתיות הפיזיות.

העולם החדש של שוק המחשוב עדיין נמצא בתחילת דרכו. לספקי השירותים והתשתיות וגם ללקוחות ייקח זמן לגלות איך דברים צריכים להתבצע כשהתוכן לא נמצא על המחשב או בסביבה הארגונית. לדברי מנהל מחקר טכנולוגיות חדשניות בחברת המחקר IDC, דן יכין, קשה לצפות היום בעיות שעתידות להתעורר כשהשימוש יתרחב.

גם ההיערכות של תעשיית החומרה משתנה. ענקיות כמו IBM, אורקל, HP, סיסקו, EMC ואחרות יוצרות מערכת אקולוגית שונה מזו שהייתה כדי לתמוך במרכזי הנתונים הענקיים שהן נדרשות לספק. שוק המחשוב רק באמצע הדרך, וחברות היי-טק רבות ימצאו עצמן מחפשות את מיקומן בסדר העולמי החדש.

תוכנה - ההגמוניה של מיקרוסופט ואורקל מתערערת

ב-2011 יתגשם בעולם התוכנה חזון אחרית הימים, כאשר התוכנה תהפוך להיות שירות באופן סופי. כבר היום המשתמש לא יודע באמת אילו מבין האפליקציות שלו נמצאות על התקני המחשוב המודרניים, אילו ממקומות על ההתקן עצמו ומה נמצא אי שם במרכז נתונים מרוחק ונשאב למחשב לפי דרישה.

איך ייראה עולם התוכנה, שהסתמך במשך כמה עשורים על מכירת קוד שמאוחסן על המחשב, עם כניסתם של מודלים חדשים - טכנולוגיים ועסקיים? המשמעויות של השינוי נוגעות לסוגיות נרחבות של אבטחה, פונקציונליות, המיקום של חברות התוכנה בשרשרת המזון, השפעת הקוד הפתוח, וזהות הגוף שהמשתמשים ישלמו לו. לדברי יכין, היום כמעט שאין חברות שעובדות במודל שאיננו תוכנה כשירות.

מקובל לחלק את שירותי הענן לשלוש קטגוריות שמבוססות בעיקר על תוכנה: תשתיות עיבוד וזיכרון כשירות (IaaS); סביבת פיתוח ואינטגרציה כשירות (PaaS); ואפליקציות כשירות (SaaS). הסגמנט השלישי הוא המוביל, במיוחד בשוק היישומים הארגוניים, שעל-פי גרטנר יצמח ב-16% ב-2011 ל-10.7 מיליארד דולר - הרבה מעבר לצמיחה המשוערת של שוק המחשוב הארגוני כולו, שהוא חלק ממנו.

ענקיות התוכנה, כגון מיקרוסופט, SAP, אורקל ואדובי, פועלות גם בסגמנט החדש, אבל הן השחקניות המסורתיות בו, והן נמצאות במגננה שכן עליית קרנה של התוכנה כשירות מערערת על ההגמוניה שלהן.

יכין מעריך כי התוצאה תהיה גלי מיזוגים ורכישות בשנה הבאה וכן השקה של מוצרים חדשים. כמו-כן, צפוי גידול בביקוש לפתרונות בתחומי האבטחה וניהול תשתיות בענן.

שבבים - הטלפונים החכמים יובילו את הביקושים

לאחר השנה הטובה ביותר בתולדותיו, מצפה לשוק השבבים שנה פחות זוהרת. חברת המחקר iSupply, למשל, מעריכה כי השוק יסתכם ב-2010 ב-304 מיליארד דולר לאחר צמיחה של 32% וכי ב-2011 הוא יצמח ב-5% בלבד.

הסיבה לגידול הצנוע אינה חזרה לבעיות שחווה השוק ב-2009 כתוצאה מהמשבר, אלא "התמתנות בכוחות שמניעים את השוק" - כך לפי האנליסט דייל פורד מ-iSupply.

עולם השבבים כולו משתנה לכיוונים מעט יותר יצירתיים. מה שהניע את השוק ב-2010 היו הביקושים הגבוהים לזיכרונות מסוג פלאש NAND ו-DRAM, שנמצאים בליבם של מוצרי אלקטרוניקה. גם ב-2011 הזיכרונות יהיו מי שיניעו את גלגלי המכירות של תעשיית השבבים, בעיקר אלו המובנים במוצרים דוגמת טלפונים חכמים וטאבלטים (מחשבי לוח).

