מלאי החיסונים נגד שפעת אוזל: "מומלץ לשמור על היגיינה"

סמנכ"ל הסברה וקשרי חוץ של משרד הבריאות: "קופות החולים הגיעו כמעט לקו האדום של חיסוני השפעת"

הבהלה לחיסונים נגד שפעת הביאה לכך שהמלאי אזל ומבוטחים שבאו להתחסן נאלצו לשוב על עקבותיהם. הביקוש הגבוה לחיסון נובע ככל הנראה גם ממותו משפעת של נער בן 16 מחדרה לפני כמה ימים. לנער לא היו מחלות רקע.

"קופות החולים הגיעו כמעט לקו האדום של חיסוני השפעת", אומר היום יאיר עמיקם, סמנכ"ל הסברה וקשרי חוץ של משרד הבריאות. "מלבד קופ"ח לאומית, שלה יש עדיין כמות קטנה של חיסונים". החיסונים ניתנים להשגה בסניפים ספורים של כל קופות החולים, וניתן לרכוש אותם באופן פרטי בבתי המרקחת. בהם, ככל הידוע, המלאי טרם אזל.

למרות דברי עמיקם, בקופת חולים מאוחדת טוענים כי אין כלל מחסור בחיסונים כרגע.

"בכל שנה נגמרים החיסונים"

"בכל שנה נערך מבצע מוגבל בזמן לחיסון נגד שפעת", מסרה דוברת הכללית. "בכל שנה הקופות רוכשות יותר חיסונים משנרכשו בשנה שעברה, ובכל שנה נגמרים החיסונים בשלב כלשהו, ואז מסתיים המבצע".

עם זאת, עמיקם טוען כי אינו זוכר שנה שבה נגמרו החיסונים כשהביקוש עדיין היה גבוה כל כך. "בשנים קודמות הקופות נותרו עם חיסונים עודפים ונאלצו לזרוק אותם לפח". לשאלה מה הקופות יעשו כעת, הוא עונה: "קודם כול, הקופות פונות ורוכשות חיסונים עודפים האחת מן השנייה. אנחנו בודקים את האפשרות לבצע רכישת חירום, אולם אם מנות נוספות יוזמנו מחר, הן יגיעו רק בעוד כשבוע עד עשרה ימים, וזה כבר מאוחר למדי בעונה, ולא בטוח שהחיסון יהיה אפקטיבי".

- מה אנשים שלא התחסנו יכולים לעשות כדי לשמור על בריאותם?

"לשמור על היגיינה מרבית ולהקפיד לא לשהות בקבוצות גדולות של אנשים, בעיקר במקומות סגורים".