מרקל נגד אובמה: "קיום בחירות מיידיות במצרים זה טעות"

קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מותחת ביקורת מרומזת נגד נשיא ארה"ב, שקרא לנשיא מצרים חוסני מובארק לרדת מיידית מכסאו, לקיים בחירות חדשות ולעזוב את המדינה

קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מותחת ביקורת מרומזת נגד נשיא ארה"ב ברק אובמה, שקרא לנשיא מצרים חוסני מובארק לרדת מיידית מכסאו, לקיים בחירות חדשות ולעזוב את המדינה. מרקל אומרת כי "לקיים בחירות מיידיות במצרים זה לא נכון, כי המדינה עוברת בימים אלה שינויים מבניים והיא בתחילתה של דמוקרטיזציה".

מהומות הדמים במצרים בשבוע האחרון מזכיר למרקל תמונות מהעבר - ההפיכה בברלין ונפילת החומה. לדבריה, "שינויים במצרים הם בלתי נמנעים, אך יש לנקוט בסבלנות כי זהו תהליך שלוקח זמן, ועליו להתקיים באופן רציונלי ובדרכי שלום - לתת להם את תקופת המעבר הרצויה", אמרה מרקל בתדרוך ביטחוני במינכן. הקאנצלרית חזרה ואמרה כי היא והאיחוד האירופי בשת"פ עם ארה"ב יהיו מוכנים לסייע למצרים בתקופת המעבר בדרך לדמוקרטיה.

אובמה הקפיד לא לקרוא במפורש לפרישה מיידית של מובארק, במאמץ לא להיראות כמי שתוקע סכין בגבו של בעל ברית ותיק. "אין זה מתפקידה של מדינה אחרת לקבוע מי יהיו שליטי מצרים", אמר נשיא ארה"ב, אך פקידי ממשל הזדרזו לדווח, כי בשיחתו עם מובארק, זמן קצר לפני הנאום בו הודיע על פרישתו, הפגין אובמה נחרצות רבה יותר ודרש מעבר מהיר לממשלה חדשה. בתגובת בזק על הנאום, אמר אובמה, כי המעבר למממשלה חלופית במצרים "חייב להתחיל עתה". פקיד בכיר בממשל אמר לאחר מכן: "הדגש הוא על המילה 'עתה'".

בנוסף, אובמה מאמין שצריך לכלול את האחים המוסלמים בתהליך הפוליטי במצרים. יועציו בבית הלבן רוצים ליזום הידברות בין ארה"ב ל"אחים", ארגון שחוסני מובארק אסר עליו מלחמת חורמה והוציא אותו אל מחוץ לחוק. בבית הלבן לא מוציאים מכלל אפשרות "הידברות עם האחים המוסלמיים כחלק מתהליך מסודר" לחילופי ממשלה במצרים.