סערת נפט: הכשרה אנרגיה רוכשת זכויות ב-4 רישיונות

יממה לאחר הפרסום ב"גלובס" על היום האחרון להגשת בקשות למועצת הנפט - חברות הנפט והגז מציפות את הבורסה בדיווחים ■ הכשרה אנרגיה לוטשת עיניים לעבר "דניאל" ■ מודיעין רוצה לרכוש זכויות ב"אביה" ו"קרן" מקבוצת דלק תמורת 356 אלף דולר

רק אתמול שרטט "גלובס" את מפת רישיונות חיפושי הנפט והגז המתהווה ביום האחרון להגיש בקשות למועצת הנפט במשרד התשתיות לקראת הדיון הקרוב ב-15 במארס, וכבר היום (ה') מציפות חברות ושותפויות נפט וגז את הבורסה בדיווחים על עסקאות לרכישת ומכירת זכויות ברישיונות חיפושים. במוקד: הכשרה אנרגיה שרוכשת זכויות מישראמקו , קבוצת דלק ונובל אנרג'י , וכן מודיעין שרוכשת זכויות מדלק.

תחילה להכשרה אנרגיה של עופר נמרודי; החברה חתמה על הסכמים לרכישת זכויות ב-4 רישיונות: 17.5% מזכויות דלק ונובל אנרג'י ברישיון "אלון E" ו-17.5% ברישיון "רות D", כנגד השתתפות בהוצאות. כמו כן היא רכשה 10% מזכויות בשני רישיונות ימיים לחיפוש גז טבעי בשדה "דניאל" מישראמקו, וזאת בתמורה למתן אופציה לקניית 5% מזכויות ההשתתפות ברישיון הימי "שרה". רישיון נוסף שקשור לישראמקו הוא "שמשון", בו רוכשת ATP האמריקנית 50% מהזכויות.

היתר "דניאל" מרכז עניין רב בסקטור חיפושי הגז והנפט מאז דיווחה ישראמקו כי בשטחו נמצאים מספר פרוספקטים מעניינים לקדיחה. הפרוספקטים התגלו מפענוח ממצאי סקר סייסמי תלת-מימדי שערכה ישראמקו בתחילת השנה בשטח של כ-200 קמ"ר בתחומי "דניאל". בישראמקו מסרבים לפי שעה למסור נתונים על ממצאי הסקר וטוענים כי מדובר רק בממצאים חלקיים, leads בלשון המקצועית, שאינם כוללים, למשל, את ההסתברויות למציאת מאגרים. גם הזדמנות ישראלית רכשה בעבר 10% מרישיון "דניאל".

לאחר השלמת העסקאות, הכשרה אנרגיה תחזיק ב-8 רישיונות כולל אופציות. הסכמים אלו נחתמו אמש והוגשו לאישורה של מועצת הנפט. כזכור, על פי הוראת משרד התשתיות, העסקאות שיאושרו באמצע מארס יוגדרו כ"חריגים" בלבד, וכל חברה וחברה צריכה לשכנע את המועצה כמובן כי המקרה הפרטני שלה הוא "חריג".

הכשרה אנרגיה מחזיקה כידוע ב-4 רישיונות נוספים: "מירה" (כ-54.2%), "שרה" (כ-54.2%) ובאופציות לרישיונות "שמואל ו"בנימין".

"רכישות אלו בוצעו כחלק מהתוכנית האסטרטגית של הכשרה אנרגיה להרחיב באופן משמעותי את היקף פעילותה ואחזקותיה ברישיונות ימיים", אמר אוהד מראני, מנכ"ל הכשרה אנרגיה. "החברה תחזיק לאחר השלמת העסקאות ואישורן בתיק רישיונות איכותי ומכובד. במקביל אנו מתקדמים לקראת ביצוע קידוח ראשון ברישיונות 'שרה' ו'מירה'".

מודיעין, שבשליטת צחי סולטן ו-IDB של נוחי דנקנר, המחזיקה גם כן ברישיונות שונים (בעיקר זכויות 19% ב"מירה" ו-28% ב"שרה"), מבקשת לרכוש מקבוצת דלק 5% מרישיון "אביה" ו-10% מרישיון "קרן", הנמצאים צפונית ל"ים תטיס". בעוד שהכשרה אנרגיה לא פירטה באילו סכומים היא מבקשת לבצע את העסקאות, מודיעין מציינת כי בכוונתה לשלם לדלק אנרגיה ואבנר כ-356 אלף דולר בסך הכל.