אנדרה דהן: "קומברס 3.0 תהיה גדולה, ואנשים יתגאו לעבוד בה"

מנכ"ל קומברס מדבר על התוכנית האסטרטגית של החברה בראיון ל"גלובס", רגע לפני שגל פיטורים נוסף יוצא לדרך ■ "אנחנו רוצים להיות בצמיחה דו-ספרתית גם בהכנסות וגם ברווחיות"

באוגוסט אשתקד הפילה קומברס פצצה נוספת על המשקיעים שלה, שממילא אכלו מרורים בשנים האחרונות: החברה הודיעה כי המזומנים בקופתה בסוף חודש יולי הצטמקו לכ-327 מיליון דולר, מה שהוביל את הנהלתה, להודיע על מימוש נכסים ובניית תוכנית התייעלות, הכוללת שוב פיטורי עובדים מאות עובדים.

בסיטואציות דומות בעבר בקומברס העדיפו להתחמק מהתייחסות לסיטואציית הפיטורים, אולם כעת משנה החברה את הטקטיקה ופורשת את האסטרטגיה העתידית של החברה, שבמסגרתה נאלצים עובדים רבים לעזוב את החברה.

"תוכנית ההתייעלות שלנו הייתה בנויה משני שלבים" אומר בראיון ל"גלובס" אנדרה דהן, מנכ"ל קומברס. "השלב הראשון, שהסתיים בהצלחה בנובמבר, אפשר לנו להתייעל בצורה משמעותית מבחינת בסיס ההוצאות של החברה. בזמנו דיברנו על חיסכון של 45 מיליון דולר, וזה יבוא לידי ביטוי בתוצאות של שנת 2010".

במקביל לשלב הראשון של תהליך ההתייעלות, הירידה במצבת המזומנים של החברה, אילצה אותה לממש כמה מנכסיה, ובין הנכסים שמומשו בחצי שנה האחרונה ניתן למנות את הקרקע באזור התעשייה ברעננה, שעליה הייתה אמור להיבנות קרייית קומברס ושנמכרה תמורת 27 מיליון דולר, ומכירת חברת אולטיקום, שעסקה בפיתוח תוכנת רשת לשירותי תקשורת קווית וסלולרית, שנמכרה לקרן הפרייבט אקווטי פלטינום תמורת 90 מיליון דולר, אשר שיקפו לחברה שווי של 13 מיליון דולר בלבד בניכוי המזומן שהיה בקופת אולטיקום.

"זו חברה שאין לה סינרגיה עם השוק שלנו ומרוכזת על תחום טכנולוגי שכבר לא חשוב ובטח לא חיוני לקומברס, כאשר היו סימני שאלה על האפשרות של הנכס הזה לצמוח" מסביר דהן את המכירה. "האפשרות האחרת הייתה להשקיע בחברה, כשהבסיס לא סינרגטי עם קומברס, ולדעתי מכרנו את זה במחיר הוגן". בזאת לא נגמר מסע המימושים, ודהן אומר כי "בנוסף הגענו למסקנה שכדי לפתור את בעיית הנזילות חד משמעית, נמכור חלק מאחזקותינו בורינט, אבל נישאר בשליטה. מכרנו מניות במחיר מצויין, והשוק התחייס בחיוב להודעה שלנו, כיון שזה העלה את הנזילות והסחירות במניה, וירדנו לאחזקה של 52% בורינט, כולל מניות הבכורה". קומברס כאמור 2.3 מיליון מניות ורינט שהיו ברשותה במחיר של כ-35 דולר למניה, והגדילה את קופת המזומנים בכ-80 מיליון דולר.

בכך אולי פתרה קומברס את בעיית הנזילות, אולם עדיין נותרה בעיית הרווחיות. לפני כשבועיים הגישה קומברס את הדו"חות המלאים לשנה הקלנדרית של 2009, מהם עולה שהכנסות החברה ירדו ב-13.6% ביחס לתקופה המקבילה אתשקד והסתכמו ב-798.8 מיליון דולר, וההפסד התפעולי כמעט שהכפיל את עצמו והגיע ל-37.7 מיליון דולר.

דהן מסביר כיצד החלה להתגבש התוכנית האסטרטגית החדשה של החברה, שאמורה להוציא את קומברס מההפסדים אליהם נקלעה. "ב-2007 היה שוק טוב לטלקום, עם צמיחה שכללה את השלב האחרון של האפליקציות ברשתות הדור השלישי . ב-2008 הייתה המשכיות ובסוף השנה התחיל המשבר, והזעזוע הגיע לספקי הטלקום בשנת 2009. אנחנו ראינו את הדברים האלה וגם התחלנו לצפות שהחלק הראשון של 2010 יהיה חלש יחסית, היות וההתעוררות בשווקים התחילה לקרות בהדרגה ולא בתחילת השנה".