בחברת המחקר S&P סבורים כי הזיכרונות לשוק המחשבים האישיים ייהנו אף הם מביקושים ערים. הטלפונים החכמים והדגש על מוצרי אלקטרוניקה יגרמו לעלייה בצריכה גם של רכיבי אלקטרוניקה שמיועדים לתקשורת אלחוטית מתקדמת יותר.

שוק השבבים עבור התקשורת האלחוטית צפוי אף הוא להשתנות, כשהדור הרביעי של התקשורת הסלולרית (מבוסס LTE) יהפוך לעובדה. תחום זה ייצר ב-2011 גם רכישות, דוגמת אלו שביצעו השנה ברודקום ואינטל.

לגבי אינטל, ב-S&P משוכנעים כי ההיסטוריה העצובה של החברה בחדירה לעולם הטלפוניה לא תחזור על עצמה וש-2011 תהווה פריצת דרך אמיתית בשוק הענק של הסלולר. "אינטל תשיג סופסוף כוח מסוים בשוק הטלפונים החכמים והטאבלטים", מציינים בחברת המחקר.

בתחום התקשורת, הרכיבים שיתמכו במהירות גדולה יותר - כמו ברשתות אופטיות ואלחוטיות ובתקשורת הארגונית - ייהנו מעדנה. כמו-כן, יינתן דגש הולך וגדל על פתרונות המיועדים לצרכן הסופי - לדוגמה מערכת הקינקט של מיקרוסופט, שתוביל את החדירה של החברה לשוק הבידור הביתי.

אחסון - הברזלים הופכים לחכמים יותר

שוק האחסון כולל את פתרונות ה"ברזלים" - פחות תוכנה, יותר חומרה. אך הוא מאמץ מהר יותר את המעבר לתוכנה חכמה. הדרמות הגדולות של 2010 היו בתחום זה, שבו ענקיות האחסון מוכנות לשלם הרבה כסף כדי לשלב בטכנולוגיה שלהן תוכנה שתספק את מנועי הצמיחה לקראת העשור הבא.

שני כוחות מנוגדים מתדלקים את הצמיחה האורגנית ואת מסע הרכש בשוק האחסון: הראשון הוא הגידול האינסופי בהיקפי התוכן הדיגיטלי בעולם. חברת המחקר IDC מעריכה כי כ -15 אלף פטה-בייט של נתונים דיגיטליים נוצרו, הועברו ונשמרו במהלך 2010 - כמות שצפויה לגדול בשיעור של 53% לשנה בממוצע עד 2014. לשם הפרופורציה, פטה-בייט אחד של מידע הוא כמיליון ג'יגה-בייט.

את הביקושים האדירים האלו לאחסון מידע ממלאות בעיקר המערכות החיצוניות למערכות המחשוב, שוק שמוערך כיום ב-20 מיליארד דולר על-ידי IDC ומהווה כ-75% מכלל שוק חומרת האחסון. הגידול בביקוש עולה, בעוד שהמחיר יורד. ב-IDC העריכו, כי המחיר לגיגה-בייט זיכרון ירד ב-31% ב-2010 ויאבד 32% נוספים ב-2011.

כדי לפצות על הנפילה המהירה במחירי חומרת האחסון, החברות הגדולות שמות דגש כבר כמה שנים על תוכנה חכמה ועל כניסה לאזורים מסחריים שבהם הן כמעט לא נראו. לא בטוח שיהיו בשנה הבאה עוד מאבקים דרמטיים כמו זה שניהלו HP ודל לרכישתה של 3PAR בקיץ 2010, אך החברות שפעילות בתחום רחוקות מלסיים את מסע ההצטיידות שלהן, ו-2011 תספק דרמות נוספות.

שינוי מהותי בשוק יתרחש אם ענקית מחשוב תחליט לרכוש את אחת המובילות של עולם האחסון - כמו EMC או נט-אפ. נוסף לסכומים הגדולים שיעמדו על הפרק, מהלך כזה יוכל לשנות את פני התעשייה.