הבוננזה של נוחי דנקנר: על סף מכירת כלל ביטוח לקרן פרמירה האירופית ב-1.9 מיליארד דולר

מקורב לקבוצת אי.די.בי: "כעת זה עניין של מחיר, יש מוכר ויש קונה - ויש מוכנות לזוז" ■ בפגישה בהשתתפות נוחי דנקנר הגיעו הצדדים להבנות ■ נציגי פרמירה נפגשו עם אנשי האוצר כדי להבין התנאים לרכישת כלל ביטוח ■ איפקס הפסיקה בדיקותיה לגבי הרכישה

האם חברת הביטוח השנייה בגודלה בישראל לפני העברת בעלות? ל"גלובס" נודע כי המגעים בין אי.די.בי, שבבעלות נוחי דנקנר, לבין קרן הפרייבט אקוויטי האירופית פרמירה (PERMIRA) למכירת כלל ביטוח נמצאים בשלב מתקדם. כבר הושגו הבנות על סביבת המחיר, כ-1.9 מיליארד דולר, ופרמירה מתכוננת להתחיל בבדיקת נאותות (דיו דיליג'נס) בכלל ביטוח. במקביל הפסיקה קרן איפקס, בניהולה של זהבית כהן, את בדיקותיה לגבי רכישת כלל ביטוח.

מקורב לאי.די.בי, שלא היה מעוניין להזדהות עקב רגישות העניין, אמר ל"גלובס" כי מדובר במו"מ רציני. "נוחי באמת רוצה למכור, ואם העסקה טובה - הוא יעשה אותה", אמר המקורב. דובר אי.די.בי מסר בתגובה כי "מעבר להודעת הבורסה שפרסמנו בעבר - איננו מתייחסים". גם עודד גרא מבנק רוטשילד, המייצג את פרמירה בעניין זה, לא היה מעוניין להתייחס.

עוד נודע כי בפגישה שהתקיימה לפני שבועיים בין אי.די.בי לאנשי פרמירה, בהשתתפות דנקנר ומנכ"ל אי.די.בי חיים גבריאלי, הגיעו הצדדים להבנות שאפשרו להתקדם. בפגישה ביקשה פרמירה לקבל בלעדיות במו"מ - אך אנשי אי.די.בי סירבו. מאידך גיסא, לאחר פרישת אייפקס אין גוף רציני אחר שמתמודד כעת על רכישת כלל ביטוח. בנק ההשקעות המתווך בעסקה הוא גולדמן זאקס, שנשכר לפני שנה מטעם אי.די.בי כדי לקדם את מכירת כלל ביטוח.

"מוכנות לזוז"

בראש צוות העבודה של פרמירה מול אי.די.בי עומד ג'יימס פרייזר, מנהל חטיבת השירותים הפיננסיים של הקרן. בא כוחה של הקרן הוא משרד עוה"ד צלרמאייר-פילוסוף-רוזובסקי-צפריר-טולדנו.

מקור יודע דבר אמר כי "כעת זה עניין של מחיר, יש מוכר ויש קונה - ויש מוכנות לזוז". המקור הסביר כי פרמירה "רואה בישראל מדינה אטרקטיבית ורוצה להשקיע בה. פרמירה מאוד אוהבת את המתרחש בסקטור הפיננסי, ורואה ברכישת כלל ביטוח השקעה טובה".

לאחר שהושגו הבנות עם אי.די.בי נפגשו נציגי פרמירה עם אגף שוק ההון באוצר בראשות הממונה פרופ' עודד שריג. הפגישה נועדה כדי להבין מה מדיניות האוצר לגבי שעבוד מניות כלל ביטוח. שעבוד המניות נדרש לקבלת מימון בנקאי בעסקה. עוד ביקשה פרמירה לדעת מה שיעור המינוף המרבי שהאוצר יאשר בעסקה מסוג זה. במשרד האוצר סירבו להתייחס לשאלות בנושא. יצוין כי עד לאחרונה שימש ידין ענתבי, קודמו של שריג, כיועץ של פרמירה.