כשהתחלנו להעריך שיכולה להיות בעיית נזילות התחלנו לדאוג לזה, ובנינו את השלב השני של תוכנית ההבראה, שהחשיבות שלה הייתה התרכזות בעתיד של קומברס. בנינו תוכנית אסטרטגית שאנחנו מגדירים אותה כקומברס 3.0, שהיא בעלת משמעות עסקית חשובה, שתיתן כיוון בהיר יותר גם לשוק וגם לאנשים שלנו".

העתיד של קומברס

"בשלב הראשון, שנקרא לו קומברס 1.0, החברה מצאה דרך למפעילי התקושרת לרשום הכנסות בהרבה מאוד צורות", מתאר דהן את התפתחות החברה. "כך לדוגמא לפני שהיה תא קולי, אף אחד לא היה עושה כסף משיחה שלא נענתה, אבל באמצעות האפליקציה הזו, שאדם שילם בשביל לשמוע את ההודעות שלו, נוצר רווח לחברות הטלפון".

"לאחר מכן החברה התחילה לבדוק התקשרויות אחרות, ונוצר עולם ה-Messaging, שזה למעשה קומברס 2.0. אל התא הקולי נוספו הודעות SMS, הודעות המולטימדיה, ואפליקציות נוספות שחלקן לא כל-כך הצליחו. ניסינו למנף את הידע של החברה בתחום האותות שהחברה צברה מהתא הקולי לשם בניית מנוע Pre-Paid, שבו הלקוח משלם מראש סכום מוגדר עבור השירותים שהוא צורך, ובאיזושהיא נקודה ב-2005, נרכשה קינן, שעל בסיסה עובדת קומברס היום".

מכירותיה של קומברס בשנים האחרונות הגיעו משני תחומי פעילות: ה-BSS (Business Support Systems), שכלל את את מערכות החיוב והבילינג, וה-VAS (Value Added Services), שכללה את פיתוח פעילות התא הקולי, הודעות הטקסט ואפליקציות נוספות. בדו"ח האחרון כבר לא היה אפשר למצוא את החלוקה הזו, ודהן מסביר כי "החלטנו שאנחנו בונים את הארגון על 4 יחידות עסקיות נפרדות, BSS, VAS, mobile internet, ו-maintence, כאשר המטרה היא להיות מובילים בתחום של ה-BSS. עשינו אפיון איפה אנחנו עומדים, ובנושא של BSS, יש לנו יתרון טכנולוגי משמעותי מול המתחרים ואנחנו רוצים למנף את זה ולתפוס פוזיציה מובילה, ונהיה ממוקדים בכל האספקטים של העבודה מול הלקוחות בתחום הזה".

"ב-BSS יש מערכות חיוב Pre-Paid, Post-paid ו- Converged (מערכות משולבות)", מסביר דהן. כיום יש אבולוציה של איחוד שתי מערכות החיוב, כיון המפעילים לא רוצים להתעסק עם חלק של תוכנה שעושה פוסט, וחלק של תוכנה שעושה פרה, והם דוחפים את הספקים לפיתרון המשולב. ההערכות מדברות היום על שוק של 100-120 מיליון דולר לשנה שאנחנו מספר אחד בו, אבל בשנים הבאות כל שוק ה BSS, שנאמד היום בכ-12-15 מיליארד דולר כולל כל האינטגרציות, יזוז אליו, אבל זה לא יקרה בשנה או בשנתיים".

"בנינו פלטפורמה חדשה בשם קומברס ONE, שהיא ארכיטקטורה שלמה של השירותים שאפשר להביא למפעיל שכולל Pre Paid, Post paid, טלויזיה, מערכות נייחות וניידות, ועוד. יש לנו 18 חודשים של יתרון על פני המתחרים, שאנחנו יודעים בבהירות גדולה שמפתחים מערכות משלהם. המוצר שלנו נמצא בבדיקות אצל למעלה מ-20 לקוחות מכובדים בעולם, שחלקם הגדול הוא TIER 1, ואחד מהם גם עשה טרנספומציה שלמה של העסקים שלו מסביב למערכת של קומברס. פתרונות כאלה שנותנים חיוב אחד ללקוח שיש לו כמה חבילות בזמן אמת הם מסובכות ומערכות BSS ישנות לא יכולות להתמודד איתם. אחד המנכ"לים של חברות הטלקום אמר לי ש'אם אני יכול לתת לו שירות חדש ללקוחות ולהטמיע אותו בתוך מספר שבועות או חודשים, אני בפנים'. זמן ההגעה לשוק, הפך להיות זה אחד הדברים החשובים, וזמן מתן שירות חדש למשתמש טלקום נהייה קצר יותר".

