בריטניה: "קדאפי נמלט לוונצואלה"; ממשל צ'אבז מכחיש

(עדכון) - השייח' המוסלמי-קיצוני יוסוף אל קרדאווי: "מה שקרה לבן עלי ומובארק יקרה גם לקדאפי" ■ בנו של קדאפי מזהיר את המפגינים: "נהרות דם יזרמו; אתם תבכו על מאות אלפי הרוגים"

על רקע הערכות לפיהן שליט לוב קדאפי נמלט לארצו של הוגו צ'אבז בדרום אמריקה, מקור בכיר בוונצואלה הכחיש הערב (ב') את הטענות. הממשלה בקרקאס, לפי הדיווח של "רויטרס", "מכחישה כל מידע כזה". נציין כי שר החוץ של בריטניה העריך מוקדם יותר כי קדאפי נמלט לדרום אמריקה.

השייח' המוסלמי-קיצוני הבכיר יוסוף אל קרדאווי, שרק לפני כמה ימים קרא להמונים בכיכר תחריר בקהיר "לעלות לאל-אקצה", אומר היום כי נגמרה תקופת שלטונו של שליט לוב, מועמר קדאפי. בשיחת טלפון עם רשת "אל ג'זירה" אמרה קרדאווי, "קדאפי אחראי לשפיכת דמם של אזרחי לוב". הוא הוסיף, "מה שקרה לבן עלי ומובארק יקרה גם לקדאפי".

בתוך כך, שר המשפטים של לוב, מוסטפא מוחמד עבוד אל ג'ליל, התפטר "לאור השימוש המוגזם באלימות נגד המפגינים במדינה", כך מדווח העיתון הפרטי הלובי, "קוורינה". עורכי העיתון שוחחו עם השר בטלפון ועדיין לא התקבל אישור רשמי לידיעה.

המהומות בלוב עלו היום מדרגה, כאשר שליט לוב מועמר קדאפי מעלה את רף האלימות נגד המפגינים ובמקביל חברות נפט זרות מפסיקות פעילותן במדינה ומחיר הנפט מזנק. לפי דיווחים בתקשורת הזרה, חיל האוויר של לוב הפציץ מפגינים שהיו בדרכם להפגין מול בסיס צבאי. מניין ההרוגים מגיע ל-100 איש ביממה האחרונה בלבד ובסך הכל יותר מ-320 איש מפרוץ המהומות. במקביל, המפגינים הציתו משרדי ממשל ואת הפרלמנט של לוב.

רשתות BBC ואל-ג'זירה דיווחו כי המפגינים מנסים להשתלט על בסיסים אותם מפנה הצבא מטריפולי, כאשר באחד הדיווחים נמסר שחיל האוויר הלובי הפציץ מפגינים כדי למנוע מהם להשיג גישה לבסיס ובו נשק כבד.

בתוך כך, קצין משטרה בלוב אמר לרשת אל-ג'זירה כי כוחות המשטרה החליטו לסרב פקודה כדי למנוע פגיעה באזרחים. לדבריו, כוחות המשטרה בעיר נגאזי החליטו להצטרף למפגינים ולהפסיק להילחם בהם.

מוקדם יותר היום, חברת הנפט הבינלאומית BP הודיעה כי היא מפסיקה את הכנותיה להפקת נפט וגז בלוב ומפנה חלק מאנשיה מהמדינה. בנוסף דווח כי המונים מציתים את משרדי הממשלה והטלוויזה במטרה להפיל את משטרו הטוטליטרי של מועמר קדאפי הנמשך כבר 42 שנה. על פי דיווחים מתרחשים ברחבי המדינה מעשי ביזה ושוד.

אל BP אשר עצרה את פעילות האקספלורציה, מצטרפות גם ענקית הנפט רויאל דאטש של הודיעה היום כי היא מפנה משפחות עובדיה בלוב, וחברת Statoil ASA הנורבגית סגרה את משרדיה והודיעה כי היא מפנה חלק מעובדיה. ייצור הנפט בשדה Nafoora אותה מתפעלת חברת הנפט הממשלתית של לוב הופסק בשל השביתה, נמסר ברשת אל-גא'זירה.

מוקדם יותר פנה האיחוד האירופי ללוב בדרישה להפסיק את הרג האזרחים. צרפת קראה לאיחוד לפעול ולמנוע מלחמת אזרחים במדינה. זאת על רקע הדיווחים שבעימותים נהרגו 230-280 בני אדם.

בנו של קדאפי מזהיר "נהרות דם יזרמו"

בנו של מועמר קדאפי, סייף אל-איסלאם, נשא הלילה נאום לוחמני במיוחד בו הזהיר מפני מלחמת אזרחים במדינה ומפני איום על פעילות הפקת הנפט של מדינת הנפט בעלת הרזרבות הגדולות ביותר באפריקה אשר כלכלתה נשענת על יצוא הנפט. "במקום שנבכה על 84 אנשים שמותו, אנו נבכה על מאות אלפי אנשים שימותו - נהרות דם יזרמו". קדאפי הבן הוסיף כי הצבא הלובי "יאכוף את הביטחון וישיב את המצב הנורמלי - בכל מחיר". לדבריו הסלמה באלימות תביא להסתלקותם של חברות קידוחי הנפט מלוב ותעלה את הסיכון להיתערבות אמריקנית בניסיון למנוע "אמירות איסלאמית באמצע המזרח התיכון".

