נושמים לרווחה: פורטוגל הצליחה לגייס 1.25 מיליארד אירו

(עדכון) - סכום הגיוס - בקצה העליון של טווח היעד שהגדירה המדינה ■ התשואה ל-10 שנים: 6.7% ■ דיווח: הבנק המרכזי האירופי רכש בעצמו כמות גדולה של אג"ח

השווקים באירופה נושמים לרווחה: הנפקת האג"ח הקריטית של פורטוגל רשמה הצלחה כשהמדינה הצליחה לגייס סכום כולל של 1.25 מיליארד אירו בהנפקת אג"ח. פורטוגל גייסה 650 מיליון אירו באגרות שמועד פרעונן נקבע לשנת 2014 ו-600 מיליון אירו נוספים באג"ח המיועד להיפרע בשנת 2020.

התשואה לעשר שנים עומדת על רמה של 6.7% - נמוך יותר מהתשואה שנרשמה בגיוס האג"ח הקודם בחודש יוני ונמוך משמעותית מהרמות הגבוהות אליהן הגיעו התשואות בפורטוגל בימים האחרונים - עד 7.18%.

הסכום שגוייס על ידי המדינה מצוי בקצה העליון של הטווח שהציבה לעצמה הממשלה בפורטוגל שביקשה לגייס בין 750 מיליון ל-1.25 מיליארד אירו.

עוד דווח כי בהנפקה נרשמו ביקושי יתר של פי 3.2 - זאת לעומת ביקושים של פי 2.1 בהנפקה הקודמת בחודש נובמבר.

השווקים באירופה מזנקים

לאור תוצאות ההנפקה נרשמת אופטימיות רבה בבורסות בכל רחבי היבשת, בהובלת מדדי המניות המובילים בספרד ויוון המזנקים ביותר מ-3%. כלכלנים בכל רחבי היבשת צוטטו הבוקר כמאמינים שעל אף שאין בהנפקה זו כדי לחרוץ באופן סופי את גורל כלכלת פורטוגל - הרי שהיא תספק אינדיקציה משמעותית האם פניה של המדינה לעבר בקשת חילוץ בדומה ליוון ולאירלנד, או שתוכל לזכות באמון המשקיעים ביכולתה להתמודד באופן עצמי עם הקשיים התקציביים אליהם נקלעה.

שמועות שנפוצו בשוק הבוקר מדברות על כך שהבנק המרכזי של אירופה רכש בעצמו כמויות גדולות של אג"ח בהנפקה על מנת להבטיח את הצלחתה - אך שמועה זו טרם אומתה. "הבנק המרכזי האירופי אומר לשוק: אנחנו כאן ונעשה הכל כדי לתמוך בשווקים", אמר היום לסוכנות הידיעות בלומברג קרייג וניצלוס, אסטרטג בבנק BMP פריבה הצרפתי. במקביל, פירסם עיתון הפיינשל טיימס הגרמני ידיעה לפיה הבנק המרכזי של האיחוד נערך להעניק סיוע של עד 100 מיליארד אירו לפורטוגל במידה ויתעורר הצורך - יותר מהסיוע שהוענק לאירלנד אך פחות מזה שניתן ליוון.

עוד מהשפעות ההנפקה: ה-CDS (עלות ביטוח אגרות החוב) של 25 הבנקים הגדולים באירופה רושם נכון לשעה זו ירידה של 0.12% - כך על פי נתוני JP מורגן. נזכיר כי בתחילת השבוע, טיפסה התשואה על אג"ח ל-10 שנים של פורטוגל לרמה של 7.18% - רמת שיא של השנים האחרונות. הגעה של תשואת האג"ח לרמה דומה ביוון ובאירלנד הביאה להתערבות קרן המטבע והאיחוד האירופי. הבוקר, על רקע הראלי בשווקים ירדה התשואה ל-6.89%.

בתוך כך, הודיע אתמול הבנק המרכזי בפורטוגל כי הוא צופה ירידה של 1.3% בתמ"ג 2011 ועלייה של 0.6% בתמ"ג 2012.

אירופה תרחיב את הסיוע למדינות נזקקות?

במקביל, נודע כי מדינות האיחוד האירופי שוקלות להרחיב את קרן הסיוע לחילוץ מדינות שנקלעו למשבר פיננסי, זאת לאור הערכות כי הסכום שגוייס אינו מספיק לתרחיש אפשרי שבו גם ספרד תזדקק לסיוע חיצוני. כיום, נאמד הסכום בקרן בכ-440 מיליארד אירו.

מדינות רבות באירופה, ובראשן גרמניה, מתנגדות להגדלת הסיוע וטוענות כי הדבר יערער את יציבותן שלהן ויגרור תלות נוספת של מדינות בחברות האחרות בגוש.

"יהיה הגיוני מצד פורטוגל לבקש סיוע חיצוני ועדיף מוקדם מאשר מאוחר", כתבו הבקר כלכלני דויטשה בנק בסקירה מיוחדת שפירסמו בעניין, בה העריכו כי הכלכלה הפורטוגלית תתמודד עם אתגרים קשים במחצית הראשונה של השנה. להערכתם, עשויה גם ספרד להזדקק לסיוע בהמשך השנה בהתאם לנסיבות הכלכליות שיאפיינו את כלכלת אירופה בחודשים הקרובים.