קן מאשרת את רכישת בריטיש ישראל ע"י מליסרון

הממונה על ההגבלים העסקיים נטתה להתנות את העסקה - אך מליסרון ריכזה מאמצים להניא אותה מהחלטתה ■ מליסרון נוטה למכור את הגרנד קניון ואת קניון רננים

הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, תפרסם היום (ה') את החלטתה בעסקת מיזוג מליסרון ובריטיש ישראל . הממונה החליטה לאשר את עסקת הרכישה בכפוף להתניה ולפיה בתוך שנתיים תתחייב מליסרון למכור את הגרנד קניון בחיפה או את הקריון וכן את קניון רחובות, קניון אבנת או קניון רננים ברעננה. כך נודע ל"גלובס". מליסרון נוטה למכור את הגרנד קניון ואת קניון רננים.

עוד נודע כי מליסרון ריכזה במהלך השבוע האחרון מאמצים קדחתניים מול הממונה על ההגבלים, בניסיון להניא אותה מהחלטתה להתנות את העסקה. מליסרון אף טענה הפני הממונה כי ההתניה במכירת הקניונים עלולה "להפיל את העסקה".

מליסרון המשיכה בקו אותו נקטה מאז החתימה על עסקת הרכישה, שעיקרו הוא "יש תחליף לקניון". מליסרון טענה למעשה כי צריך להתייחס לכל שטחי המסחר בארץ קרי, קניונים, פאוור סנטרים וחנויות ברחוב - כמקשה אחת וכשוק אחד. לצורך כך אף שכרה מליסרון משרד ייעוץ חיצוני, צ'מנסקי-בן-שחר, שהכין עבור הקבוצה עבודה ולפיה עתידים להיווסף מיליון מ"ר מסחריים בארץ בתוך 4 שנים.

העבודה הוגשה לממונה ונציגי המשרד אף הופיעו בפני הממונה. באורח מפתיע וככל הידוע, מליסרון לא ציינה כי חלק משטחי מסחר אלה מיועדים לסופרמרקטים ולעסקים שמרבית פעילותם מחוץ לקניונים. כמו כן, כי מחצית ממחזור המכירות של חלק מהרשתות הוא במכירותיהן בקניונים.

ריכוז כוח בעייתי באזור חיפה

בסופו של דבר, הממונה על ההגבלים לא קיבלה את עמדת מליסרון והחליטה לנטרל במעט את הכוח שהקבוצה תקבל מול הרשתות הקמעונאיות בעקבות הרכישה. בעוד שמליסרון טענה כי יש להתייחס לעיר חיפה ולאזור הקריות, כשני אזורים נפרדים המרכזים קהל לקוחות שונה, רשות ההגבלים מצאה כי אחזקה של מליסרון בקריון ובגרנד קניון היא ריכוז כוח בעייתי באזור.

החלטת הממונה לחייב את מליסרון למכור נכס במרכז נובעת מריכוז הכוח שעתיד להיות למליסרון ברמה הארצית בכלל ולכן הממונה אפשרה למליסרון לבחור נכס אחד מבין שלושה במרכז.

חשוב לציין כי מליסרון לא תוכל למכור את הנכסים הללו לקבוצת עזריאלי וכי הממונה מבקשת לאפשר צמיחה של קבוצת קניונים נוספת בשוק. בהשקפת הממונה, שני הנכסים שמליסרון תמכור, יוכלו להוות יסוד למתחרה הבאה בשוק וליצירת קבוצת קניונים משמעותית נוספת שתחזיק בנתח שוק דומה שבו מחזיקה כיום מליסרון, טרם הרכישה.

כעת דורשת מליסרון כי בריטיש ישראל תתחייב בפניה לכנס אסיפת בעלי מניות בו תאושר המכירה העתידית של הגרנד קניון בחיפה וזאת בטרם השלמת עסקת רכישת בריטיש.

דובר מליסרון מסר בתגובה: "עד קבלת החלטתה של הממונה על ההגבלים העסקיים, אנחנו מנועים מלהתייחס לכל נושא".