בדרך לפשרה במצרים? נציגי מובארק והאופוזיציה במו"מ

(עדכונים שוטפים) - בצבא נערכים לאפשרות שההפגנות תגלושנה למעשי אלימות וביזה - לאחר יומיים שקטים יחסית

ארצות הברית הציבה כוח נחתים בשגרירות בקהיר, כך דיווחו היום (ב') בגלי צה"ל. הצבת כוח נבעה מהחשש שהמפגינים ינסו להתפרץ למקום. החיילים האמריקנים מוצבים בתוך בניין השגרירות, כשמסביב כוחות משטרה מצרים.

תוך כדי מבצע ההגנה על השגרירות, נמשך מערך הטיסות המיוחדות לפינוי האזרחים האמריקנים המבקשים לצאת משטח מצרים. במקביל קוראים הערב בבית הלבן לבחירות חופשיות שם. במסיבת עיתונאים שכינס הערב, אמר דובר הבית הלבן, רוברט גיבס "לפני שניצור מגע עם האופוזיציה המצרית, אנו רוצים להבטיח שהם מחויבים לחוק, לא אלימים ומוכנים להיות חלק מהליך דמוקרטי".

ההנהגה המצרית מחפשת ביומיים האחרונים נוסחת פשרה באמצעותה יושב השקט לרחובות קהיר. במסגרת הפשרה, ייתכן שיוקדמו הבחירות לנשיאות השנה, ובהן יתבקש הנשיא מובארק שלא להציב את עצמו כמועמד. כך, להערכת ההנהגה המצרית, יועבר השלטון בצורה שקטה ולא ישוב על עצמו מקרה ההימלטות של נשיא תוניסיה מהמדינה.

גורמים רשמיים בישראל הסכימו לאפשר למצרים להכניס כמה מאות חיילים לחצי האי סיני מאז הסכם השלום ב-1979 - כך מדווחת סוכנות הידיעות AP. על-פי הדיווח, הכניסה מצרים באישור ישראלי 800 חיילים לשארם א-שייח' במסגרת היערכות לאפשרות של הסלמה באזור, ותפסו שתי עמדות במקום.

"הכוחות התמקמו הרחק מהגבול עם ישראל", דווח מפי גורמים ישראלים שסירבו לחשוף את זהותם. במסגרת הסכמי השלום, הוחזר חצי האי משליטה ישראלית למצרים - ובתמורה הובטח על ידי המצרים להשאיר את האזור מפורז.

לאחר שאתמול בבוקר שרר שקט מתוח ברחובות, בשעות הצהריים נאספו רבע מיליון מפגינים בכיכר השחרור להמשך ההפגנה נגד שלטון מובארק. המפגינים, כמו גם כוחות הביטחון במצרים, נערכים ל"צעדת המיליון" - הפגנת ענק שאמורה להתקיים מחר בבירה קהיר. מאות כלי רכב משטרתיים וצבאיים מקיפים את הכיכר, ומסוקי קרב חגים באוויר מעל ראשי המפגינים.

במקביל, הנשיא חוסני מובארק מנסה לשדר "עסקים כרגיל", ומשביע את השרים החדשים בממשלתו. בין היתר הושבעו היום שר אוצר חדש ושר פנים חדש, לשעבר בכיר בשב"ס המצרי, שיהיה אחראי על מיגור הפרות הסדר ברחובות.

המפגינים המצרים לנו הלילה בכיכר "השחרור" בקהיר והצהירו על יום שביתה כללי בכל המדינה, כצעד הסלמה נוסף במאבקם למיגור שלטונו של הנשיא המצרי חוסני מובארק.

כבר הבוקר חזרה המשטרה לרחובות, לאחר שבסוף השבוע הצבא התמודד לבדו עם המהומות. בקהיר מדווחים על מאות כלי רכב משטרתיים וצבאיים השומרים על השקט. יוזמי הפגנת הענק הם תנועת המחאה ה"שישה באפריל", וישתתפו בה גם אנשי תנועת "האחים המוסלמים", שהודיעו אתמול על תמיכתם במועמד האופוזיציה מוחמד אל-בראדעי. "אלו שעותיו האחרונות של מובארק", אמר אחד המפגינים בכיכר בשמחה.

