משכנתא פריים? "ההחזר החודשי גדל ב-1,000 שקל"

יום אחרי העלאת הריבית ב-0.25% ל-2.5%, דודי מייזליק מבנק מרכנתיל ממליץ לנוטלי המשכנתאות החדשים לקחת משכנתא המבוססת על ריבית קבועה או חצי קבועה

יום אחרי החלטת הריבית, בה נגיד בנק ישראל סטנלי פישר העלה את שיעורה ב-0.25% ל-2.5%, בבנק מרכנתיל ממליצים לנוטלי המשכנתאות החדשים לקחת משכנתא המבוססת על ריבית קבועה או חצי קבועה, שעדיין נמוכות יחסית לממוצע בעשור האחרון לאחר שעלו בשיעור מתון ביחס למסלול הפריים.

"בנק ישראל הודיע כי בכוונתו להעלות השנה את הריבית ב-1% נוספים - משמעות הדבר היא תוספת של עוד כ-500 שקל להחזר החודשי, ותוספת של 1,500 שקל להחזר המקורי למי שלקח משכנתא בריבית פריים של מיליון שקל. לקוח שיעבור כעת למסלול ריבית קבועה או חצי קבועה, ההחזר החודשי שלו יישאר בעינו, אבל הוא יהיה מוגן מפני העלאות הריבית הנוספות שצפויות השנה", אומר דודי מייזליק, מנהל אגף המשכנתאות בבנק מרכנתיל. "בעקבות העלאות הריבית האחרונות וההעלאות הנוספות הצפויות בשנה הקרובה, בחירה במסלולים אלו עשויה להבטיח יציבות בהחזר החודשי".

כך, למשל, במסלול ריבית קבועה צמודה למדד, הריביות עומדות על 3.5%-4% במשכנתאות ל-20-25 שנה, ועל 3%-3.5% במשכנתאות ל-15- 20 שנה. בהלוואות בריבית חצי קבועה (המשתנה פעם ב-10 שנים) הריביות עומדות על 2.5%-3% בתקופה הראשונה להלוואה.

כזכור, בנק ישראל העלה את הריבית בפעם השנייה ברציפות ובחודש החמישי בשנה האחרונה, ואף הודיע על כוונתו להעלות את הריבית ב-1% בשנה הקרובה. מייזליק מסביר, כי "העלאות הריבית במשק מתורגמות באופן מיידי לעלייה דומה בריבית המשכנתאות במסלולי הפריים, אולם ישנם מסלולי משכנתא שבהם ההשפעה של העלאות הריבית איטית ומתונה בהרבה, והם עדיין מציעים ריביות נמוכות מאוד.

מייזליק מציין, כי גם למי שנטל בשנים האחרונות משכנתא המבוססת על ריבית פריים, עדיין לא מאוחר לבחון את האפשרות למחזר אותה ולעבור למסלולים שהוא מציע. "הדבר מומלץ בעיקר ללווים שחשופים יותר לסיכון של עלייה בהחזרים כתוצאה מעליית הריבית - לווים שההחזר החודשי שלהם עולה על 25% מההכנסה שלהם, ולווים שנטלו משכנתא גבוהה של 700-800 אלף שקל ויותר".