עובדי היי-טק: כך תקבלו החזרי מס של עד 150 אלף שקל

הערכות: 176 אלף מתוך 230 אלף עובדי ההיי-טק זכאים בישראל להחזר מס ■ אפילו החלפת מקום עבודה יכולה לזכות בכסף

עובדי היי-טק רבים יכולים לקבל כסף רב במסגרת החזרי מס בשל החלפת מקום עבודה, רמת שכר גבוהה ותגמול בדמות מניות ואופציות. הזכאות להחזר מס נתונה לכלל העובדים בישראל, אך בשל אופי ומסגרת תנאי העסקת עובדי חברות ההיי-טק, רבים מהם זכאים להחזרי מס הגבוהים משאר המגזרים.

במועדון הצרכנות "היי-טק זון" מעריכים כי מתוך 230 אלף עובדי התעשייה בישראל, 176 אלף זכאים להחזר מס מצטבר בגובה כולל של 150 מיליון שקל. ההערכות מתבססות על מדגם שנעשה בקרב אלף עובדים, שבחן את מידת זכאותם. העובדים הזינו את נתוניהם בסימולטור של רשות המסים, המאפשר לקבל אינדיקציה לגבי האפשרות לזכאות להחזר מס.

לדברי דגן רונן, מנכ"ל משותף ב"היי-טק זון", רבים מעובדי ההיי-טק משתכרים שכר גבוה מהממוצע, ממנו מנוכה מס בשיעור המגדיל את אפשרותם לקבל החזר מס. כמו כן, המשבר שנתן את אותותיו גם בתחום ההיי-טק אילץ עובדים רבים להחליף את עבודתם באופן תכוף ולספוג שינוי בשכר המשולם להם - עובדה שאף היא מגדילה את סיכוייהם לקבל החזר מס. גם היי-טקיסטים שקיבלו את התואר האקדמי שלהם בשנים האחרונות זכאים להחזרים.

פעמים רבות העובד אינו פונה למעסיק - לרוב מחוסר ידיעה. "בסקרים קודמים שערכנו עלה כי עובדי ההיי-טק פעילים בשוק ההון יותר מהממוצע", אומר רונן. "פעילות בשוק ההון יכולה אף היא להביא להחזרי מס משמעותיים, משום שהפסדים משוק ההון לא מועברים אוטומטית בין שנות המס ולעיתים גם בתוך שנת המס, ולא מקוזזים מהרווחים".

לדברי רונן, הוא נתקל בעשרות רבות של עובדים שקיבלו בעבר אינדיקציה כי הם זכאים לקבל החזר, אך המירוץ אחר השגת כל הטפסים הנדרשים גרם להם לזנוח את עניין דרישת ההחזר.

מלבד טופס 106 שאותו יש להציג, נדרש העובד למלא טופס החזר מס לשכירים, אישורים מהמוסד לביטוח לאומי בגין גמלאות ששולמו, כמו תשלום דמי אבטלה וגם אישורים מהרשות המקומית לגבי מקום מגורים, במקרה של מגורים ביישובי ספר.

כדי לקבל את ההחזר המיוחל, על העובד אמנם להשקיע מאמץ, אך הוא עשוי להניב לו החזר של סכום כסף מכובד.