טורקיה במיזם חדש: ייצור מטוס קרב לאומי בכוחות עצמה

תהיה המדינה היחידה במזה"ת עם יכולת עצמאית לייצר מטוסי-קרב ■ מטרת הפרויקט הטורקי: התנתקות מתלות בארה"ב

טורקיה קיבלה החלטה אסטרטגית לפתח ולייצר מטוס קרב טורקי, במטרה לבנות כוח אווירי שישתחרר במידה הולכת וגוברת מתלות בטכנולוגיות אמריקניות. בכך תהיה טורקיה המדינה היחידה במזה"ת עם יכולת עצמאית לייצר מטוסי קרב, לאחר שישראל הפסיקה את פרוייקט ה"לביא" ב-1987 בעקבות לחץ אמריקני.

לפי ידיעה המתפרסמת בגיליון החדש של "דיפנס ניוז", מחפשים עתה פקידים טורקייים שותפים זרים שייסייעו לאנקרה לפתח את המטוס החדש. לפי הערכות, תפתח טורקיה בשיחות עם אלניה ארונאוטיקה, מאיטליה, ועם החברה הברזילית אמבראר, שמתמחה בייצור מטוסי נוסעים ואימון. החלטה לגבי השותף לפיתוח צפויה להתקבל ב-2012. האפשרות לשת"פ עם קוריאה הדרומית ירדה מהפרק לאחר שסיאול דרשה להיות הקבלן המוביל.

הקבלן המוביל בפרוייקט תהיה התעשיה האווירית הטורקית (TAI), שתקבל 20 מיליון דולר ממשרד הרכש הביטחוני של טורקיה (SSM) כדי להפיק "תכנית עיצובית קונספוטאלית" של המטוס, שייצורו מתוכנן להתחיל אחרי 2020.

החלטת אנקרה ליזום ייצור מטוס קרב לאומי משקפת את שאיפת טורקיה להיפך למעצמה אזורית, שתהיה מסוגלת לקבל החלטות מדיניות ובטחוניות בלי להזדקק לאור ירוק מארה"ב. בחמש השנים שחלפו, מקדמים הטורקים פרוייקטים לייצור מקומי של מערכות נשק וציוד צבאי לחילות היבשה והים. בדצמבר הודיע שר ההגנה הטורקי, וג'די גונול, שארצו תפתח ותייצר מטוס קרב, לבדה או בשת"פ עם מדינה אחרת. ייצור עצמאי של מטוס קרב יאפשר לטורקים לייצא אותו למדינות ערביות.

ישראל ניסתה להרים את פרוייקט ה"לביא" בשנות ה-80. אך לאחר השקעה של עשרות מיליוני דולר ובניית תשתית תעסוקתית של אלפי מהנדסים וטכנאים, קיבלה הממשלה, ברוב זעום, החלטה לבטל את הפרוייקט בגלל שיקולי עלויות ובגלל התנגדות של ארה"ב, שסרבה להפנות את כספי הסיוע האמריקני לפרוייקט. ביסוד ההתנגדות האמריקנית עמד החשש שה"לביא" ייתחרה במטוסי התעשיות הביטחוניות האמריקניות.

חיל האויר הטורקי מפעיל עתה מטוסי F-4E ו-F-16 ומתכנן לקנות 100 מטוסי F-35 (המטוס החמקן) מארה"ב בעלות של כ-15 מיליארד דולר. היצרנית, לוקהיד מרטין, תמסור לטורקיה 30 מטוסי F-1 בלוק 50 משודרגים עד למועד המסירה של המטוסים החמקניים, ב-2015. תע"א שיפצה את צי מטוסי F-4E של חיל האוויר הטורקי במיזם משותף עם הטורקים. מטוסים אלה יצאו בהדרגה מהשירות אחרי 2020.