פייסבוק גייסה 500 מיליון דולר; ניסתה לרכוש את טוויטר

"ניו-יורק טיימס": גולדמן זאקס ודיגיטל סקיי השקיעו בפייסבוק לפי שווי של 50 מיליארד דולר ■ "פייננשל טיימס": טוויטר סירבה ב-2008 להצעת רכש מפייסבוק ב-500 מיליון דולר

הרשת החברתית הגדולה בעולם, פייסבוק, גייסה 500 מיליון דולר מבנק ההשקעות גולדמן זאקס ומחברת דיגיטל סקיי הרוסית, לפי שווי חברה של 50 מיליארד דולר - כך מדווח "ניו-יורק טיימס". לאחר ההשקעה, פייסבוק שווה יותר מענקיות כמו יאהו, eBay וטיים וורנר. בבלוגספירה, נזכיר, צופים לפייסבוק הכנסות של 2 מיליארד דולר בשנה.

הכסף החדש עשוי לדחוף את פייסבוק לכיוון של הנפקה, למרות התנגדות של בכיריה ובינהם המייסד מארק צוקרברג, שלא רוצה להנפיק לפחות עד 2012, ובוודאי שלא למכור את החברה. נציגים מפייסבוק, גולדמן זאקס ודיגיטל סקיי סירבו להגיב לידיעה.

הכספים ישמשו את הרשת החברתית לגיוס עובדים חדשים, לפיתוח מוצרים חדשים ואולי אפילו לרכישות של חברות. המהלך עשוי אף להביא את העובדים של פייסבוק לממש חלק ממניותיהן בשוק המשני.

במסגרת העסקה, גולדמן זאקס השקיע בפייסבוק 450 מיליון דולר, ודיגיטל סקיי הרוסית שבניהלו של יורי מילנר השקיעה עוד 50 מיליון דולר, בהמשך להשקעה קודמת שלה בפייסבוק בהיקף כחצי מיליארד דולר. לגולדמן הזכות למכור חצי מהחזקותיו לדיגיטל סקיי בהיקף של עד 75 מיליון דולר.

הצעת רכש בהיקף 500 מיליון דולר לטוויטר

בתוך כך, ב"פייננשל טיימס" דווח כי בשנת 2008 פייסבוק ניסתה לרכוש את שירות המיקרו-בלוגינג טוויטר תמורת 500 מיליון דולר, והאחרון סירב להצעת הרכש.

מייסד טוויטר ביז סטון אמר בראיון בסוף השבוע כי לצד רצונה המובן לצבור פופולריות, החברה רצתה להפוך לעסק שמסוגל להתקיים בזכות עצמו ולא להירכש על-ידי חברה אחרת.

"יצרנו מוצר שאנשים מביעים בו עניין ומוצאים בו ערך, אבל טרם הצלחנו להפוך אותו לעסק, ואנחנו ממש רוצים לעשות זאת", אמר סטון.

לפי הדיווח, מייסדי טוויטר ענו להצעת הרכש של מארק צוקרברג ואמרו כי "אין לפייסבוק משהו שאנחנו רוצים".

לפי הערכות, טוויטר עדיין לא הצליחה לייצר רווחים גם אחרי 4 שנים מאז הקמתה. לאחרונה היא קיבלה השקעה מקבוצת משקיעים פרטית, שהעניקה לה שווי של 3.7 מיליארד דולר.