מובראק מסרב להתפטר ותוקף את אובמה והתקשורת

(עדכון) - צפו בווידיאו: כמיליון איש נאספו הלילה בכיכר תחריר בציפייה לשמוע את מובראק מתפטר אך זה הבהיר: "אשאר עד ספטמבר - אעביר כמה מסמכויותיי לסגני"

אכזבה קשה בכיכר תחריר וחשש מפני הבאות: בניגוד לציפיות המוקדמות מסרב נשיא מצרים חוסני מובראק להיענות לדרישות ההמון ולסיים את תפקידו באופן מיידי - ומסתפק בהעברת "כמה מהסמכויות" לסגנו עומאר סולימאן, כך על פי הצהרה מעורפלת שנשא באישון לילה, במרכזה נמנע מלנקוב בסמכויות הספציפיות ובשינוי בסטטוס המשטרי במצרים ביחס להצהרתו הקודמת בשבוע שעבר. ההמונים הגיבו בזעם רב כשהם מנופפים בנעליים, סמל לכעסם, ומאיימים לצבוא על מעונו של מובראק. חלקם שו דרכם מהכיכר לאזור כבר במהלך הלילה.

"אני פונה אליכם בנאום ממעמקי ליבי, מאב לבניו ובנותיו ופונה אליכם האנשים שאיכפת להם מעתידה של מצרים", במילים אלה פתח הלילה (ה') נשיא מצרים חוסני מובראק את נאומו המיוחד להמונים במצרים ובעולם כולו. מובראק טען כי בכוונתו לנהוג בנחישות כלפי מי שאחראים לצדדים האלימים של המאבק ועם זאת - הוא מחוייב ונחוש לממש את התחייבויותיו לקהל המוחא בכיכר תחריר ולדרישותיו הלגיטימיות, כהגדרתו.

"כנשיא הרפובליקה, עליי להגיב לקריאותיכם אך אני גם נבוך ולא יכול להיענות להכתבות מבחוץ מגורמים זרים", הוסיף הנשיא המצרי כשהוא רומז בעיקר לעברו של נשיא ארה"ב ברק אובמה שהתבטא כנגדו בשבועות האחרונים.

מובראק, שנראה כמבקש רחמים מעמו כשהוא מנסה לדבר על ליבם, אמר: "התחלנו דיאלוג קונסטרוקטיבי בניסיון להגיע להבנות שיובילו אותנו להעברה מסודרת של המשטר עד ספטמבר". כאשר בולט כי הוא נרגש, הוסיף מובראק: "כרגע הדבר החשוב ביותר הוא לחזק את הביטחון שלנו בעצמינו לחזק את הכלכלה שלנו שנפגעת מידי יום יותר ויותר. הפעם זה לא קשור אלי, חוסני מובארק, אלא קשור למצרים אותה אנו רוצים להוביל אל מחוץ למשבר הזה ואת האנשים יש להחזיר לחייהם הנורמלים".

מובראק סיים את דבריו ואמר: "מעולם לא נכנעתי ללחצים בינלאומיים, תמיד שמרתי על כבודי ואני חושב שאתם יודעים שמה שאני רואה היום שובר את ליבי. אבל אני בטוח כי מצרים תעבור את הזמנים הקשים האלו וכי תבינו כי הדבר החשוב ביותר הוא מצרים שתקום שוב על רגליה בזכות נאמנות עמה. אנו המצרים נוכיח את יכולתנו ופתור את הבעיות שלנו באמצעות דיאלוג ולא ע"י הכתבה של תנאים על ידי אף אחד מבחוץ", סיכם.

ההמונים פרצו בשאגות באמצע הנאום

כבר במהלך נאומו של מובראק הגיב ההמון בזעם וסירב לקבל את הודעתו. ההמונים המשולהבים התקבצו משך כל שעות הערב בכיכר ת'חריר, על אף העוצר שנכנס לתוקפו בשעה 20:00, בתקווה כי מובראק יסיים תפקידו לאחר 30 שנה. החשש כעת במצרים הוא כי אי נכונותו של מובראק לסיים תפקידו באופן מיידי תביא להצתת המהומות ותביא את האלימות לכדי רמת שיא אימתני חדש. המפגינים, נזכיר, דורשים כי מובראק יגלה עצמו באופן מיידי וחלקם אף דורשים את העמדתו לדין.

תפילות יום השישי הבוקר, חוששים במדינה, יהוו את האות להצתה מחודשת וקשה של המהומות ברחובות העיר ובערים אחרות במדינה. "זה יכול להפוך למרחץ דמים והנורא ביותר הוא שאין מי שייקח עכשיו אחריות", אמרו הלילה בארגוני זכויות האדם.