כלל ביטוח נסחרת כיום לפי שווי של כ-1.5 מיליארד דולר (5.5 מיליארד שקל). החברה מנהלת כספים פנסיוניים בכ-84 מיליארד שקל, ומחזיקה ב-16% משוק החיסכון ארוך הטווח (ביטוחי חיים, קופות גמל וקרנות פנסיה) בישראל. בראש החברה עומד שי טלמון. היקף הפרמיות השנתי של כלל ביטוח הוא כ-10 מיליארד שקל.

לפי הערכות, שווי כלל ביטוח בעסקה יעמוד על כ-1.9 מיליארד דולר. אי.די.בי מחזיקה ב-55% ממניות כלל ביטוח - כלומר דנקנר מעוניין לקבל כ-1.04 מיליארד דולר.

השווי שדורשת אי.די.בי לכלל ביטוח משקף פרמיה של כ-25% מעל שווי השוק של החברה, אך נמוך מהערך הגלום (e.v) שלה, שעמד בסוף 2009 על 8.7 מיליארד שקל. שווי זה אינו כולל את פעילות הביטוח הכללי והפיננסים של החברה.

רקע / עירן פאר: מי את, קרן פרמירה?

קרן ההשקעות פרמירה (PERMIRA) היא קרן פרייבט אקוויטי, שהונה עומד על 20 מיליארד אירו. הקרן הוקמה ב-1985, ומאז הספיקה להשקיע בכ-190 חברות בעולם. הקרן פעילה בכמה תחומים, ובראשם תעשייה, קמעונאות ושירותי בריאות. פרמירה היא הבעלים של רשתות האופנה הוגו בוס וולנטינו, וכן של חברת האגרו-כימיה היפנית אריסטה (ARYSTA), אחת ממתחרותיה של מכתשים אגן.

פרמירה גילתה בעבר התעניינות בשוק הישראלי, והתמודדה על רכישת פרטנר מידי קרן האצ'יסון (עסקה שבה זכה אילן בן דב), ובדקה את רכישת הוט לפני שרכש אותה פטריק דרהי. כמו כן התעניינה הקרן ברכישת חברת הלווין YES. אך למרות שבחנה עסקאות רבות - עד כה לא ביצעה אף עסקה משמעותית בישראל.

ב-2008 הקימה הקרן זרוע השקעות בתחום הפיננסים, והיא מחפשת הזדמנויות השקעה בתחום. עד כה בוצעו שתי השקעות: הראשונה בחברת Acromas הבריטית, המחזיקה בשתי חברות ביטוח, AA ו-SAGA. שווי ההשקעה 9.7 מיליארד אירו. ב-2009 השקיעה הקרן כ-300 מיליון אירו בחברת Just Retirements הבריטית, המתמחה במוצרים ללקוחות מהגיל השלישי ובפורשים לפנסיה. ב-2010 ביצעה פרמירה שלוש רכישות ב-700 מיליון אירו, ורכשה את eDREAMS - חברת נסיעות מקוונת שמרכזה בספרד; את ABS - חברת שירותי טלוויזיה ואינטרנט דרך לווין הפועלת באסיה; ואת Creganna Tactx - חברת שירותי בריאות בריטית.

פרשנות / רון שטיין: זרז להעלאת רף התחרות בענף

1. עדיין לא הורגלנו בחברת ביטוח הנמצאת בשליטת קרן פרייבט אקוויטי. הבעלויות על חברות הביטוח המקומיות נמצאות בידי משפחות שמובילות את העסק, וצמחו מתוך הביזנס, ואיתו; או בידי קבוצות אחזקה מקומיות שנטועות במשק הישראלי בכמה תחומים; או בידי קבוצות ביטוח זרות, שמשקיעות לטווח ארוך במיוחד כתפיסה של סניף ישראלי לפעילותן הגלובלית (ג'נרלי ו-AIG).

