דיווח: איראן שיקמה את הכור הגרעיני אחרי תקיפת התולעת

תולעת המחשבים "סטוקסנט", שתקפה את הכור הגרעיני בנתנז, לא גרמה לו נזק כבד ■ האיראנים החלו להעשיר אורניום ברמה נמוכה בכמות גבוהה מעט מהרגיל

מתקן הגרעין האירני בנתנז שנפגע קשות על-ידי תולעת המחשבים "סטוקסנט" שוקם בתוך זמן קצר - כך מדווח הלילה (ד') עיתון "וושינגטון פוסט". על-פי הדיווח, שמסתמך על מקורות דיפלומטיים מערביים ועל דוח של מכון מחקר בתחום המדע והביטחון, סיימו האירנים להחליף את הצנטריפוגות הפגועות במתקן.

על-פי הפרסום בעיתון, תיעדו בחצי השנה האחרונה המצלמות שהציבה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) כיצד הוצאו כ-10 צנטריפוגות מהמתקן והוחלפו בחדשות. עוד תיעדו המצלמות כיצד הוחלפו גם מאות מכונות פגועות אחרות.

"האירנים הצליחו להחליף במהירות בזק את כל הציוד שנפגע. הם עבדו במהירות שיא ועל פי התיעוד במצלמות - פשוט לא הפסיקו להוציא את הציוד השבור ולהכניס חדש במקומו", צוטט מקור דיפלומטי מערבי בכתבה. "אין ספק שהם עושים כל מאמץ כדי להמשיך להעשיר אורניום ברמה נמוכה", אמר אותו גורם.

על פי המקורות שצוטטו בכתבה ומעיון בדוח, עולה כי למרות הכשל החמור בציוד כתוצאה מהתולעת, נגרם למתקן נזק קל בלבד. כמו כן, עולה כי יכולתה של אירן לקדם את תכנית הגרעין לא נפגעה באופן אנוש וכי היא ממשיכה לשמור על תפוקה יציבה, שאפילו עלתה על הממוצע לאחרונה.

למרות זאת, מציינים מחברי דוח המחקר כי ייתכן שבעתיד יתגלה שהתולעת פגעה בתכנית הגרעין באופן שלא ניתן להעריכו כיום בצורה מדויקת, זאת בשל מלאי מוגבל של חלפים שנותר לאחר החלפת הצנטריפוגות והאפקט הפסיכולוגי "שפגע בביטחון של מנהיגי אירן", כך לפי דייוויד אולברייט, נשיא מכון CSIS.

חשש: הווירוס ישתק את המערב

אחד החששות הגדולים במערב בתקופה האחרונה הוא כי תולעת המחשבים שתקפה את תכנית הגרעין האירנית נמכרה בשוק השחור והגיעה, ככל הנראה, לידיהם של טרוריסטים או גורמים פליליים ברחבי העולם.

הווירוס מסוגל לשמש לתקיפה ואף הפלה של תשתיות אזרחיות, שבלעדיהן מדינות במערב עלולות לקרוס. בעולם ובישראל משקיעים בשנים האחרונות מאמצים כדי להגן על תשתיות שעלולות ליפול קורבן למתקפה שכזו - ובהן אנרגיה, חשמל, בריאות, תחבורה ואפילו כספים. מומחי אבטחה בעולם מודאגים מאוד מהתרחיש, ומכנים אותו "סרט אימה שעלול להתגשם".

תולעת המחשבים - איך הכל התחיל?

מומחי אבטחה טענו בחודש ספטמבר האחרון שתולעת המחשבים שנמצאה במערכות השליטה והבקרה באירן נועדה לפגוע במערכות המדינה ואולי גם בכור הגרעיני. מבנה התולעת ואיכותה העידו אז כי רק גוף בסדר גודל של מדינה, שלא ממש מפחד להיתפס, מסוגל היה ליצור את הקוד.

התולעת פגעה במחשבי הכור ודיווחים שונים ייחסו למוסד הישראלי מעורבות בהחדרתה. אולם, לפי דיווח בגרמניה שפורסם בחודש אוקטובר האחרון, חברת ההנדסה הגרמנית סימנס הודתה כי היא זו שעמדה מאחורי החדרת התולעת, אך לדבריה לא עשתה זאת בכוונה. כמו כן צוין שחברות אחרות בעולם, כולל 15 חברות בגרמניה עצמה, נפגעו מהתולעת בעקבות שימוש בתוכנות של סימנס.

חברת אבטחה בלארוסית דיווחה אז שכ-60% מהמקרים בהם התגלתה התולעת היו באירן. התולעת ניצלה חורים במערכת ההפעלה של מיקרוסופט, ובתחילה נראה היה כי מדובר בריגול תעשייתי בלבד. בהמשך, כאמור, התגלה כי המטרה הייתה עמוקה יותר.