הערכות: תביעות הביטוח על השריפה באיקאה - כ-60 מ' ד'

עם זאת, בשורה התחתונה ישלמו כלל ביטוח והפניקס מכיסן מיליוני שקלים בודדים, לאחר השתתפות מבטחי המשנה

השריפה באיקאה צפויה להפוך לאחת מהשריפות המשמעותיות שקרו בשוק המקומי בכל הקשור להיבטי הביטוח. לדברי גורמים בכירים בענף הביטוח, "מדובר באירוע גדול באופן יוצא דופן, המתרחש אחת לכמה שנים". הערכות בשוק הביטוח גורסות כיום כי הנזק הכולל יסתכם בעשרות מיליוני דולרים לכל אחת משתי החברות המבטחות, אם כי בשלב זה אין הערכות מלאות. חברות הביטוח כלל ביטוח, שבשליטת קבוצת אי.די.בי, והפניקס, שבשליטת קבוצת דלק, צפויות לשאת בעיקר הנזק שנגרם אתמול בשריפה שהרסה כליל את סניף איקאה בנתניה. המבנה שבו שכנה חנות איקאה בנתניה בוטח בחברת הפניקס על ידי המשכיר לאיקאה, בעוד שהתכולה של איקאה, יחד עם אובדן הרווחים ואחריות כלפי צד ג', מהפסקת פעילותה בוטחה באמצעות כלל.

יחד עם זאת, בשורה התחתונה שתי החברות צפויות לשלם מכיסן מיליוני שקלים בודדים כל אחת, לאחר השתתפות מבטחי המשנה. בביטוחים מעין אלו מרבית הסיכון הביטוחי מועבר מבעוד מועד למבטחי המשנה, ורק כמה אחוזים מסכום הכיסוי הכולל נותרים בידי חברות הביטוח הישראליות.

בכל אופן, בדר"כ הנזק הגדול הוא המבנה, אך הפעם מדובר בשריפה יוצאת דופן של גוף עם מלאי גדול ועם אובדן ניכר של הרווחים, כך שהפעם נראה כי ביטוח התכולה ואובדן הרווחים הוא המשמעותי יותר.

ישלמו את חלקן ללא בעיות?

לפי הערכות גסות ושמרניות בשוק הביטוח, אפשר שהתביעות יסתכמו בכ-10-20 מיליון דולר בגין המבנה, כ-25 מיליון דולר בגין התכולה וכ-10-15 מיליון דולר אובדן רווחים - ואפשר שידובר בסכומים גבוהים אף יותר. בכל אופן שריפות בסדר גודל כזה כבר היו בישראל בעבר. בריטיש ישראל, המחזיקה ב-50% מהמבנה, הודיעה היום כי שווי החזקותיה במבנה עומד על כ-100 מיליון שקל (כלומר, שווי מבנה של 200 מיליון שקל). נציין כי מדובר בשווי הכולל את ערך הקרקע ועוד, ולא רק את עלות הבנייה.

נציין באופן כללי כי במקרים מעין אלו הנזק הביטוחי נובע מכמה מקורות: פגיעה במבנה; אובדן המלאי והתכולה בתוך המבנה; אובדן רווחים (הוצאות קבועות בתוספת הרווח הנקי לפני מס שאבד) כתוצאה מהשבתת הפעילות; נזקים לצדדי ג' והפרעה לסביבה, הוצאות פינוי הריסות והריסה ועוד. בשוק הביטוח מעריכים כי עצם העובדה שבשריפה מעורבים שני מבטחים עשויה להוביל לניסיונות הדדיים להטלת האחריות האחת על השנייה.

את הביטוח ערכה סוכנות אונגר פישר, שהקשר שלה לחלק מבעלי איקאה אינו מקרי - שלמה פישר נמנה על משפחת בעלי השליטה בחנות הישראלית מהרשת השבדית.

ניסיון העבר באירועי נזק גדולים מלמד שחברות ביטוח המשנה משלמות את חלקן ללא בעיות יוצאות דופן, וכך גם צפוי הפעם, ככל הידוע לפי שעה. יחד עם זאת, הקושי האמיתי כתוצאה מהשריפה של כלל והפניקס יהיה בהרעת ה-loss record שלהן מול מבטחי המשנה שלהן. לדברי גורמים בענף הביטוח, דבר זה צפוי להתבטא בעתיד בפגיעה מסוימת בקשריהן מול מבטחי המשנה (שיהיו יקרים יותר) והגם שלא נראה זאת בתוצאות חברות הביטוח, זה עשוי להסתכם במיליוני דולרים (ויותר מהתשלום בפועל שהן ישלמו בגין התביעה).