לאחר כ-5 שנים: מאיר דלאל נפרד מאנליסט

דלאל המחזיק ב-35% מחברת החיתום המשותפת, הפעיל את מנגנון הבמב"י שיביא לפרידה בין הצדדים לפי שווי חברה של כ-10 מיליון שקל

לאחר כמעט 5 שנים של שותפות בחברת החיתום, מאיר דלאל ואנליסט נפרדים. על הפרידה הצפויה דיווח "גלובס" בשלהי 2009. היום (ג') דיווח בית ההשקעות כי דלאל הפעיל את מנגנון הבמב"י (Buy Me Buy You) שנקבע בין הצדדים בהסכם עליו חתמו עם הקמת החברה המשותפת, במאי 2006. דלאל מחזיק ב-35% מחברת החיתום, והיתרה, 65%, נמצאת בידי בית ההשקעות.

המחיר בעסקה יקבע סביב ההון העצמי של חברת החיתום העומד על כ-10 מיליון שקל. סביר להניח כי דלאל ידרוש פרמיה נוספת על מוניטין, ומנגד אנליסט ירצו להפחית את המחיר, על רקע תביעות משפטיות התלויות ועומדות נגד החברה. כך או כך, בתוך 30 ימים יתקיים תהליך התמחרות, וייקבע מי מהצדדים רוכש את חלקו של האחר, ויהיה זה שיחזיק במלוא המניות של אנליסט חיתום.

"פעילות ניהול ההשקעות הייתה מאז ומתמיד הפעילות המרכזית של אנליסט לאורך 25 שנות פעילותה, וכך גם יוסיף להיות בשנים הבאות", נמסר היום מהחברה. "לאחר השלמת תהליך הבמב"י, תתקבל החלטה לגבי היקף, ואופי הפעילות בתחום החיתום ובנקאות ההשקעות".

את בית ההשקעות שמנהל כ-8 מיליארד שקל, מנהל איציק שנידובסקי. באחרונה מונה ירון אילוז למנכ"ל חברת החיתום במקום דלאל שהפך לסגן יו"ר. לפי הערכות, גם אילוז יעזוב את החברה, אולי אף ביחד עם דלאל שיוצא לדרכו החדשה.

"עבור חתם להיות חלק מבית השקעות זה לא יתרון, אולי אפילו חסרון", הסביר היום דלאל ל"גלובס" את הרקע להיפרדות מצידו. "אנליסט היו שותפים טובים ואני מאוד מעריך את הבעלים והעובדים", הוסיף.

חתם ותיק

הרגולציה בשוק החיתום שהלכה וגברה בשנתיים האחרונות, הטילה מגבלות על גופים הקשורים לחתם, בכל הנוגע להיקף ההשתתפות שלהם בהנפקות שהחתם מוביל. כך נוצר מצב שהחתם כבר לא יכול לבנות על גופים קשורים לו, שיקנו נתחים משמעותיים בהנפקות בראשותו.

מעבר לכך, מקורבים לדלאל מסבירים כי הוא היה רוצה להחזיק נתח גדול יותר בחברת חיתום, שכן הצלחת החברה מושתתת בעיקר על קשריו ויכולותיו, והרבה פחות על הגוף השותף. "לא הספקתי עדיין לחשוב מה אני הולך לעשות, אבל ברור שזה יהיה בתחום החיתום", אמר היום דלאל בהתייחס לתוכניותיו לעתיד. לאור הרגולציה שחלה על גופים מוסדיים ועל בנקים, ניתן להניח כי הוא עשוי לחבור לגוף עסקי שאינו מנהל כספי ציבור, ושאינו בנק, שמעוניין להיכנס לתחום החיתום.

דלאל נחשב לחתם ותיק ואגרסיבי. הוא הגיע לאנליסט לאחר שכיהן במשך שמונה שנים כמנכ"ל לאומי ושות' חתמים, שבבעלות בנק לאומי, ובתקופתו הובילה החברה את שוק החיתום, לצד פועלים אי.בי.אי של רונן צלניר. בעת הקמת החברה המשותפת עם אנליסט היו מי שהעריכו כי סגנונו הססגוני של דלאל לא יתאים לתדמית הסולידית והשמרנית של מייסדי בית ההשקעות: שמואל לב ואהוד שילוני.

בסופו של דבר, שיתוף הפעולה אמנם הצליח, והניב לצדדים הכנסות נאות, אולם גם יצר תדמית לפיה דלאל דוחף לתיקים ולקופות של אנליסט סחורה שהוא משווק בהנפקות.

מיד לאחר הקמתה של חברת החיתום המשותפת, ועם הגאות בשוק ההון, היא הניבה כ-12.3 מיליון שקל, שהיוו 8% מהכנסות בית ההשקעות. ב-2007 המשיכו ההכנסות לצמוח ל-29 מיליון שקל (13% מההכנסות), כשהחברה הייתה מעורבת בגיוסים בהיקף 17.2 מיליארד שקל.

ב-2008 סבלה אנליסט חיתום, בדומה לרוב גופי החיתום המקומיים, מירידה חדה בהכנסותיה, על רקע מצבם של שוק ההון ושוק ההנפקות. בשנה זו כולה קטנו הכנסות החברה בכ-90%, ובהמשך, ב-2009, היא תרמה הכנסות של כ-1.3 מיליון שקל בלבד. בשנה החולפת, עם חזרתן של ההנפקות לשוק, חזרה גם אנליסט חיתום להרוויח - אם כי פחות מבעבר - והכנסותיה בתשעת החודשים הראשונים של השנה עמדו על כ-9 מיליון שקל.