בנק אגוד למשקיעים: בטווח הקצר - כותנה, תירס וסויה

דוח ה-USDA הצביע החודש על ירידה ברוב המלאים לאחר ההפוגה מדצמבר ■ המלצה על חשיפה באמצעות DBA, תעודת הסל הפופולרית ביותר על סחורות חקלאיות

אחד הכלים החשובים והבולטים לניתוח המגמות והתחזיות בשוק הסחורות, הוא דוח ה-USDA של משרד החקלאות האמריקני. באחרונה מראה הדוח מגמת ירידה במלאים העולמיים של גרעינים - דבר העשוי להמשיך לתמוך בעליית מחירי הסחורות החקלאיות. דורון דגול, אנליסט במחלקת המחקר בבנק אגוד, מציין עם זאת כי מגמה זו כבר פחות בולטת מכפי שהייתה ביוני אשתקד.

לדברי דגול, "הדוח הקודם דווקא הראה עלייה בתחזית המלאים, והנוכחי עדכן את המלאים מטה. גרף השינוי בתחזית המלאים ממחיש את הירידה בתחזיות מאז מאי, שמתרחשת במקביל לעלייה במחירים. כעת זה נע בכיוון של דשדוש כלפי מטה".

דגול מוסיף, כי העליות בסחורות חקלאיות במחצית הראשונה של השנה הן לרוב מתונות יותר. אך להערכתו, באופן כללי תימשך המגמה החיובית במחירי הסחורות החקלאיות, אם כי ייתכנו מימושים בדרך, ואירועי מזג אוויר העשויים להשפיע בתורם על המגמה.

דוח ה-USDA הצביע החודש על ירידה ברוב המלאים לאחר ההפוגה מדצמבר. לדברי דגול, "הדבר תומך בהמשך עליות מחירים לפחות לטווח הקצר, בעיקר עבור כותנה, תירס וסויה. השינויים הבולטים בדוח הם של עלייה במלאים וביחס מלאי לשימוש בחיטה העולמית, מול ירידה דומה במלאים וביחס מלאי לשימוש של התירס. סויה וכותנה, שתי סחורות חשובות נוספות, חוו אף הן ירידות במלאים. כך שלמעשה נוצר שוב מומנטום ריאלי לסחורות החקלאיות, והדבר מביא לעליות מחירים".

עם זאת דגול מבקש להדגיש כי במקביל לעליית המחירים הזו, חל גם גידול בהיקף פוזיציות הלונג בשוק הסחורות מאז אפריל 2009, שהגיע לשיאו בחודשים האחרונים. נקודה זו מעידה לטענתו, כי מלבד הצד הריאלי שעודנו תומך בסחורות, ישנו צד פיננסי ספקולטיבי שהולך וגדל ומוסיף סיכון לשוק זה.

במבט ממוקד על הסקטור סבור דגול, כי בחיטה יש הכי פחות מקום לעליות בזמן הקרוב. "בדיוק הסתיים קציר בחלקים מהעולם, וצריך לראות כיצד תתפתח העונה בהמשך. אבל המצב בסחורה הזאת סביר ביחס למה שהיה עד לא מזמן, כשרוסיה הגבילה את היצוא עקב בעיות מזג אוויר ושריפות ב-2010". מנגד מציין דגול, כי "תירס ימשיך להוות סחורה חמה, ויקבל דחיפה מעלה ממחירי הנפט ויצרני האתנול. אם החיטה תעלה בכל זאת, זה יהיה בעיקר משום שהיא תיגרר מעלה אחרי התירס".

להערכתו גם הכותנה עשויה להמשיך לעלות בטווח הקצר. "ברזיל, מיצואניות הסחורה הגדולות בעולם, סבלה לאחרונה משטיפונות. הגידולים שכעת נמצאים בתהליך צמיחה שם הם סויה וכותנה, כך שזה יעיב על תחזית התפוקה שלהם בדוח הבא. המשמעות היא שיהיו גם קשיים לחברות מתחום ההלבשה, בעיקר כאלה שסבלו מחוסר בחורף ממשי, והתקשו למכור את הסחורה".

קרנות הסל המומלצות

למבקשים להיחשף לשוק הסחורות ממליץ דגול על חשיפה באמצעות DBA, תעודת הסל הפופולרית ביותר על סחורות חקלאיות. "מבחינת תזמון כדאי קודם לראות פריצה ברורה שלה את רמת ההתנגדות 37.5 דולר. הסחורות קשורות לדולר, והדולר-אירו מתנדנדים היום בהתאם להתפתחות המשבר. אם הקריסה של פורטוגל וספרד תהיה מהירה או חמורה מהציפיות, הדולר יכול לחזור להתחזק ולהשפיע לשלילה על המחירים. לכן כדאי בטווח הקצר לעקוב גם אחר הניתוח הטכני".

דגול ממליץ כצפוי להיחשף ל-ETF עם מינון מופחת של חיטה: למשל הקרן FUD, בה לחיטה משקל של 12%-13%, או קרן FUE שאין בה כלל חיטה. "FUE לא מומלצת למשקיע לטווח ארוך. דווקא כאן החוסר בחיטה הופך לחיסרון, שכן קרן סל זו פחות מפוזרת", מסכם דגול.