מוכנים? שוק האלגו-טריידינג העולמי נפתח בפני הישראלים

אנדרו צ'ארט, דירקטור בכיר ב-Newedge: "מהניסיון שלנו, מדובר בהזדמנות שיכולה להוות מקפצה ממשית למי שמעוניין ומסוגל לסוג זה של פעילות"

מילת הקסם בשנים האחרונות שנלחשת בין מקצועני שוק ההון היא אלגו-טריידינג. רבים כבר שמעו על אותן מערכות אוטומטיות מבוססות אלגוריתמים מתמטיים, אשר שולחות לשוקי העולם כמויות אדירות של הוראות קניה ומכירה המבצעות הוראות באלפיות שנייה, תוך ניצול עיוותים בשוק או הזדמנויות ברמות המחירים הקיימים בשווקים שונים ובנכסים שונים וגורפות לבעליהן רווחים פנומנאליים. זאת, במידה והאלגוריתם שלהם טוב מספיק ונשען על נתונים עדכניים ורבים ככל הניתן ועל מערכות מסחר וסליקה מתקדמות ביותר.

במערכות המסוגלות לבצע את המסחר בשיטות האלגו טריידינג משתמשים הגורמים המקצועניים ביותר בשוק ההון ובהם בתי השקעות מובילים בעולם, קרנות גידור, שחקני נוסטרו של בתי השקעות וגם משקיעים פרטיים ששמם אינו מתנוסס ברבים, אך היקפי הפעולה שלהם לא היו מביישים כל גוף מוסדי. ההתפתחות האקספוננציאלית של השימוש במערכות האוטומטיות בשנים האחרונות, הביאו לכך שכיום כ-2% מהשחקנים בשוק העולמי אחראיים לביצוען של כ-75% מהעסקאות בעולם - וממספר שכזה כבר אי אפשר להתעלם.

בהנחה שגם אתם רוצים לקחת חלק בעתיד הבלתי נמנע של שוק ההון ובהנחה שיש לכם את השיטה, הידע והאלגוריתמים המוצלחים, השאלה הבאה היא איך מוציאים זאת מן הכוח אל הפועל ומיהו הגוף שייתן לכם את השירותים הנדרשים באופן האופטימלי. נכון, בתקופה האחרונה פורסמו בעיתונות הכלכלית מספר סיפורים מרתקים על חברות הפועלות בתחום בהצלחה מרובה וכבר יש גם מספר גופים ישראלים שלוקחים חלק בעולם האלגו טריידינג , כאשר דוגמא בולטת לכך היא חברת פיינל הפרטית מהרצליה, אך עד היום לא הייתה לשחקנים המקומיים גישה לגוף מוביל המתמחה בסוג זה של פעילות - עכשיו יש.

בית ההשקעות הישראלי קמליה הקים לאחרונה דסק, המתמחה בפתרונות ושירותי ברוקראז' ללקוחות המפעילים אלגוריתמים ורובוטים אוטומטיים בשוק ההון. לצורך כך חברו בקמליה לפריים ברוקר Newedge שהוא הגוף המוביל כיום את התחום בעולם. לא מדובר בעוד ברוקר אינטרנטי, אלא בגוף שהוקם כתוצאה ממיזוג פעילות הברוקראז' בנכסים מרובים (Multi Asset Brokerage) בין שני בנקים צרפתיים מובילים המיוצגים באופן בלעדי על ידי קמליה בארץ, סוסייטה ג'נרל וקרדי אגריקול, אשר נחשבים לבנקים מן השורה הראשונה בעולם (Tier 1) ונהנים מדירוג גבוה מסוכנויות דירוג האשראי (""A+ ו-"-"AA בהתאמה) .

על מנת להבין את העוצמה והיקף הפעילות העולמית נציין כי ב-Newedge התבצעה בשנת 2010 סליקה של 2.2 מיליארד חוזים כאשר פעילותו כחבר בורסה התפרסה על פני 80 מהבורסות המובילות בעולם במסחר במניות, מדדים, אופציות ונגזרים שונים, חוזים עתידיים, אג"חים, מט"ח ריביות ומוצרים מורכבים נוספים. בכך הגיע נתח הפעילות של Newedge לכ-13% מסך פעילות סליקת העסקאות העולמית ב-2010 מה שהפך אותו לפריים ברוקר המוביל בעולם אשר ב- 2010 דורג ראשון מבחינת היקפי הפעילות בבורסות הנגזרים המובילות בארה"ב, CME, CBOT ו-ICE ובמקום הראשון בבורסות הנגזרים האירופיות EUREX ו-LIFFE כמו גם בבורסות הנגזרים המובילות באסיה, OSE, TSE ו-HKFE.

