מוחמד אל-בראדעי: אני מוכן לקחת את השלטון במצרים

גלובס tv (עדכון) - רשת "אל-ערבייה": אל-בראדעי אמר כי הוא מוכן לתפוס את השלטון במצרים, אם הרחוב המצרי ידרוש זאת ■ המסחר בבורסה הופסק לאחר ירידות של 10%-15%

מוחמד אל-בראדעי, לשעבר יו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ומבכירי האופוזיציה במצרים, אמר היום (ה') כי הוא מוכן לקחת את השלטון במצרים אם העם המצרי יהיה מעוניין בכך. כך דווח ברשת "אל-ערבייה".

בעקבות התמשכות המהומות במצרים, הוציא משרד החוץ אזהרת מסע ליוצאים ולשוהים במדינה. "לשוהים במצרים תשומת לב להפגנות רחבות היקף, במצרים שפרצו ב-25 בינואר 2011 ולאפשרות התמשכותן. מומלץ להתעדכן במתרחש, להישמע להנחיות הרשויות ולהתרחק ממוקדי ההפגנות", לשון ההודעה.

"משרד החוץ מבקש להדגיש כי ההחלטה באם לבקר באזור הנזכר לעיל ו/או לשהות בהם נתונה לשיקול דעתו של כל אדם ואדם והיא על אחריותו הבלעדית", נכתב בהודעה. "משרד החוץ מבקש להבהיר בהקשר זה כי מבחינת הדין הישראלי, לא קיים איסור לבקר באזורים המצוינים לעיל ו/או לשהות בהם".

המסחר בבורסה המצרית הופסק לאחר ירידה של 10%-15% במדדים

המניות המצריות רשמו את הירידה החדה ביותר בתקופה של למעלה משנתיים, לאחר שאתמול (ד') הפרו המפגינים את האיסור על עריכת הפגנות, והמשיכו בפעולות המחאה שלהם נגד הממשלה. המדד המוביל במצרים, EGX 30, צנח ב-10% - הירידה התלולה ביותר מאוקטובר 2008, ובשעה 12:06 בצהרים הגיע לרמה של 5,687 נקודות. המסחר הושעה מ-10:40 עד 11:30 בבוקר. מדד EGX 70 צלל ב-15% - הירידה החדה ביותר מינואר 2008.

בקהיר נצפתה נוכחות כבדה של כוחות הביטחון זה היום השני ברציפות, כדי למנוע את הישנותן של פעולות המחאה שנערכו ב-25 בינואר, כאשר אלפים יצאו לרחובות הבירה ולרחובותיהן של ערים גדולות אחרות כדי להוקיע את הנשיא מובארק בהשראת ההתקוממות שהפילה את שליט תוניסיה. הגופים שמארגנים את פעולות המחאה, כולל ההתאחדות הלאומית לשינוי, קוראים לסבב נוסף של פעולות מחאה מחר (ו'), נאמר בהודעת טקסט ששלח עבדול רחמן יוסף, אחד האישים המובילים בתנועת ההתנגדות.

עשרות פצועים, אלפי עצורים, לפחות 6 הרוגים

גם הלילה נמשכו ההפגנות במצרים, למרות שהשלטונות הטילו איסור להפגין ברחבי המדינה. אלפים יצאו לרחובות אמש סביב השעה 22:00 במחאה נגד שילטונו של הנשיא חוסני מובארק. מפגין ושוטר נהרגו אתמול בלילה בהפגנות האלימות והעלו את מניין ההרוגים לשישה. עד כה דווח על לפחות 70 נפגעים במהומות האלימות, 15 מהם שוטרים. בעיר סואץ השליכו המפגינים בקבוקי תבערה לעבר בניין ממשלה ולעבר בית מפלגתו של מובארק בעיר.

עדי ראייה דיווחו על מספר מפגינים שהציתו את בניין הפרלמנט המצרי ואף שרפו משרדים של מפלגת השלטון. האש התפשטה במהירות אך כוחות הכיבוי הצליחו לכבות את הלהבות במהירות והשתלטו על האש. מפגינים נוספים השליכו בקבוקי תבערה לעבר משרדי המפלגה הדמוקרטית, אך כוחות המשטרה הצליחו לפזר אותם באמצעות גז מדמיע לפני שהצליחו לגרום נזק.

"הרשויות הורו לבעלי העסקים לסגור את החנויות לאחר שהתקבלו מספר דיווחים על מעשי ביזה. בעקבות התגברות ההפגנות הממשלה החליטה להגביר את האבטחה באזור סואץ, מחשש להתפתחות מוקדי מהומות נוספים.

במהומות שהתרחשו אתמול במדינה, נהרגו לפחות ארבעה מפגינים ושוטר. לפי הדיווחים, בקהיר ניסתה המשטרה לפזר הפגנה שהתכנסה שם אחר הצהריים. עשרות תושבים יצאו לתהלוכה בגשר קסרנין במרכז העיר, סמוך לאותה כיכר שניסו המפגינים לכבוש אתמול כדי לקיים מחאת שבת ללא הגבלת זמן. המפגינים טוענים כי השוטרים הכו אותם באלות. עד כה נעצרו בקהיר לפחות 500 מפגינים.

הרשויות במצרים הפילו את טוויטר ופייסבוק

כלי תקשורת במצרים מדווחים כי הרשויות הפילו אמש והיום את הרשתות החברתיות טוויטר ופייסבוק, במטרה למנוע את המשך קריאות הגיוס לפעילים השונים להגיע ולהפגין נגד המשטר.

"הרשויות הפילו את אתר 'טוויטר' בסביבות השעה 20:00", דווח בכלי תקשורת במדינה, ובכלי תקשורת נוספים ברחבי העולם העוסקים בתחום הטכנולוגי. גם רשת "אל-ג'זירה" הקטרית דיווחה כי חל איסור על כניסת גולשים לרשת פייסבוק במצרים. זאת ועוד, דיווחו גולשים מצריים ברשתות חברתיות אחרות כי הם נתקלים בקשיים להיכנס ל"טוויטר".

מהומות במצרים קהיר / צלם: רויטרס
 מהומות במצרים קהיר / צלם: רויטרס

מהומות במצרים קהיר / צלם: רויטרס
 מהומות במצרים קהיר / צלם: רויטרס