שריפה מבית

הצרות של מייסד איקאה בשוודיה

האם השריפה שכילתה את חנות איקאה בנתניה עניינה את קברניטי החברה בשוודיה? כנראה שלא שכן בבית יש להם שריפות גדולות הרבה יותר להתמודד עמן. בכתבת תחקיר ששודרה החודש בטלוויזיה הממלכתית השוודית נחשפו פרטים לא מחמיאים על מבנה הבעלות של החברה, כמו גם על המייסד ובעל השליטה אינגבר קמפרד. מבנה הבעלות של איקאה היווה זה זמן רב נושא לספקולציות, ותוכנית התחקירים השוודית Uppdrag Granskning ("משימת בדיקה") הצליחה לשפוך אור על פינות שקמפרד הצליח להשאיר באפלה זמן רב.

על-פי התחקיר, קרן סודית בשם Interogo, הנשלטת על-ידי משפחת קמפרד והממוקמת בליכטנשטיין, היא הבעלים של חברת האחזקות Inter Ikea Holdings S.A. הממוקמת בלוקסמבורג, שהיא, בתורה, הבעלים של Systems Inter Ikea ההולנדית. מסובך? אכן, ולא במקרה. קמפרד, 84, שהקים את איקאה כשהיה בן 17, ושממוקם במקום ה-11 ברשימת עשירי תבל של "פורבס", עם הון מוערך של 24 מיליארד דולרים, יצר לאיקאה מבנה בעלות מורכב במטרה להקטין את תשלומי המס שהחברה משלמת. כך, הקרן בליכטנשטיין שווה לבדה למעלה מ-15 מיליארד דולרים.

חשיפת הקרן ושיטות יצירתיות נוספות שבהן משתמש קמפרד כדי להקטין את המסים שהוא משלם מעוררת בשוודיה דיון ציבורי סוער. "זה מוזר שחברה, המשווקת את עצמה כסמל שוודי, שבתי העסק שלה צבועים בצבעי הלאום, כחול-צהוב, ושמקבלת עזרה משגרירויות המדינה בעולם, משלמת מעט מדי מסים בשוודיה", הגיבה קלרה לינדבלום, חברה במפלגת השמאל. "אני חושבת שהמשמעות של להיות שוודי היא לקיחת האחריות המשותפת על בתי הספר, המערכת הרפואית, הפנסיה ועל הרווחה שלנו".

על מה הטרוניה בעצם? מייסד איקאה הרי אינו חשוד בפעילות לא חוקית, ובאופן כללי מעשיו אינם חורגים מהנהוג בעולם העסקים. אבל איקאה אינה עוד חברה בשוודיה, היא סמל לאומי. קמפרד עצמו נחשב על-ידי רבים לסמל הצלחה שוודי, והוא נהנה מתדמית של אדם צנוע, הגון וחסכני, הנוהג במכונית ישנה, טס במחלקת תיירים וממעט להתראיין. כעת התדמית הזו נסדקה, ועל-פי התחקיר קמפרד מצליח להשאיר אצלו, בשם מה שהוא מכנה "יעילות מיסוי", יותר מ-15 מיליון דולרים בשנה, שיכלו לעבור לרשויות המס השוודיות וממנה לאזרחי מדינת הרווחה.

מעבר לכך, הקרן הסודית בליכטנשטיין מוכיחה שטענותיו של קמפרד בדבר היותו בעל השפעה מועטה יחסית בחברה היו לכל הפחות לא מדויקות. כך, קמפרד טען בעבר כי הוא העביר את רוב השליטה באיקאה לתאגיד הולנדי בשם INGKA. תאגיד זה, שמנהל את רוב האספקטים האופרטיביים של איקאה, נשלט על-ידי קרן שלא למטרת רווח, הפטורה ממס. עם זאת, הקניין הרוחני והקונספט של איקאה נשלטים על-ידי Inter Ikea, שאליה מעבירות כל חנויות איקאה בעולם 3% מרווחיהן כתמלוגים פטורים ממס. הבחירה לרכז את הרווחים בליכטנשטיין, שיש בה יותר חברות רשומות מאזרחים, נובעת ככל הנראה מחוקים גמישים בענייני רישום חברות, מרמת סודיות גבוהה וממס חברות נמוך.

קמפרד עצמו אישר בתגובתו את רוב ממצאי התוכנית, אבל ניפק להם פרשנות שונה. הוא טען שתפקידיה של הקרן בליכטנשטיין הם השקעה בהרחבת הפעילות של איקאה, בהבטחת הישרדותה לטווח ארוך, ובפתרון בעיות פיננסיות. כמו כן טען שאיקאה משלמת מסים כחוק, והיא רואה את המסים שהיא משלמת כהוצאה ככל הוצאה עסקית אחרת. בתגובה דיפלומטית פחות הוא התפרץ כלפי אחד העיתונאים שהציג לו שאלות במגרש חניה בצאתו מאירוע: "איך אתה יכול לשאול שאלות אידיוטיות כל-כך". שריפה כבר אמרנו.