הדלת שפתחה קמליה למסחר העולמי בחצי השנה האחרונה מגובה ביתרונות יחסיים משמעותיים, אשר כבר כיום מושכים אליה לקוחות מקצוענים מישראל כגון שחקני נוסטרו, קרנות נאמנות, תעודות סל וגופים פרטיים. בין הדוגמאות ליתרונות היחסיים שמוצעים כיום למשקיעים, נציין כי עד כה מי שרצה לפעול בתחום, נאלץ לפנות לאחד מהבנקים העולמיים המובילים המשמשים כפריים ברוקר כגון גולדמן זאקס ו-JP מורגן ולהיכנס לתהליך פתיחת חשבון שעשוי לקחת גם שנה, לעומת זאת באמצעות הדסק של קמליה ו-Newedge הליכי בדיקת הלקוח ואישור תנאי הפעילות יימשכו פחות מרבעון. בנוסף, הפריים ברוקרים הזרים דורשים הפקדה ראשונית מינימאליות של כ-2-5 מיליון דולר לעומת זאת תחת המטריה של קמליה יתקבלו גם לקוחות שהונם ההתחלתי עומד על כמיליון שקל (250 אלף דולר).

דוגמה נוספת היא העלות המינימאלית של העמלות להן צריך הלקוח להתחייב. בעוד שאצל הפריים ברוקר הזר יאלץ הלקוח להתחייב לעמלות בסך מינימאלי של כ-25 אלף דולר בחודש, הרי שבאמצעות השת"פ החדש של קמליה עומד המינימום הנדרש על 5-10 אלף דולר בהתאם לסוג הפעילות. יתרון יחסי נוסף הוא מערכות המידע ההיסטורי והשוטף עליהם נשענים הלקוחות אשר עלותן גבוהה בהרבה אצל הברוקרים הזרים. בנוסף נציין כי לקוחות קמליה בישראל נהנים מיתרונות הקרבה לחוות השרתים של Newedge הצמודות לבורסות המובילות בעולם באמצעות השימוש בקווי תקשורת API המקצרים באופן משמעותי את זמן הגישה לבורסה ומגדילים את ההיקפים בהם יכולות המערכות האוטומטיות שהטמיעו הלקוחות במערכות של Newedge לפעול, תוך שמירה מרבית על רמת האבטחה ויציבות המערכת.

מתפעלים מהישראלים

בשבוע שעבר הגיעו לסבב פגישות בארץ שני מנהלים בכירים המנהלים את מחלקת ה-PTG (Professional Trading Group ) של Newedge , אנדרו צ'ארט, ו-וויל דיוויס. השניים קיימו ראיון בלעדי עם "גלובס", אשר מהווה הזדמנות נדירה לשמוע ממקור ראשון על התחום וההתפתחויות בו בעקבות השינויים שחלו בשנים האחרונות בשוק ההון וכן את דעתם על השוק הישראלי וההזדמנות שהם מציעים לשחקנים בו.

כשנשאלו לדעתם על שוק ההון הישראלי אמרו: "תמיד היה מאד מעניין, אך מאד קשה להיכנס לישראל. בעבר לא מצאנו לנכון להיכנס בכוחות עצמנו לשוק כה תחרותי ורווי. כעת, משנוצר הקשר עם קמליה אנו שמחים ומאמינים ששיתוף הפעולה יניב פעילות משמעותית ויעזור להצעיד את השחקנים המקצוענים המקומיים בהצלחה לזירה הבינלאומית. מהניסיון שלנו מדובר בהזדמנות שיכולה להוות מקפצה ממשית למי שמעוניין ומסוגל לסוג זה של פעילות. בשנים האחרונות ראינו הרבה לקוחות מתחילים בקטן עם אלגוריתם מעולה וגדלים למסחר בנפחים של מיליארדי דולרים. אבל חשוב לציין שלא כולם מצליחים".

על הסיכוי להרחבת פעילותה של Newedge בשוק המקומי אמרו השניים כי כיום הם נותנים שירותי ברוקראז' בהיקפים קטנים בשוק נגזרות הדולר- שקל והמעו"ף ויתכן שפעילות זו ואחרות תורחב, אך כעת הם מתרכזים בפיתוח שירותי הפריים-ברוקר לשחקנים ישראלים בשווקים הזרים.

לדבריהם מתאפיינת ישראל "בהון אנושי מן המעלה הראשונה. רמת החינוך הפיננסי פה גבוהה מאד והשילוב של התעוזה והמוח הישראלי עם המיומנות הטכנית והמתמטית של העולים מרוסיה והתחכום הפיננסי של העולים מצרפת מהווה קרקע פורייה להצלחה בתחום. מרות היות ישראל מדינה קטנה עם שוק הון קטן יחסית ועם בעיות גיאופוליטיות רבות, אנו מופתעים לטובה מהרמה שמפגינים הלקוחות הישראלים ומרמת התשתיות הטכנולוגיות הגבוהה פה".

"במקרים מסוימים אנו משמשים כ'סוכנות שידוכים', אשר מקשרת בין מפתחי האלגוריתמים לבין המשקיעים בעלי ההון, אך לרוב סוחרי הנוסטרו, קרנות הגידור או המשקיעים הפרטיים שומרים את האלגוריתם שלהם לעצמם, תוך דרישה לשמירה על סודיות מרבית. מרבית הלקוחות בתחום זה פועלים באמצעות כספם שלהם, תוך שהם נשענים על הפלטפורמה המתקדמת שמספקת Newedge על מנת להטמיע באופן אופטימלי את התוכנות שפיתחו למסחר בשווקים השונים - וזהו אחד מסודות ההצלחה שלנו", אמר דייויס.