לגבי החטיבה העסקית השניה של קומברס, ה-VAS דהן אומר כי " אנחנו מובילים בתחום התא הקולי בעולם ולא הולכים לוותר על זה, להיפך, בעמדה שאנו נמצאים בה, יש לנו יתרון בכל השווקים, שמאפשר לנו לעשות דברים ייחודים בתחום, וזו רמפה שאנחנו נמנף בכל האפשרויות שיש לנו במסגרת יעילה ביותר. לגבי המסג'ניג, נמלא את כל ההתחייבות ללקוחות, ונשרת בצורה סלקטיבית כי יש צורך לייעל אותו". דהן מודע לעובדה שהמוצרים שקומברס מציעה לשוק בתחום הזה אינם חדשים במיוחד ואומר כי "הסתכלנו טוב בראי, והבנו את הצורך להוציא מוצרים עדכניים עם בשורה לשוק, ויצרנו קבוצת פיתוח שהולכת להתמקד במוצרים עתידיים לקומברס".

"בנוסף אנחנו רוצים למנף את הגידול החזק שקיים בנושא Mobile internet והגידול בתעבורת המידע שעוברת בו", מתייחס דהן ל החטיבה העסקית השלישית. "היום בעולם הכל עובר דרך הנייד, ולמפעילים נוצר צורך לנהל את תנועת האינטרנט ולעשות אופטימיזציה, זה שוק שצומח בצורה משמעותית".

החטיבה הרביעית של קומברס במסגרת האסטרטגיה החדשה תהיה חטיבת השירות. "החטיבה הזו הכניסה לנו ב-2009 270 מיליון דולר, ברווחיות מצויינת", מציין דהן.

"יש הרבה אפסייד בתכנית"

"אנחנו נתמקד ברווחיות של ארבעת העסקים, שיעבדו כחטיבות עצמאיות עם מוקד רווח והפסד משלהן, ויהיה מערך מכירות משותף שיתמוך בכל הארבעה, ומערך משותף, ללא מטה גדול של שירותי כספים ומשאבי אנוש. על זה תהיה מעטפת שתיקרא פיתוח עסקי, אותה יוביל עודד גולן, שתעקוב אחרי השינויים בפועל כך שהחברה תוכל לקבל החלטות על בסיס התוצאות של החטיבות האלה, שזה נשמע אולי בסיסי, אבל יש בזה צורך".

על הסיכויים להצלחת התוכנית האסטרטגית אומר דהן כי "יש הרבה אפסייד בתוכנית, הרבה אזורים שאנחנו יכולים לשפר את העלויות, ואם אנחנו מסתכלים על פוטנציאל ההבראה, בקומברס יש אזורים שאנחנו יכולים לעבוד בצורה יעילה יותר. אחת הבעיות היא שלא הצלחנו להשקיע בשנים האחרונות, וחלק מקומברס 3.0 זה לחזור למצב של צמיחה ולהסתכל על השווקים גם מזוית של השקעה. אנחנו נכנסים לתהליך בזמן אמת, המנוע כבר בהילוך מאוד גבוה".

השבוע: גל פיטורים נוסף

אבל אין מר בלי מתוק, ודהן לא מתחמק ממנו. "כשאנחנו נכנסים לעתיד החדש הזה, ייתכן שאין מקום לכולם, ואנחנו צרכים לקחת איתנו את הטובים ביותר. לצערי יהיו בדרך שינויים כואבים שאנחנו חייבים לעשות, שכן בשביל להבריא צריך להוריד את במבנה העלויות" אומר דהן ומוסיף כי "כשישבנו לתכנן את המהלך, דיברנו על העקרונות שיאפיינו את הכניסה לקומברס 3.0, ואחד מהם הוא חיזוק הקשר האמוציונלי שבין העובד לקומברס".

השבוע כאמור צפוי להתחיל גל פיטורים נוסף כאשר קומברס אינה נוקבת במספר המפוטרים, ודהן אומר כי "אם פעם היינו מפטרים כי הגענו למצוקת מזומנים, וממשיכים לפעול באותה צורה, עכשיו שמנו תוכנית אסטרטגית שבהירה גם לנו וגם לעובדים, שמגדירה איפה אנחנו מתמקדים, באיזה אזורים משנים את התהליכים ואת המדידה. הקיצוצים בכוח האדם נובעים מהתוכנית הזו, וזה ההבדל הגדול ביחס לעבר, שאחרי זמן די ארוך, יש לנו תוכנית אסטרטגית אסטרטגית ברורה".

