ברק מפלג את העבודה ומקים את מפלגת "עצמאות": "המוטו שלנו הוא 'מה שטוב ונכון למדינת ישראל'"

(עדכון) - ברק פורש ממפלגת העבודה יחד חה"כ שמחון, וילנאי, וילף ונוקד ■ מכנה את המפלגה החדשה "מפלגה סוציאליסטית לוחמנית" ומשווה עצמו לדוד בן גוריון, אריק שרון ושמעון פרס ■ בוז'י הרצוג: "זהו שינוי חיובי; אני נשאר במפלגת העבודה כדי להוביל אותה"

יו"ר מפלגת העבודה, אהוד ברק, הודיע הבוקר (ב') על פילוג מהמפלגה יחד עם 4 חברי מפלגה נוספים: שלום שמחון, מתן וילנאי, אורית נוקד ועינת וילף. המפלגה החדשה תיקרא "עצמאות". ועדת הכנסת אישרה את פיצול סיעת העבודה.

"סדר העדיפות של המפלגה החדש יהיה המדינה, המפלגה, התקשורת ורק בסוף אנחנו", אמר ברק במסיבת עיתונאים שכינס הבוקר. "המוטו שלה יהיה 'מה שטוב ונכון למדינת ישראל'. שרון עשה את זה, בן גוריון עשה את זה, גם פרס עשה את זה. אני לא חשבתי שנגיע לכך, אבל היום הגיע הזמן לעשות מעשה".

במכתב ששיגרו היום 5 המתפלגים, הם ציינו כי "זה זמן רב שחלק ניכר מחברי סיעת העבודה מתנהלים כמי שאינם רואים עצמם כחברי הסיעה. הם מסרבים לקבל את סמכות היו"ר הנבחר ומתבטאים ופועלים נגד ההחלטה על שותפות הסיעה בקואליציה. תקופה ארוכה חברי הסיעה, ולאחרונה גם חברי ממשלה, הרשו לעצמם לפעול ולהתבטא בחריפות נגד המפלגה, הסיעה, היו"ר והממשלה, תוך שהם ממשיכים להיות חברי המפלגה, הסיעה והממשלה. התבטאויות אלה נוצלו על-ידי גורמים שאינם מצביעי המפלגה ושטובת מפלגת העבודה אינה לנגד עיניהם כדי לנגח ולהחליש את המפלגה".

מתן וילנאי אורית נוקד אהוד ברק ענת וילף שלום שמחון / צלם: רויטרס
 מתן וילנאי אורית נוקד אהוד ברק ענת וילף שלום שמחון / צלם: רויטרס

הם מציינים במכתב כי לא ניתן לגשר על הפער הפוליטי בינם לבין "המורדים" במפלגה, כך שבפועל כבר נוצרו 2 מפלגות נפרדות. עוד נכתב כי "מול שטף הביטויים הנמוכים וההפקרות הסיעתית, איש מבין אלה שיצאו כנגד הסיעה ושותפותה בממשלה לא הסיק את המסקנות המתבקשות. מלבד שניים שפרשו מהכנסת, הנותרים המשיכו לתרץ את המשך ישיבתם בכנסת ובממשלה, תוך שהם פועלים נגד הסיעה, היו"ר והמפלגה, בחוסר יכולתם לגבש את התמיכה הנדרשת למהלכים של פרישה מהסיעה או יציאה מהממשלה. למרות טענתם שהם מייצגים את הרצון האמיתי של חברי המפלגה הם לא הצליחו באף שלב להפוך רצון זה לכוח פוליטי רלבנטי התומך בעמדתם.

"מול אווירת ההפקרות וההתפרקות הסיעתית, דווקא ההתעקשות שלנו על התנהלות סיעתית בהתאם לכללים הפכה לחריגה. אנחנו קיבלנו את סמכות היו"ר הנבחר ועיקרון המשמעת הסיעתית ופעלנו והתבטאנו בהתאם להכרעת המפלגה להיות שותפה בקואליציה. נהגנו באיפוק מול ביטויים חריגים, התקפות אישיות, וזלזול בסיעה. נסיונות חוזרים ונשנים להביא את הסיעה לפעול יחד ולהתנהג במינימום של קולגיאליות התנפצו אל מול פלגנות קיצונית והתנהגות אנרכית".

ברק מכנה את המפלגה החדשה "מפלגה סוציאליסטית לוחמנית" ואומר כי היא תפעל לקבוע גבולות קבע מוסדרים למדינת ישראל, לחדש את האידיאל הציוני של חיי עבודה וסולידריות בין אלה התורמים לבניין המדינה וכן לחזק את ההתיישבות החקלאית.

אהוד ברק / איור: גיל ג'בלי
 אהוד ברק / איור: גיל ג'בלי

איור: גיל ג'יבלי, מתוך תערוכה המוצגת בימים אלה בקניון רננים ברעננה

הרצוג: אוביל את העבודה

"הם החליטו להרוס באופן סופי את מפלגת העבודה", אמר ח"כ איתן כבל בראיון לגלי צה"ל. "הם צריכים לבקש ממני ומחבריי סליחה מכל מה שהם עשו לתנועה הזו. מפלגת העבודה סיימה את דרכה".

שר העבודה והרווחה, יצחק (בוז'י) הרצוג, בירך על המהלך ואמר כי "זהו יום של שינוי חיובי למפלגת העבודה. נטישתו של ברק מאפשרת התחדשות למפלגה והחזרתה לפסים של עשייה חברתית וחזון מדיני אמיתי. אני נשאר במפלגת העבודה כדי להוביל אותה. אני אצרף כוחות חדשים ורעננים ואהפוך אותה לאלטרנטיבה פוליטית אמיתית. אפעל לכינוס מיידי של צמרת המפלגה עוד היום לקבל ההחלטות הנדרשות".

עוד באותו נושא:

שרי העבודה התפטרו, ש"ס דורשת את תיק הרווחה