עיני ל"גלובס": "נתניהו גומר את מעמד הביניים; למי שיש הוא נותן וממי שאין לו - לוקח"

יו"ר ההסתדרות: "אני זועק שלאנשים נמאס, עד כאן; מים זה זהב? ביקור בתחנת דלק 500 ש'? הם בטוחים שכולנו מטומטמים" ■ דעה / אלי ציפורי: כך מחסל נתניהו את מעמד הביניים

יו"ר ההסתדרות עופר עיני שובר היום (ב') שתיקה ממושכת, ובראיון ראשון לעיתון כלכלי הוא תוקף חזיתית את מדיניות המסים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמפחית במסים הישירים ומעלה במקביל מסים עקיפים.

"במצב רגיל אני לא מתנגד להפחתות מסים, אלא שההפחתות האלה באות על חשבון הציבור החלש", אמר עיני. "היה צריך לדחות את המהלך הזה בשנה-שנתיים ולא היה קורה כלום, כי ממילא מי שהיה מרוויח ממנו הן החברות הגדולות. זו מדיניות בעצם של 'מי שיש לו ניתן לו, ומי שאין לו ניקח לו'".

עיני, שהבליג על התרגיל הפוליטי של נתניהו ואהוד ברק אשר החלישו לכאורה את כוחו עם פילוגה של מפלגת העבודה, מצא את העיתוי לצאת למתקפה כשהוא זוכה לתמיכה רחבה מצד הציבור. אתמול הוא כינס בלשכתו את ראשי השלטון המקומי ובראשם היו"ר שלמה בוחבוט, יחד עם יו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, שרגא ברוש, והודיע כי יכריז על סכסוך עבודה בשל גל ההתייקרויות במשק - עד כדי שביתה כללית.

"אין קשר לברק או לכל עניין פוליטי", הוא מבהיר, "אלה דברים שקורים כאן ועכשיו והגעתי למסקנה שצריך להגיד די. הרי בינינו, ממתי המים הפכו למותרות? איך אתה מסביר עלייה של 40%, מה זה זהב? הגזימו, פשוט הגזימו. לוקחים את המע"מ מהפירות והירקות ושמים אותו על המים. הם חושבים שאנשים מטומטמים? כל אחד במדינה מבין שיש כאן עליית מחירים חסרת פרופורציות. זה לא רק המים, אלא גם הדלק והלחם ויהיו עוד התייקרויות בדרך.

"בנאדם נכנס לתחנת דלק ויוצא עם 500 שקל. הרי בשנת 2010 מצאו עודף של 12 מיליארד שקל בגביית מסים. במקום לקחת 4 מיליארד לצמצום החוב ו-8 מיליארד לטובת אותו ציבור שכל הזמן נפגע, מטילים מסים בעוד 12 מיליארד שקל".

מה חושב נתניהו

- אז אין כאן שום עניין אישי? אתה לא מנצל את גל ההתייקרויות כדי לסגור חשבונות?

"אתה הרי לא מצפה שראשי רשויות שנמנים עם הליכוד יצטרפו אלי למהלך כזה אם זה היה פוליטי או אישי. אני לא מתמודד בשום מקום, אני מוביל כאן מהלך שעם ישראל כולו מזדהה איתו. קיבלתי אלפי מכתבים של אנשים שנאלצים להתמודד כל יום עם גזירות אחרות, ואני זועק לשמיים בשבילם. אני משמש קולו של הרוב הדומם במדינה הזאת. כולם חושבים כמוני".

- שטייניץ מציע מס הכנסה שלילי במקום להעלות את שכר המינימום. מה רע?

"אין סתירה בין מס הכנסה שלילי להעלאת שכר המינימום, מבחינתי שייתן גם וגם. הרי כל בר דעת יודע שגם אם יעלה שכר המינימום ל-4,300 שקל כפי שהסכמנו עם המעסיקים, קשה לחיות עם זה. שר האוצר מתנגד גם לזה. אטימות? אני לא יודע מה חושב שטייניץ, אני יודע מה מרגישים האזרחים".

- אולי הכתובת בעניין שכר המינימום היא נתניהו ולא שטייניץ?

"אמרתי בפירוש שגם ראש הממשלה הוא כתובת בעניין. אני בהחלט מכוון אליו כי הוא צריך להידרש לסוגיה הזאת. עד היום לא שמעתי מה הוא חושב על שכר המינימום, ואף אחד בעצם לא שמע. אם הוא רוצה להיטיב עם החלשים שיעלה את שכר המינימום".

- אז ההסתדרות שבד"כ נלחמת על תוספות שכר תוביל עכשיו התקוממות אזרחית?

"ההסתדרות היא גם תנועה חברתית ולא רק איגוד מקצועי. עשינו מספיק מהלכים חברתיים מאז קום המדינה, כי עם ישראל זה לא רק עובדים אלא אנשים, וכולם משלמים את המחיר. אני לא אוהב את הביטוי 'התקוממות אזרחית', אבל כן נראה כאן גלים של מחאה חברתית. לאנשים פה נמאס, הם מרגישים שהם לא עומדים יותר בנטל, קשה להם. לאט-לאט גומרים את מעמד הביניים, שוחקים ושוחקים אותו. אז יש קו שבו אנשים אומרים: עד כאן".

- אתה הקמת במו ידיך את הקואליציה של נתניהו וברק, ואמרת אז שרק בעתיד נדע אם ביבי של היום הוא אותו ביבי של 2003. יש לך תשובה על זה כבר?

"אני לא מסתכל על 2003 אלא על 2010-2011, ואנחנו רואים לאן הדברים הולכים. אם יהיו רק דיבורים, לא נוכל לעמוד עוד מנגד ונאלץ להשבית את המשק. הצוותים המקצועיים שלנו יושבים ממש עכשיו כשאנו מדברים, במטרה להכין את סכסוך העבודה שעליו נכריז להערכתי עוד השבוע. אני מקווה שבסופו של דבר הממשלה וראש הממשלה יובילו תהליך של הידברות במטרה לשפר לפחות חלק מהדברים, בצורה מכובדת".