תגובות להחלטת נתניהו: "הפתעה לרעה בפרט לישראמקו"

כך אמר אנליסט האנרגיה של כלל פיננסים, ירון זר ■ ראשי השותפויות מתכנסים הערב לגבש תגובתם ■ ח"כ שאמה: "הספינים ולחצי הטייקונים לא הצליחו לבלבל את רה"מ"

על רקע החלטתו הנחרצת של ראש הממשלה נתניהו לאמץ במלואן את ההמלצות הסופיות שגיבשה ועדת ששינסקי, נודע ל"גלובס" כי עוד הערב מתכנסים ראשי שותפויות חיפושי הנפט והגז במטרה לבחון את אופן התגובה שלהם לדברי ראש הממשלה.

ירון זר, אנליסט האנרגיה של כלל פיננסים הגיב הערב להחלטת נתניהו ואמר: "אימוץ מלא של מסקנות ועדת ששינסקי ע"י ראש הממשלה נתניהו מהווה הפתעה לרעה עבור המשקיעים בשותפויות הגז ובפרט עבור ישראמקו, מאחר שהמשקיעים ציפו לריכוך נוסף בהמלצות בנוגע לפיתוח מאגר תמר".

גם מהזירה הפוליטית זורמות הערב תגובות להחלטה, כאשר יו"ר ועדת הכלכלה, כרמל שאמה ברך על ההחלטה ואמר: "עמדתו הנחרצת של רה"מ בצירוף התוצאה המוחצת בועדת הכלכלה לא תשאיר ספקות במסדרנות הכנסת. הספינים ולחצי הטייקונים לא הצליחו לבלבל את רה"מ שהוכיח פעם נוספת חכמה ונקיון כפיים. מדובר על בשורה לעם ישראל ולכלכלת ישראל".

הרב מיכאל מלכיאור, מייסד פורום פועלה אזרחית שהוביל את המאבק הציבורי לחלוקה צודקת של הרווחים מהגז אמר: "ראש הממשלה ושר האוצר גילו אומץ לב ונחישות מול לחצים בלתי נסבלים של תאגידי הגז - וביום כזה חובה על כולנו לברך אותם על כך. אבל המלאכה לא תמה. אני רוצה להזכיר כיצד הצליחו תאגידי הגז לבטל החלטת ממשלה דומה בשנת 2002 ולכן ימשיך פורום פעולה אזרחית לפעול במלוא המרץ עד לאימוץ החקיקה המלאה בכנסת. אני מברך את ראש הממשלה גם על הכרזתו בדבר הקמת קרן ההשקעות הלאומית שתבטיח ניצול האוצר העצום הזה ליצירת מהפכה במערכות החינוך כולן".

עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל "אדם טבע ודין" אמר כי מדובר ב"אימוץ מסקנות מרוככות אשר מעניקות לברוני הגז הטבות מרחיקות לכת". לדבריו, "מדובר בתסריט ידוע מראש. רה"מ אימץ את מסקנותיה המרוככות של ועדת ששנסקי ולמעשה קיבל החלטה אשר מעניקה לברוני הגז הטבות מרחיקות לכת. מסקנותיה הסופיות של ועדת ששנסקי מפחיתות את שיעור התקבולים באופן ניכר מזה שנקבע במסקנות הביניים ובניגוד גמור לכל ההסדרים הנהוגים במדינות העולם הנאורות הדואגות בראש ובראשונה שהתקבולים יגלמו את האינטרס הציבורי".