דרמה במט"ח: האוצר ימסה השקעות הזרים במק"מ ואג"ח ב-15%

המטרה: להרחיק את הספקולנטים שמנסים ליצור רווחים מהירים מפער הריביות החיובי של ישראל מול ארה"ב ■ "המהלך צפוי להקטין את האטרקטיביות של רכישת המק"מים על ידי הזרים ובכך לצמצם את רכישת השקלים"

שר האוצר יובל שטייניץ מצטרף למאמציו של סטנלי פישר ובנק ישראל לבלימת מתקפת הספקולנטים בשוק המט"ח, ומודיע היום (ה') כי החליט לפעול לביטול הפטור ממס הניתן למשקיעי חוץ על רווחים מהשקעה במק"מ ובאג"ח ממשלתיות קצרות. שערו של הדולר מזנק בעקבות ההודעה בשיעור של 1.3% ל-3.647 שקלים והאירו מזנק ב-1.5% ל-5 שקלים.

המהלך, על השלכותיו האפשריות, נבדק על ידי צוות ממשלתי בראשות מנכ"ל האוצר חיים שני הבוחן בשבועות האחרונים את שוק המט"ח. צעד זה מהווה המשך ישיר לצו חובת הדיווח שפרסם בשבוע שעבר בנק ישראל, לפיו הבנקים חייבים לפרסם פרטים מלאים על סקאות במט"ח ובמק"מ עם משקיעים זרים בהיקף של 10 מיליון דולר ומעלה ביום.

המשקיעים הזרים נהנים היום מפטור על רווחים במק"מ ובאג"ח, מס שחל על המקומיים בשיעור של 15% מהרווח. הודעת משרד האוצר שפורסמה היום שמה לה למטרה את הספקולנטים באופן מפורש: "קיים חשש כי הפטור ממס מנוצל על ידי שחקנים בשוק המט"ח למטרות עשיית רווח לטווח קצר. אי לכך, ביטול הפטור שטעון מהלך של חקיקה, צפוי להקטין במידת מה את האטרקטיביות של רכישת המק"מים ואגרות החוב הקצרות על ידי תושבי החוץ, ובכך לצמצם את רכישת השקלים ובזאת להחליש את המטבע".

עוד נכתב בהודעת האוצר, כי "התחזקותו של השקל בשנים האחרונות נובעת בעיקר בשל חוזקו של המשק הישראלי ועמידתו במשבר הכלכלי הגלובלי. בתקופה האחרונה, בנוסף להשקעות זרות מבורכות במשק הישראלי, אנו עדים לעלייה משמעותית בכניסת מט"ח המיועד כולו ליצירת רווח פיננסי לטווח קצר כתוצאה מפערי הריבית בין ישראל לחו"ל ומטעמים נוספים. במצב זה מתקיים תיסוף מטבע שעלול לפגוע בכושר התחרות ארוך הטווח של המשק".

רשות המיסים תגבש הצעת חוק אשר תובא לאישור הממשלה ולאחר מכן לכנסת.

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים ברך היום את החלטת משרד האוצר: "אני מברך את שר האוצר על החלטתו ומקווה שהוא אכן יתגייס סוף סוף למלחמה במלוא הארסנל העומד לרשותו ושזוהי רק הצהרת מלחמה ראשונה" אמר ברוש והוסיף "יש להבהיר לספקולנטים כי היצוא הישראלי חשוב מרווחיהם האישיים קצרי הטווח וכי למערכה על רווחיות היצוא הצטרפה עכשיו ממשלת ישראל'.

ברוש קרא למשרד האוצר לקדם את הצעת החוק שהגישה התאחדות התעשיינים עם ח"כ אמנון כהן וח"כים נוספים להטלת היטל על המרות מט"ח לטווח קצר - "מדובר בפגיעה ישירה בבטן הרכה של הספקולנטים והשילוב של כלל הצעדים עשוי להרחיק מכאן את סוחרי המט"ח" אומר ברוש.

על פי תחשיבי התאחדות התעשיינים הפסידה התעשייה הישראלית בשנת 2010 עסקאות בהיקף של 3.3 מיליארד דולר. החל מהרבעון השני של 2010 החל היצוא התעשייתי לסגת ריאלית.