אובמה: הפלת הממשלה בלבנון - סימן לפחדי חיזבאללה

(עדכון) - אף מילה על שדות הגז בהודעת הבית הלבן על פגישת אובמה – חרירי ■ ראש ממשלת לבנון שב לביירות בבהילות כתום פגישתו עם נשיא ארה"ב לאחר שחיזבאללה הפיל את הממשלה

הודעת הבית הלבן כתום הפגישה בין נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לראש ממשלת לבנון, סאעד חרירי, הערב (ד'), אינה מזכירה אפילו במילה אחת את שדות הגז הישראליים, למרות המאמצים המודגשים של חרירי להעלות את הנושא בשיחותיו המדיניות בארה"ב.

בפגישתו עם מזכיר או"ם, באן קי-מון, בסוף השבוע שעבר, ביקש חרירי שאו"ם יסייע להבטיח את "האזור הכלכלי" בתחום המים הטריטוריאליים של לבנון, שבו, לטענתו, כמויות עצומות של גז. בעקבות פגישה זו, אמר מתאם פעולות או"ם בלבנון, מייקל וויליאמס, שהארגון אכן עשוי לסייע ללבנון להגן על זכויותיה במאגרי גז ונפט פוטנציאליים בשטחה. לפי הערכות בוושינגטון, אין כמעט ספק שחרירי העלה את הנושא גם בפגישתו עם אובמה הערב. אי אפשר כמובן לדעת מה היתה תשובת הנשיא, אך, כאמור, הודעת הבית הלבן אינה נוגעת כלל בנושא הגז.

חרירי שב לביירות בבהילות לאחר פגישתו עם אובמה לאחר שחיזבאללה הפיל את ממשלת בהפגנת כוח שנועדה להדגיש את חולשת ראש הממשלה בעיצומו של ביקורו בוושינגטון. למעשה, הממשלה נפלה כמה דקות לאחר שאובמה וחרירי לחצו ידיים ב'פוטו-אופ' בלשכה הסגלגלה, הודעת הבית הלבן אומרת, שממשל אובמה מעניק את מלוא תמיכתו לחרירי. ההודעה מציינת שהחלטת חיזבאללה להפיל את הממשלה בביירות "רק מדגישה את פחדיו של הארגון ואת נחישות החלטתו לסכל את יכולתה של ממשלת לבנון למלא את תפקידה ולקדם את שאיפות העם בלבנון".

ההודעה משבחת את חרירי על "מנהיגותו האיתנה ומאמציו להבטיח שלום, יציבות וקונסנסוס לאומי בנסיבות קשות".

"הנשיא וראש הממשלה הביעו את נחישות החלטתם להבטיח שלום וצדק בלבנון בתקופה מאתגרת של אי יציבות שלטונית, והסכימו שכל הצדדים חייבים להימנע מאיומים או מפעולות שעלולים לחולל אי יציבות", נאמר בהודעה.

הפלת הממשלה בביירות נועדה לתת ביטוי לעוצמת חיזבאללה בזירה הפוליטית בלבנון לקראת פרסום הדו"ח של ועדת החקירה הבילנאומית על נסיבות רציחתו של ראש הממשלה הקודם, רפיק חרירי, ב-2005. לפי דיווחים, קרוב לוודאי שהוועדה תצביע על מעורבות חיזבאללה בחיסול רפיק חרירי.