הערפל סביב הדוחות נמשך

בינתיים, לא רק העובדים נמצאם בחוסר ודאות לגבי עתידם אלא גם המשקיעים. בדוח האחרון בחודש יולי עידכנה קומברס את המשקיעים כי לא תעמוד בלוחות הזמנים להגשת הדוחות השנתיים לשנה הקלנדרית של 2010. "מבחינת החשבונאות, היום אנחנו עומדים בנקודה שהגשנו דוחות של 5 שניםם מצטברות שמשקפות את מצב החברה עד לתאריך 31 לינואר 2010, ועכשיו אנחנו מפוקסים וממוקדים על הכנת הדוחות לשנה שנגמרה ב-31 לינואר 2011. אנחנו בונים את התוכנית המפורטת, ונודיע ל-SEC עד סוף חודש פברואר על לוחות הזמנים לפרסום הדוחות", מפרט דהן את המצב העדכני בו נמצאת החברה.

- למה קשה כ"כ להעריך מתי תפרסמו את הדוחות?

"אי אפשר להתעלם מהעובדה, שהקושי להכין את ההערכה המחודשת של ההכנסות, לא באה כטעות, לחברה היו תהליכים, שלא מקובלים בעולם החשבונאות, ובתקופה הזו בנינו עשינו שימוש בתהליכים חדשים. רואי חשבון שמסתכלים על חברה שנמצא בה בקדייטינג ובעיות חשבונאיות, ניהול מלאי הכרת והכרת הכנסות לאורך שנים, עד שרואי החשבון חותמים על זה הם מעבירים את זה ביקורת קשה ועמוקה. זה נושא כאוב לכולם, ואני מעדיף לא להתייחס לרואי החשבון. אם זה היה רק בקדייטינג (תיארוך לאחור של אופציות), היינו גומרים את זה מזמן. ואנחנו נמצאים היום בדרך שהגיע לסופה, יום אחד נתרומם ונגיד שפתרנו את הבעיה.

בשנת 2009, הגיעה עלות הכנת הדו"חות המתוקנים ל-113 מיליון דולר, וזאת בהמשך למאות רבות מיליוני דולרים שהשקיעה החברה בפרסום הדוחות בשנים קודמות.

- כמה כסף עוד תוציאו על פרסום הדוחות?

"מבחינת ההוצאת, בדרך כלל לא שיתפנו את השוק במספרים, אבל מהנקודה הזו ההוצאות יורדות כל שנה ובכל רבעון השימוש ביועצים יהיה קטן יותר. ברור שהעלות של חברה כמונו צריכה להיות פחות מ-10 מיליון דולר לשנה, אבל ייקח קצת זמן עד שנגיע לשם".

- איך אתם מסבירים לבעלי המניות שלכם את ההוצאה הכספית האדירה הזו?

"אין ספק שאין תועלת לבעלי המניות בתהליך, אבל הם מבינים שחובת הדיווח בזמן היא חובה מיוחדת ואין ברירה. יש הרבה דברים שהיה צריך לעשות בצורה אחרת, אי אפשר להחזיר את הגלגל לאחור".

- מה היעדים של החברה?

"אנחנו רוצים להיות בצמיחה דו ספרתית גם בהכנסות וגם ברווחיות, עם דגש חשוב ליצירת מזומן, כי אנחנו לא יכולים להתעלם מהצורך הזה. פעם התנהגנו כמו סטארט-אפ גדול. עכשיו צריך להתנהג אחרת, כי עם המטרות הפיננסיות, אנחנו לא יכולים להיסחב לכל עסקה ועסקה".

- איפה תהיה קומברס עוד 5 שנים?

"אני מאמין חזק שקומברס מסוגלת לחזור לצמיחה ולתפוס עמדה בשווקי הטלקום בתוך הקשת החדשה שנקראת קומברס 3.0, נהיה עם עמדה רצינית ביותר בשוק הבילינג, חברה זריזה בתוך הלקוחות הגדולים בעולם, שאנשים מאוד גאים ורוצים לעבוד בה, ואחד הדברים שקומברס 3.0 תביא, זה לתת לאנשים עתיד חדש והרגשה שהם קשורים לחברה ולתוכנית העסקית שלה".