נזכיר כי בשבוע שעבר כאשר נשא מובראק נאום במטרה להרגיע את המהומות, בו הודיע כי לא יתמודד בבחירות הבאות אך הוא מתכוון להמשיך בתפקידו עד חודש ספטמבר, היווה הדבר תמריץ לפרוץ מהומות בין תומכי השלטון למתנגדיו - צעד שהביא להגברת הכאוס ברחובות ולגל אלימות קשה והרסני ברחובות קהיר.

סולימאן: "אל תקשיבו לתקשורת הזרה אלא למצפונכם"

לאחר מובראק, נשא דברים סגן הנשיא עומאר סולימאן שטען כי הממשל החל בדיאלוג פורה ובר-תוצאות עם נציגי האופוזיציה שיאפשר "להיענות למרבית הדרישות". לדבריו, הצהרתו של מובראק הערב מוכיחה את מחוייבותו העמוקה לעם המצרי ולעתידו.

סולימאן קרא לאזרחי מצרים "להביט לעבר העתיד כי בידינו נוכל לעצב מדינה של חופש ודמוקרטיה - אנשי קהיר הם גיבורים ולא יאפשרו למצב להידרדר למצב כאותי וקיצוני"

סגן הנשיא קרא "לאפשר לתעל את הנחישות והאהבה למצרים לבנייה מחודשת", והוסיף: "לכו לביתכם, בואו נהיה יצירתיים ופרודוקטיביים ביחד - אל תקשיבו לרשתות טלוויזיה זרות שמנסות להשחיר ולפגוע במצרים, הקשיבו למצפון שלכם, בואו נעבוד ביחד מתוך אמונה כדי לצאת מהמשבר ולהתמודד עם האתגרים".

ארה"ב דורשת הבהרות: "מי אחראי ומה מהות השינויים?"

בוושינגטון קיבלו את הצהרתו של מובראק והגיבו בתסכול ובבלבול: "על מצרים להבהיר באופן נחרץ מהי מהות השינויים, מהן הסמכויות שמועברות לסולימאן ומה לוח הזמנים", אמרו שם והבהירו בשיחות סגורות כי "לא ייתכן שבנקודה הקריטית והנפיצה ביותר לא מובן מי האחראי לסדר במדינה - זה מתכון לכאוס", כך על פי רשתות הטלוויזיה בארה"ב.

מוקדם יותר אתמול אמר נשיא ארה"ב אובמה: "אנו עדים להיסטוריה בהתהוותה". בנאום במדינת מישיגן נמנע הנשיא מלהשמיע דעה נחרצת על ההתפתחויות במצרים ולא נגע ישירות בידיעות על התפטרותו הצפויה שם חוסני מובארק. אך אובמה אמר, כי מה שמתרחש בקהיר נובע מהעובדה שהעם המצרי קרא לשינוי. הוא נתן קרדיט למפגינים שבאו בהמוניהם ובמיוחד לצעירים "שצעדו בראש המחנה". "אנו רוצים שהעם במצרים ידע שארה"ב תומכת ב"מעבר מסודר ואמיתי לדמוקרטיה", הכריז אובמה. "אנו מודעים לכך שאנו חיים בעולם מקושר; מה שקורה בעולם נוגע לכל אחד מאיתנו". הוא ציין, שהבית הלבן עוקב באופן צמוד אחר המאורעות והבטיח להרחיב את הדיבור על ההתפתחויות במצרים במועד מאוחר יותר.

נאומו של מובראק אמש נישא על רקע הצטרפות רבבות עובדים למעגל המחאה. דווח על שביתות במגזרים רבים במשק המצרי, לרבות התחבורה הציבורית, תעלת סואץ ומשרדי ממשלה שונים. בעשרותהפגנות של עובדים ניתן ביטוי להתמרמרות על משכורות זעומות ועל מחירי המזון המאמירים. נזכיר כי עד כה נהרגו במהומות מעל 300 אזרחים והנזק לכלכלת מצרים מוערך, על ביותר מ-20 מיליארד דולר.

ישראל הופכת מעורבת בעקיפין

כשברקע נמשך הניסיון של הממשל במצרים להרגיע את המהומות וההפגנות ולהשיג מעט שקט - נראה כי מצרים עצמה לא תוכל להמשיך עוד זמן רב במצב בו היא נמצאת ב-17 הימים האחרונים. בחלוף הימים, גם ישראל הופכת מעורבת בעקיפין במתרחש, ועלולה להיפגע ישירות מהתנהלות ההפגנות במדינה.

השבוע הוגשה במצרים תלונה על ידי עורך דין פרטי, נגד חוסיין סאלם - היזם המצרי בהולכת הגז המצרי לישראל, בטענה כי היה מעורב בפרשות שחיתות בהיקף של מאות מיליוני דולרים. סאלם עצמו, על פי הדיווחים, כבר לא נמצא במצרים ונטש את המדינה במהלך ימי המהומות הראשונים.

התלונה הזו עלולה להפוך את עניין מכירת הגז לישראל לחלק מהמהומות נגד המשטר ולהשתלב בסיסמאות שמשמיעות תנועות המחאה.