ישראל תרכוש נגמ"שים מסוג "נמ"ר" ב-10 מיליארד שקל

ועדת שרים מיוחדת קבעה: צה"ל יצויד בעשור הקרוב בנגמ"ש "נמ"ר", פרי פיתוח של משרד הביטחון ■ אהוד ברק: "חיזוק הכוח היבשתי - קריטי"

צה"ל יצטייד בעשור הקרוב במאות רבות של נגמ"שים חדשים מסוג נמ"ר - כך החליטה ועדת שרים מיוחדת שדנה בסוגיה בראשות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר הביטחון, אהוד ברק. היקף ההשקעה, כפי שמסר היום (ג') משרד הביטחון, נאמד ב-10 מיליארד שקל, ומקורה בכספי הסיוע האמריקני ותקציב הביטחון.

הנמ"ר הוא שילוב של נגמ"ש עם מרכב של טנק מרכבה, שפותח אף הוא במנהלת טנק המרכבה של משרד הביטחון (מנת"ק). פיתוח הנגמ"ש החל בעקבות לקחי מלחמת לבנון השנייה, ומאז גדוד 12 וגדוד 13 של חטיבת "גולני" כבר צוידו בו. בכוונת משרד הביטחון להטמיע אותו בשנים הקרובות בכל יחידות השדה של צה"ל, ולחדש בכך את מערך כלי הרק"מ (רכב קרבי משוריין) של הצבא.

מיגון מרבי

הנמ"ר נחשב אחד מכלי הרק"מ המתקדמים בעולם, ובמערכת הביטחון אומרים כי הוא משקף את הגישה למיגון מרבי של הכוחות המתמרנים בשטח, וזאת בזכות רכיבים להגנה אקטיבית שהותאמו במקור לטנקי המרכבה. עם רכיבי ההגנה המתקדמים שיותקנו בנגמ"ש העתידי של צה"ל נמנית מערכת המיגון המכונה "מעיל רוח", שפיתחה חברת רפאל.

מערכת זו, כמו רכיבים אחרים שיותקנו בנמ"ר, עתידה לתת מענה לאיומים שאליהם נחשף השריון הישראלי במלחמת לבנון השנייה, בשל הימצאות טילים מתקדמים נגד טנקים מתוצרת רוסית בידי חיזבאללה, ובהם קורנט ומאטיס. בחודשים האחרונים, כך מתרשמים במערכת הביטחון, הגיעו טילים מסוג זה גם לידי ארגוני הטרור בעזה.

בשנה האחרונה הוציאה מנת"ק את ייצור הנמ"ר לחברת ג'נרל דיינמיקס בארה"ב. במערכת הביטחון הבהירו כי אין מדובר במהלך שאמור להשפיע על התעשיות בארץ, שכן רכיבים וחלפים של הנמ"ר ייוצרו בארה"ב, אך ייובאו לארץ ויורכבו במתקנים של מנת"ק, כשמרבית הרכש שלהם ייעשה באמצעות כספי הסיוע האמריקני. אחד היתרונות שטמונים במערכת הביטחון למהלך זה, הוא בכך שמנת"ק תוכל להשקיע משאבים רבים יותר להאצת הייצור של טנקי המרכבה סימן 4, המשמשים אף הם את צה"ל, ובאחרונה אף הוחלט לייצא אותם למדינות ידידותיות.

מכפיל כוח

במשרד הביטחון אמרו היום כי אישור תוכנית ההצטיידות בנגמ"שים החדשים מהווה בשורה בעבור לא פחות מ-200 חברות תעשייתיות ברחבי הארץ, בדגש על הפריפריה שבדרום ובצפון, המשמשות ספקיות לפס הייצור של טנק המרכבה ושל הנמ"ר. "סך היקף הייצור של טנקים ונגמ"שים בידי התעשיות המקומיות יעלה ביחס להיקף הייצור, וגם חלקי הנמ"ר שיירכשו בחו"ל יחויבו ביצירת שיתוף פעולה תעשייתי ולרכש גומלין בישראל", נמסר היום ממשרד הביטחון. על פי הערכות, היקף רכש הגומלין של חברות אמריקניות בישראל בשל ייצור רכיבי הנמ"ר בארה"ב הוא 200 מיליון דולר.

ההצטיידות בנגמ"שים החדשים מהווה המשך לתוכנית האסטרטגית שמובילה מערכת הביטחון. שר הביטחון התייחס היום לנושא ואמר כי "החלטת ועדת השרים מהווה חיזוק נוסף לכך שהכוח היבשתי המשוריין קריטי כדי להתמודד עם עימותים עתידיים, ומהווה מכפיל כוח ליכולותיו של צה"ל בתחומי לוחמת היבשה". לדברי מנכ"ל המשרד, אלוף (במיל') אודי שני, "מדובר בהצטיידות משמעותית, שתאפשר לנו להתמודד עם אתגרי העתיד".

לפני כארבעה חודשים הכריעה מערכת הביטחון על הצטיידות במטוסי החמקן, מסוג F-35. היקף העסקה כ-2.75 מיליארד דולר, ובמסגרתה יסופקו לישראל 20 מטוסים מתקדמים שישפרו את היתרון האיכותי שלה במזרח התיכון. המטוסים הראשונים עתידים לנחות לקראת סוף 2015, והקמת טייסת החמקנים הראשונה של חיל האוויר תושלם במהלך 2017. בתוך כך, בחודשים הקרובים עתידה מערכת הביטחון להכריע על חיזוק חיל הים, על רקע תוכניות לרכש של ספינות טילים חדשות והצטיידות בצוללות נוספות. כך, במשרד הביטחון ובצה"ל עדיין בוחנים אפשרות לצייד את חיל הים באניות קרב שייוצרו בישראל.