הטעות עלתה לאלביט ביוקר: תרכוש החזקות הציבור ב-ITL בכפול מהצעתה הראשונית

בחודש יולי, עוד לפני העסקה לרכישת ITL, הציעה אלביט לבעלי המניות 5.85 שקל למניה **כעת היא תשלם למחזיקים 12.5 שקל

חמישה חודשים לאחר שנכשלה הצעת הרכש הראשונה שהגישה אלביט מערכות לבעלי המניות ב-ITL, הודיעה היום החברה כי היא מגישה הצעת רכש נוספת לרכישת אחזקות הציבור ב-ITL, העומדות על 12.15%, לפי מחיר של 12.5 שקל למניה המשקף שווי חברה של 155 מיליון שקל. מחיר זה גבוה פי שניים ויותר מהמחיר בהצעתה הראשונית של אלביט בחודש יולי.

באמצע יולי, עוד בטרם הבשילו המגעים עם מיקאל לידי העסקה שבמסגרתה רכשה אלביט את החברות הביטחוניות של מיקאל - סולתם, סיימר ו-ITL - הציעה אלביט לרכוש את אחזקות הציבור ב-ITL תמורת מחיר של 5.85 שקלים למניה.

המשקיעים העריכו כי יקבלו יותר

ITL עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של מוצרים אלקטרוניים ואופטיים, בעיקר לראיית לילה, בדגש על מוצרים המיועדים ללוחמת חי"ר מתקדמת, כוחות מיוחדים ולוחמה בטרור. החברה, המנוהלת כיום על-ידי אבי ברק, מצויה בתקופה לא פשוטה: את תשעת החודשים הראשונים של 2010 היא סיימה עם ירידה של 15.2% בהכנסות ל-35.2 מיליון דולר. החברה עברה להפסד של 2.5 מיליון דולר, תוך שהיא סובלת מגירעון בהון החוזר ומתזרים מזומנים שלילי.

אלביט העריכה כנראה כי לאור מצבה העגום של ITL היא תוכל לרכוש את אחזקות הציבור במחיר זול, אך נכונה לה הפתעה. המשקיעים העריכו כי יוכלו לקבל תמורה גבוהה יותר עבור מניותיהם, ולא נענו גם להצעתה המשופרת של אלביט, שעמדה על 6.63 שקלים למניה.

לאחר שהצעת הרכש לא נענתה, אמר יוסי אקרמן, נשיא אלביט, ל"גלובס": "לא נשים תג מחיר גבוה יותר ב-ITL, והיא תישאר ציבורית. רצינו להפוך אותה לפרטית, אבל צריך להשלים עם העובדות ואנחנו לא יכולים להתעסק עם זה יותר מדי זמן".

עם השלמת העסקה בחודש אוקטובר, נכתב ב"גלובס", כי כל דרך אחרת מלבד הפיכתה שלITL לחברה בבעלותה המלאה תהיה בעייתית מבחינת אלביט, מכיוון שהיא לא תוכל לנצל באופן מלא את הסינרגיה איתה. זאת מאחר שכל מהלך של אלביט בחברה יהיה בגדר עסקת בעלי עניין, וידרוש את אישור בעלי המניות מהציבור.

שוק ההון הבין אף הוא את הסיטואציה שאליה נקלעה אלביט, ועל כן לא מיהרו בעלי המניות להיענות להצעות הנמוכות של אלביט, כאשר ברקע דיווחה ITL, שאז עוד נוהלה על-ידי אלי ונציה, על חוזים חדשים ועל מו"מ למכירת החזקות בחברה הבת האמריקנית Fraser-Volpe לפי שווי גבוה.

בעקבות זאת נסק מחיר מנייתITL בבורסה לשיא של 15.72 שקל לקראת סוף חודש אוקטובר, וזאת אף ש-ITL סובלת כאמור מהפסדים וזקוקה לחמצן, שהגיע בדמות של הלוואות בעלים, קודם ממיקאל ולאחר מכן מאלביט עצמה.

מאז, ובהיעדר טריגרים לעלייה נוספת, איבדה המניה אט אט גובה, וברקע ניהלה אלביט משא ומתן עם בעלי המניות לקביעת תמורה מוסכמת עבור מניותיהם. עם פרסום הצעת הרכש הנוכחית, הודיעה אלביט כי קיבלה הסכמה ממחזיקים של 8.85% ממניות ITL למכור לה את מניותיהם במחיר ההצעה, 12.5 שקל, כך שהיא צפויה להשיג את הרוב הדרוש (95%) על מנת למחוק את ITL מהמסחר. את העסקה תפר עופר איתן מבית ההשקעות אזימוט, שיקבל שכר טרחה של 450 אלף שקל בתוספת מע"מ.

התגובה היום בשוק הייתה מתונה, ומניית ITL טיפסה ב-5% למחיר של 12.47 שקל, הנמוך במעט ממחיר ההצעה, כך שסביר שזו אכן תתקבל, ו-ITL תהפוך לחברה פרטית בתוך אלביט.

עבור בעלי המניות הפרטיים, ההימור השתלם ובגדול. מי שהעריך כי אלביט תיאלץ לשלם מחיר גבוה יותר עבור מניות הציבור ב-ITL הכפיל תוך חמישה חודשים את השקעתו.

עם זאת, צריך לקחת את המספרים בפרופורציות. מבחינת אלביט מדובר בהפרש כספי זניח ביחס לכלל העסקה עם מיקאל (87 מיליון דולר). עבור אחזקות הציבור ב-ITL היא תשלם כעת 18 מיליון שקל, במקום 11 מיליון שקל בהצעתה הראשונית (אלביט קנתה בין ההצעות מניות בשוק בהיקף של 1.5 מיליון שקל).

מי שעוד ייהנה מהכפלת מחירה של הצעת הרכש הוא אלי ונציה, מנכ"ל ITL לשעבר, שעזב בנובמבר ועדיין מחזיק באופציות למניות החברה.

ונציה הוא סיבה נוספת התומכת, מבחינת אלביט, בהפיכתה של ITL לחברה פרטית, בעקבות סכסוך חריף שפרץ בינו לבין אלביט ו-ITL. השבוע דיווחה ITL לבורסה כי לדירקטוריון הובא מידע שלפיו הפר המנכ"ל היוצא את חובת הזהירות וחובת האמון כלפי החברה, בקשר לחתימת הסכם להעברת ידע עם Faxtech Pty.

האחרונה היא חברה אוסטרלית שעמה יש ל-ITL שיתוף פעולה, שבמסגרתו נמכרו חלקים מכניים לשפופרות חד-עיניות לצבא האוסטרלי. ITL טוענת כי הפרותיו של ונציה גרמו לחברה נזקים, המוערכים בסכום מצטבר הנע בין 3-6 מיליון דולר, אשר ייפרסו על פני שבע השנים הקרובות. בעקבות אותם נזקים בחרה ITL לקזז את הכספים המגיעים לונציה במסגרת הסכם סיום העסקתו, בסכום של כמיליון דולר.

ונציה טען בתגובה, כי על פי הסכם ההעסקה שלו, הוא היה אמור לקבל במסגרת פרישתו כ-5 מיליון שקל כחודש לאחר סיום תפקידו כמנכ"ל, אולם ITL לא העבירה לו כספים, וביקשה ארכה להעברת התשלום מנימוקים שונים.

ונציה אמר ל"גלובס": זהו ניסיון לנקמה, שנובע ממניעים שאינם לעניין. אני אפנה לבית המשפט, והשופט יאמר את דברו".