סרקוזי: "לא נוותר על האירו; אירופה הכי יציבה"

ניקולא סרקוזי מגן על האירו בנחישות בפורום דאבוס: "האירו זה אירופה ולא ניתן לאף אחד להרוס או להשמיד אותו" ■ קורא למדינות לשתף פעולה ולהפסיק את "מלחמת הטבעות"

"האתגרים העומדים בפנינו הם רבים, קשים ומסובכים. זה מחייב אותנו להתמודד עם הבעיות בצורה פרגמטית ולעזוב את האידאולוגיות. יש להשאיר בצד את ההבדלים בין המערב למזרח בין לאירופה לארה"ב". כך אמר היום (ה') נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, בוועידה השנתית של הפורום הכלכלי העולמי שמתקיימת בדאבוס.

"היינו במשבר חסר תקדים והתחזיות היו נוראיות", הוסיף סרקוזי. "אנשים חזו 'תחתית כפולה' וזה לא קרה; למעשה הייתה צמיחה גבוה יחסית של 5% בכלכלה העולמית. אני לא מכחיש את המשבר או אומר שהוא נגמר ולדעתי עדיין יש הרבה סיכונים, אך צמיחה של 5% זה הרבה. למרות שלא כל המדינות השיגו צמיחה שכזו - אבל בסה"כ היתה צמיחה מרשימה בעולם. חזו אסונות וזה לא מה שקרה".

סרקוזי שיבח את פעילות פורום מדינות ה-G20 ואמר כי התיאום בין המדינות סייע להן לצלוח את המשבר. "עין הסערה של המשבר כנראה שעברה, אז ישנם כאלו שחושבים שזה נגמר", אמר.

"לעולם לא נוותר על האירו"

נשיא צרפת רואה 3 סיכונים עיקריים השנה: משבר החובות, חוסר איזון מוניטרי ואפשרות של התחממות האינפלציה, בעיקר בגלל העלייה במחירי הסחורות. הוא ציין כי "בשנה שעברה, בתוך 6 חודשים נפל מחירה של חבית נפט מ-140 דולר ל-40 דולר וזה לא הטריד אף אחד. אבל עכשיו ישנן משפחות שלא מצליחות להאכיל את ילדיהם".

בהתייחסו לשוק המט"ח אמר סרקוזי: "במאה הקודמת היתה כלכלה גדולה אחת עם מטבע חזק אחד - ארה"ב והדולר; האם יש משהו בחדר שיכול להגיד לי שהמצב לא התשנה? אף אחד לא רוצה להחליש את הדולר. הוא ימשיך להיות המטבע החזק בעולם - 82% מהסחר העולמי הוא בדולר".

הוא אמר גם כי יש לשים סוף למלחמת המטבעות ולהאשמות ההדדיות בין מדינות העולם לגבי הסיבה להיחלשות הדולר: "מאז 1990 היו 42 משברים פיננסים. חייבים להפסיק את ההאשמות ההדתיות, של מי מעלה או מוריד את שער החליפין. אני פונה לעמיתים כדי שיבינו שאם אי-האיזונים יימשכו, זה יפגע בכולם. אני יודע שלא נקים משטר מוניטרי בינלאומי משותף בשנה אחת, אבל לפחות נקבע את היסודות, את הנורמות. זה קשה אבל שזה נדרש וחיוני וכולם חייבים לשתף פעולה; אם כולם יתקעו מקלות בגלגלים של השני זה לא ילך".

סרקוזי התייחס גם לשאלה הבוערת מכל: האם מטבע האירו לא ישרוד את משבר החוב האירופי. סרקוזי שלל אפשרות זו מכל וכל: "יש טענות שהאירו לא ישרוד; זה תפס הרבה כותרות בעיתונים, אך הכותרות נעלמו. האירו שרד. לעולם לא נוותר על האירו. האירו זה אירופה ולא ניתן לאף אחד להרוס או להשמיד אותו. אירופה היא היבשת הכי רגועה ויציבה. להשמיד את האירו זו אי הבנה מוחלטת של המציאות האירופית".