דוגמאות לרכישת השליטה בגופים מוסדיים על ידי קרנות השקעה פרטיות ראינו דווקא בבבתי ההשקעות עם מרקסטון בפריזמה ולאחר מכן עם יורק ואייפקס בפסגות; ובבנק לאומי עם ניסיון כושל של סרברוס גבריאל. אף אחד מהמקרים לא בישר עד כה על עתיד חדש ללקוחות, אם כי עדיין מדובר במציאות חדשה ומתפתחת. בכל זאת די ברור שהגופים שתחת קרנות ההשקעה (פריזמה ופסגות) פועלים במיקוד רב במטרה לעמוד ביעד מרכזי וכמעט בלעדי, בין אם זה הגדלת פעילות ונכסים מנוהלים ובין אם יעד אחר.

המקרה של כלל ופרמירה יהיה, אם יהיה, סיפור שונה ומורכב יותר. בענף הביטוח חשוב יותר לבחון את הצורך בהחזקה בחברת ביטוח בראייה לטווח ארוך. זאת, משתי סיבות מרכזיות: הן מטפלות בלקוחות רבים שנתנו את כספם מראש בתקווה ובציפייה לקבל את השירות שעליו שילמו, אי שם בעתיד; ובביטוח ניתן להציג תוצאות יפות מאוד לכמה שנים, עם הגדלה ניכרת של הרווחיות על חשבון ההנחות הסטטיסטיות על הרזרבות, תוך כריית בור אדיר בעתיד הרחוק יותר, או הקשיה בעמידה בהתחייבויות ללקוחות.

2. ענף הביטוח המקומי תחרותי ומלא אמוציות. אבל כל זה קורה בתוך תחומי המגרש שאליו כולם התרגלו במשך השנים. אף על פי שהתחרות בשוק צומחת בשנים האחרונות, עדיין יש עוד כברת דרך ללכת.

כלל בבעלות קרן השקעות זרה יכולה להיות הזרז להעלאת רף התחרות. קבוצת ביטוח ופיננסים גדולה ומובילה שאינה מחויבת לפרדיגמות נהוגות בשוק תוכל לקרוץ יותר ללקוח הסופי ולא רק לערוצי ההפצה, לחדש ולהרים דגלים שאחרים התרגלו שלא להרים. ועם הפריסה הגדולה של כלל היא תוכל לעשות את זה בכל אחד מהתחומים השונים בביטוח ובפיננסים.

3. אבל מה יש לקרן השקעות זרה לחפש כאן, ועוד בענף האולטרה-מפוקח של הביטוח? כבר תקופה שאנו שומעים מכל כיוון שהמשק הישראלי הוא מהחסונים והטובים בעולם, בהמשך להפיכתו ממתפתח למפותח לא ממש מזמן, כך שמשקיעים זרים רוצים להיחשף אליו. דרך טובה לקבל חשיפה למשק היא השקעה בחברות ביטוח, שחשופות לכלכלה המקומית באופן ישיר ומיידי - הן מכיוון הפעילות העסקית (הצומחת עם המשק), הן מכיוון השקעות העתק שהן מנהלות.

כלל ביטוח מספקת את כל זה לפרמירה, ומבחינתה לא במחיר גבוה מדי. זאת, משום שמבחינת פרמירה בכלל ביטוח יש אפסייד של ממש גם במחיר הנדון בגלל הפער ביחס לערך הגלום (e.v.) שלה - 8.72 מיליארד שקל (לא כולל את כל פעילות הקבוצה ונכסיה). למרות שבארץ לא מייחסים משמעות ממשית ל-e.v, הרי שבעולם נותנים לנתון הזה כבוד גדול וכבר שנים מתמחרים לפיו חברות ביטוח. כך כנראה גם בקרן פרמירה, כבעלת החזקות בביטוח באירופה, שלא נלחצת מהתפיסה הישראלית, ואומרת לעצמה שסביר שהמשקיעים בישראל טועים, ולא המשקיעים ביתר השווקים.