ישי: ש"ס תתמוך בהמלצות ששינסקי רק אם התמלוגים יופנו לטיפול ברעידות אדמה ומערך הכבאות

הקרב על המלצות ששינסקי בממשלה מתחמם ■ גורמים בש"ס: "ראוי שהציבור יפיק את מרב התועלת הציבורית מרמת המיסוי במהירות האפשרית תוך דגש על השקעה ראשונית בחירום ולאחר מכן ביעדים של הממשלה" ■ ש"ס צפויה להצביע כמקשה אחת, חרף חילוקי הדעות

שר הפנים ויו"ר ש"ס, אלי ישי, מתנה את תמיכתו ותמיכת ש"ס במסקנות ועדת ששינסקי לבחינת התמלוגים על תגליות הגז והנפט בהפניית הכסף שיתקבל מהתמלוגים לתשתיות ולפרויקטים שיש בהם קידום סדרי עדיפויות לאומיים. ישי סבור כי יש להקצות בתחילה את ההכנסות מהתמלוגים לגופים העוסקים במצב חירום כגון כיבוי אש ובכלל זה רכישת ציוד, תקנים להכשרת כבאים והקמה בפועל של טייסת כיבוי.

בנוסף, לשיטתו של ישי יש להקצות משאבים גם לרשות הפינוי, סעד וחללים (פס"ח) ולטיפול ברעידות אדמה. לאחר גל הקצאת המשאבים הראשוני, נכון יהיה להקצות משאבים ליעדים כדוגמת חינוך, תעסוקה ורווחה, שייקבעו במשותף על ידי שרי הממשלה.

ל"גלובס" נודע כי בשיחות עם מקורביו אמר ישי כי "נכון להפנות את הכסף שייכנס למדינת ישראל באמצעות המיסוי בחזרה לציבור הישראלי. נכון להגדיר פרק זמן להעברת המיסוי ויעדים מדינתיים".

בש"ס הסבירו היום (ד') כי יש היגיון כלכלי רב ברמת המיסוי המושתת על בעלי ההון היות והשבתו לציבור היא ישירה באמצעות היעדים שהציגו, כדוגמת כל נושא החירום במדינת ישראל. אם רמת המס תופחת והדבר יסייע לבעלי ההון להקל על הציבור, הדבר יהיה בעקיפין ולא במישרין.

עוד הדגישו בש"ס כי הדבר המרכזי שצריך לעמוד בבסיס החלטת ראש הממשלה וממשלת ישראל בדבר אימוץ מסקנות הוועדה או לחלופין האופן שבו הם יעוצבו מחדש הוא המיידיות. "ראוי שהציבור יפיק את מרב התועלת הציבורית מרמת המיסוי במהירות האפשרית תוך דגש על השקעה ראשונית בחירום ולאחר מכן ביעדים שנבחרו על ידי הממשלה", אמרו גורמים בש"ס.

אף שבקרב חברי הכנסת של ש"ס נשמעות עמדות שונות באשר לשאלה אם לאמץ את מסקנות הוועדה, ההצבעה הסופית של הסיעה תהיה כמקשה אחת. חברי הכנסת אמנון כהן, וניסים זאב למשל, כבר התבטאו נגד מסקנות הוועדה, אולם בסופו של הצבעת הסיעה תהיה אחידה.

אקוניס: "לא רק לחרדים"

סוגיית הייעוד של כספי התמלוגים מגז שיזרמו לקופת האוצר, עלולה לפתוח ויכוח בכנסת וסביב שולחן הממשלה. בראיון שהעניק ל"גלובס" יו"ר ועדת הכלכלה היוצא, ח"כ אופיר אקוניס, הודיע כי בכוונתו להיאבק על כך שהכנסות המדינה שיתקבלו מתמלוגי הגז יועברו לטובת תקציבי החינוך, הגנת הסביבה, השכלה גבוהה, רווחה, סטודנטים, פריפריה ומערכת הבריאות.

"אסור שהכסף הזה יגיע לחרדים, לקצבאות ולישיבות. אם זו תהיה התוצאה לא עשינו כלום. הממשלה חייבת לקבל החלטה שלא תאפשר לתקציבים האלו להתאדות ככה סתם בקופת האוצר ומשם לזרום לתקציבי החרדים", אמר.

סוגיה נוספת שעדיין לא נפתרה היא איזו ועדה בכנסת תדון במסקנות ששינסקי. אף שיו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, מתעקש כי שר האוצר, יובל שטייניץ, תומך בכך שהדיונים בתמלוגי הגז יתקיימו בוועדה שבראשותו, מבהיר יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה, כי יפעל לקיום הדיונים בוועדה משותפת לוועדת הכספים וועדת הכלכלה.