לדבריו, "מתנהל מסע מאורגן להפצת שקרים על השלטון". קדאפי הבן הכחיש את הדיווחים לפיהם אביו עזב את המדינה ואת השלטון. בנאום שנמשך כ-40 דקות, הזהיר קדאפי הבן מפני מלחמת אזרחים, ואמר כי אביו "מועמר קדאפי, המנהיג שלנו, מוביל את הקרב בטריפולי, עדיין עומד בראש המדינה בגיבוי הצבא", והוסיף כי הוא יילחם עד האיש האחרון, האישה האחרונה והכדור האחרון".

"אנחנו לא תוניסיה ולא מצרים", המשיך סיף אל-איסלאם. "בתוניסיה יש שבטים, חמולות ובריתות, היא אינה מדינה שיש בה חברה אזרחית או פוליטית".

קדאפי הבן הודה בנאומו כי הצבא עשה טעויות במהלך המהומות בימים האחרונים, לדבריו, מפני שהחיילים אינם מיומנים לטפל במפגינים, והוסיף שהדיווח על מספר ההרוגים מוגזם וכי "נהרגו בסך הכל 84 בני אדם". קדאפי הבטיח לבצע תוך מספר ימים רפורמות בחוקת המדינה במה שכינה "יוזמה לאומית היסטורית". ואמר כי הוא מוכן להסיר הגבלות ולשנות חוקים, כולל חוקים על הגבלות הסיקור התקשורתי במדינה.

בתוך כך, בגלי צה"ל דווח היום על התקוממות של שבט אל-סואיה במזרח לוב, כאשר אחד מראשי השבטים הודיע לקדאפי כי אם לא יפסיק את שפיכות הדמים, הוא יורה להפסיק את אספקת הנפט למדינות המערב, כצעד של לחץ כלכלי על קדאפי. בינתיים, שכירי החרב של קדאפי ממשיכים לירות במפגינים ומנגד גורמי אופוזיציה טוענים כי הצליחו ללכוד מספר אפריקנים ששימשו כשכירי חרב של קדאפי - והוציאו אותם להורג.

אמש פירסמו גורמי האופוזיציה בלוב תיעוד של שיירתו של מועמר קדאפי יוצאת מהבירה טריפולי לעיר הולדתו, בעומק מדבר סהרה. מהימנות התיעוד הזה לא ברורה עדיין, אולם לאור הדיווחים על בריחתו של קדאפי מהמדינה, נראה שיש בסיס לתיעוד. מה שברור לחלוטין הוא שגם אם קדאפי טרם נמלט מלוב, הוא כרגע השליט המאוים ביותר מבין ראשי המדינות אותן תוקף גל ההתפרעויות של העולם הערבי, ומשטרו - הוותיק ביותר מבין שליטי מדינות ערב, 42 שנים - נמצא בסכנה מיידית.

בארה"ב בוחנים את נאומו של קדאפי הבן

ארה"ב שוקלת את "כל הפעולות האפשריות" בתגובה לאלימות השלטון בלוב נגד המפגינים, ובוחנת את נאומו של קדאפי הבן, בכדי לנסות ולהבין אם ישנו סיכוי לרפורמות משמעותיות בלוב, כל אמר הלילה בכיר בוושינגטון. הבכיר הוסיף כי הנשיא אובמה מתודרך כל העת על ההתפתחויות בלוב, וממשלתו מחכה להבהרה רשמית של בכירים בלוב על האירועים האחרונים במדינה.

תוניס: מאות מיליוני דולרים נמצאו בבית הנשיא המודח

גם בכווית יצאו היום מפגינים לרחובות. תושבים שנמנעת מהם אזרחות הפגינו נגד השלטון, כשסמלם הוא צלב הקרס. את הזעם בקרב המפגינים מציתות בין היתר תמונות מארמונו של נשיא תוניס המודח, בו נמצאו מאות מיליוני דולרים במטבעות שונים, שהוחזקו בתוך הכספות.

בטלוויזיה בתוניס מדווחים כי "כספים בשווי מיליארדים וגם תכשיטים בשווי מיליארדים" התגלו בארמון הנטוש. "המחשבה הראשונה שעולה בראשך", מספר הכתב שביקר בבית המפואר, "היא שהנשיא המודח ומשפחתו הקדישו את כל זמנם ומרצם לאגירת כסף ותכשיטים יקרים". עוד הוא מוסיף על רקע התמונות: "הסתכלו היטב על מה הם עשו עם תוניסיה ועם פרנסתו של עמה".

כוחות הביטחון באיראן פיזרו בכוח את ניסיונות של מאות מתנגדי הממשל לחדש את ההפגנות. על פי הדיווחים באיראן, עד כה שני בני אדם נפגעו וייתכן שנהרגו במהלך ההפגנות אמש, אולם אין אישור לדיווח. בתו של הנשיא לשעבר רפסנג'אני, ממובילי המחאה, נעצרה לכמה שעות ושוחררה, ואילו מנהיגי האופוזיציה כרובי ומוסאוי "נעלמו" ולא השתתפו בהפגנות.

במרוקו נערכו הפגנות שקטות בינתיים של סטודנטים בתביעה להגביל את סמכויות המלך מוחמד השישי ובתימן עוד התנגשויות בעיר הדרומית עדן ובבירה צנעא. בבחריין נמשכת שביתת-השבת של המפגינים השיעים לאחר שהצבא התפנה מהבירה.