על עתיד המסחר העולמי בתחום האלגו טריידינג אמר צ'ארט: "השוק הפך בשנים האחרונות ליותר אינטליגנטי, הטכנולוגיות מתפתחות כל הזמן והשיפורים בעתיד יגיעו מכיוון התפתחות התשתיות והטכנולוגיה. אם בעבר היה מספר מוגבל של קווי תקשורת שרישתו את העולם, הרי שבשנים האחרונות אנו רואים גידול משמעותי בתשתיות הטכנולוגיות, אשר מאפשרות להעביר כמות גדולה יותר של מידע, בזמן קצר בהרבה ובצורה בטוחה בהרבה - מה שהוביל לירידה משמעותית בעלויות כיום ביחס לעבר ומאפשר כניסה של לקוחות מתוחכמים גם אם אין להם המון כסף בהתחלה. אנו מצפים שהתשתיות והטכנולוגיה ימשיכו להתפתח ובכך יאפשרו לבצע עסקאות באופן אופטימלי שאינו מייחס חשיבות למקום ביצוע העסקה ואו למהירות קבלת ההחלטה והביצוע".

יש להתייחס לניהול סיכונים ברצינות רבה מאד

כאשר נשאל צ'ארט על חשיבות ניהול הסיכונים הוא אמר "צריך להתייחס לכך ברצינות רבה מאד, מאחר והמסחר בתוכנות אוטומטיות הנשענות על אלגוריתמים מתבצע בהיקפים גדולים ביותר וכל טעות עלולה לעלות ביוקר".

כשנשאל על מי מוטלת האחראיות על ניהול הסיכונים אמר "האחראיות מתחילה בלקוח, אך גם הברוקר וגם הבורסות אחראיות על הפיקוח על ניהול הסיכונים. אנו עובדים בשיתוף פעולה עם הרשויות הרגולטוריות ולוקחים חלק בגיבוש דרישות הרגולציה, שהוחמרה מאד במיוחד בארה"ב, לאחר המשבר הפיננסי העולמי ועוד יותר מכך לאחר ה"פלאש קראש" שהפיל את וול סטריט בשנה שעברה. לדעתי גם על הבורסות לקחת אחראיות על ניהול הסיכון - כיום אם משהו קורה הבורסות תמיד יצליחו לצאת מזה ולגלגל את האחראיות הלאה".

"הבורסות הן כמו כביש שעליו נוסעות המכוניות שמציע הברוקר ובה נוהגים הסוחרים. אם יש תאונה מי שנפגע זו המכונית ולא הכביש, אך למנהלי הכביש יש אחראיות לתקינותו. הסכנה גוברת מאד כשאנו מעלים על הכביש את הרכב הכי טוב ומהיר בשוק ונותנים ללקוחות לנהוג בו - לכן רמת ניהול הסיכון שאנו דורשים מהלקוחות והפיקוח עליהם היא מקסימאלית. הבעיה היא שלא כולם פועלים לפי אמות המידה שלנו ואז יכול להיות שהמכונית המעולה שהעלנו לכביש תיפגע בגלל השתוללות של מכוניות אחרות. לכן, לדעתי יש להקשיח את הרגולציה בתחום ניהול הסיכון ולחייב בה את כולם". צ'ארט מציין כי לפעמים הלקוחות רואים בדרישות הגבוהות יותר של החברה בתחום ניהול הסיכונים גורם שמפריע ומעכב, "אך אני תמיד מסביר להם שזה לטובתם ולמען שמירה על בטחונם".

בתשובה לשאלה על הבעיה שיצר המסחר באלגו טריידינג, כאשר למעט מאד שחקנים ישנו יתרון בשוק על פני השחקנים האחרים, מציין צ'ארט כי הוא לא רואה בכך שום בעיה מוסרית, מאחר והוא רואה בשחקני האלגו טריידינג את ספקי הנזילות בשווקים העוזרים בצמצום המרווחים וביצירת שוק משוכלל יותר. כדוגמא הוא מציין את הריבית שכמעט ולא זזה בעולם בשנה האחרונה, אך בשוק הריבית ונגזרותיה יש פעילות רבה מאד, כי אנשים פועלים דרך הריבית על מנת לגדר פעולות אחרות.

לדבריו, "שחקני האלגו לא פועלים נגד המשקיעים ארוכי הטווח אשר זווית הראיה שלהם על השוק היא שונה בתכלית והם משקיעים בהתאם למגמות בשוק. למרבית שחקני האלגו בכלל לא חשובה המגמה בשוק אלא רק העיוותים קצרי המועד והכשלים המתמטיים שנוצרים בין מחירי הנכסים השונים בשווקים השונים תוך שאיפה לצמצום החשיפה למגמה. הבעיה הגדולה יותר כיום הן קרנות הגידור אשר גם פועלות בהיקפים גדולים מאד וגם לוקחות כיוון תוך שהן פועלות באופן ממונף".