"הצמיחה במשק ברבעון הרביעי הייתה 2.4% ולא 7.8%"

רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי במיטב: "נתוני הלמ"ס עברו ניכוי עונתיות, עיבוד סטטיסטי - התוצר העסקי התכווץ (ולא התרחב!!) ב-2.9%, והצמיחה האמיתית היא 2.4%"

"נתוני הצמיחה האמיתיים למשק הישראלי הם 2.4% בלבד (במחירים קבועים ובמונחים שנתיים), ולא 7.8% כפי שדיווחה הלמ"ס", כך אומר היום (א') רון אייכל, הכלכלן והאסטרטג הראשי במיטב, בסקירה עדכנית שפירסם על המשק הישראלי.

לדבריו, "נחמד היה לשמוע שהמשק הישראלי התרחב ב-7.8% ברבעון הרביעי ושהתוצר של הסקטור העסקי צמח ב-8.9%, אך זוהי לא הצמיחה האמיתית, אלא זו שעברה ניכוי עונתיות, עיבוד סטטיסטי. לפיכך, התוצר העסקי התכווץ (ולא התרחב!!) ב-2.9%".

אייכל מציין, כי הצריכה הפרטית שהתרחבה ב-9.8% הונעה מעלייה של 39.9% בצריכת מוצרים בני קיימא לנפש - לא אירוע שצפוי להמשיך גם ברבעונים הקרובים. הצריכה של מוצרים שוטפים, הדבר החשוב באמת לדבריו, התרחבה בשיעור צנוע יותר של 4.3% לנפש.

אייכל גם מציין את ההתרחבות של 10.3% ביצוא, וטוען שהסיפור אינו מזהיר כפי שהוא נראה - בניכוי יצוא היהלומים וחברות ההזנק, היצוא התעשייתי ויצוא השירותים התרחבו ב-1.1% בלבד - רמה נמוכה ממזה שנרשם באמצע השנה. בהתחשב בצמיחה השנתית שנותרה 4.5% למרות הנתון הרבעוני החזק, אייכל מדגיש את המשמעות של ניכוי העונתיות.

בהתחשב בנתוני המדד והצמיחה, אייכל מעריך כי בנק ישראל יעלה את הריבית ביום שני הקרוב ל-2.5% מ-2.25%.