"דורשים שמובארק יעזוב"

"אין דרך ללכת חזרה ממה שהתחלנו. יש לנו רק דרישה אחת: קיצו של משטר מובארק. צריך להקים ממשל חדש, ממשל אחר, תוך ימים ספורים", אמר אמש מוחמד אל-בראדעי, שהיה דמות כמעט בלתי מוכרת במצרים, וישב בווינה רוב שנותיו. "אנחנו מתחילים עידן חדש במצרים", קרא למפגינים. בהמשך פנה אל-בראדעי להמונים ואמר: "הגעתי כדי להשתתף אתכם ביום גורלי בחיי מצרים. כל מצרי זכאי לחיים ולחירות. כפי שכבר אמרנו, את מה שהתחלנו לא ניתן להשיב. אנחנו דורשים שמשטר מובארק יעזוב. נפתח שלב חדש של מצרים חדשה, בה כל מצרי יזכה לצדק ולחירות".

בתוך כך ביקר אתמול מובארק בחדר המבצעים של פיקוד הצבא המצרי, ויחד עם שר ההגנה והרמטכ"ל קיבל סקירה על תנועת כוחות הצבא המצריים ברחבי המדינה. מוקדם יותר אתמול דווח כי הצבא המצרי מתגבר את כוחותיו באזור שרם א-שייח' במסגרת מאבקו בפעילים הבדואים המנסים לעורר מהומות בצפון סיני.

מובארק ביקש מראש הממשלה הטרי, אחמד שפיק, לקדם רפורמות כלכליות ופוליטיות במצרים, והבהיר כי עליו לשמר את הסובסידיות שמעניקה הממשלה בכדי לצמצם את האבטלה במדינה. "אני דורש ממך להשיב את אמון העם בכלכלה שלנו", כתב מובארק לשפיק במכתב שפורסם בכלי התקשורת במצרים. "אני בוטח ביכולת שלך לקדם רפורמות כלכליות חדשות, המהוות את הגורם המרכזי לסבל בקרב העם".

כוחות הצבא המצרי התפרסו ברחבי קהיר

דיוויזיה 9 הוכנסה מדהשור לקהיר, יחד עם דיוויזיה 2 שהוכנסה מהקסטפ. שתי הדיוויזיות האלה הן העתודה האסטרטגית של פיקוד המרכז המצרי וכעת נוספו כוחות דיוויזיה 7 שהבסיס שלה ממוקם לא רחוק מהקילומטר ה-101. בכך המצרים ביצעו את צבירת הכוח המרכזית לתוך קהיר.

במבט על על העיר, ניתן לראות את מוקדי ההתרחשויות העיקריים: מוקד ההפגנות נמצא בכיכר השחרור - אותה כיכר ענקית שבלב העיר שנקראת בערבית "א-תחריר". ממנה יוצאות ההפגנות הגדולות מדי ערב. בצד אחד של הכיכר נמצא המוזיאון המצרי, שאליו פרצו בוזזים ושברו מקצת העתיקות הפרעוניות. צפונה משם נמצא מטה מפלגת השלטון הלאומית דמוקרטית, שהועלה בחלקו באש כבר בתחילת המהומות. בהמשך נמצא מרכז הטלוויזיה והרדיו הרשמיים, שאליו נוהרים המפגינים, אלא שהמקום מוגן היטב על-ידי הצבא.

הכנסת הכוחות לסיני מחייבת את אישור הכנסת

יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, מסר הערב כי "לא מן הנמנע שההיתר להכניס כוחות מצריים לסיני מצריך את אישור הכנסת". ריבלין הורה ליועמ"ש הכנסת לבחון מיידית האם ההיתר להכניס כוחות מצריים לשטח המפורז הינו שינוי בהסכם השלום עם מצרים, המחייב את אישור הכנסת.