הפור נפל: הרשי פרידמן רוכש את השליטה באזורים ב-300 מיליון שקל

ירכוש את מניות שעיה בוימלגרין (כ-63.8%) בחברת הנדל"ן לפי שווי של כ-470 מיליון שקל ■ תמיר פוליקר, לשעבר מנכ"ל סונול, ימונה למנכ"ל לאחר השלמת העסקה

סוף לסאגת מכירת מניות השליטה באזורים . הלילה דיווחו החברה ובעלת השליטה בה, בוימלגרין קפיטל, כי איש העסקים היהודי-קנדי הרשי פרידמן ירכוש את מניות השליטה בחברת הנדל"ן (64% מההון) תמורת 300 מיליון שקל. מחיר העסקה משקף שווי של 470 מיליון שקל לאזורים, נמוך בכ-9% ממחירה בשוק הבוקר. בתגובה לפרסום ירדו היום מניות אזורים ב-1.3%.

לאחר השלמת העסקה צפוי פרידמן להזרים עוד 150-200 מיליון שקל לחיזוק הון החברה. תמיר פוליקר, לשעבר מנכ"ל סונול ומי שהוביל את העסקה מצדו, צפוי להתמנות לתפקיד מנכ"ל אזורים (המנכ"ל הנוכחי הוא דוד נצר). מקורבים לבעל השליטה החדש טענו היום בתוקף, כי לא מתוכנן הסדר למחזיקי האג"ח, אשר להם חבה אזורים כ-840 מיליון שקל (ושבעוד שבועיים היא אמורה לשלם להם 180 מיליון שקל).

פרידמן יעביר עד מחר למוכרת, בוימלגרין קפיטל, סכום של 100 מיליון שקל על חשבון תמורת הרכישה. יתרת התמורה בסך 200 מיליון שקל תשולם עם השלמת העסקה בתוך 45 יום. אם העסקה לא תושלם, תחלט בוימלגרין קפיטל 40 מיליון שקל מהסכום הראשוני.

על רכישת אזורים התמודדו גם שיכון ובינוי של שרי אריסון, מבני תעשיה שבשליטת אליעזר פישמן, גינדי אחזקות וקבוצת עזריאלי, שהודיעה אתמול על הפסקת המגעים. על המהלך כולו ניצח אלי יונס, מנכ"ל בנק מזרחי-טפחות, שספג הפסד כבד מהעסקה שבה מימן עבור בוימלגרין את רכישת השליטה באזורים ב-2006.

יתרת החוב בגין אותה הלוואה עומדת על כ-650 מיליון שקל. ככל הידוע מזרחי-טפחות כבר הפריש כ-200 מיליון שקל בגין החוב, וכעת, לאחר שיקבל לידיו 300 מיליון שקל, יידרש להפחתה נוספת של כ-150 מיליון שקל - ובסה"כ כ-350 מיליון שקל, כמחצית מסכום ההלוואה.

"רצף החלטות שגויות"

בהודעה לתקשורת שפרסם היום הבנק בירך יונס על העסקה: "השלמת העסקה והעברת השליטה באזורים לידיו של איש העסקים הרשי פרידמן, הנמנה עם הלקוחות הבכירים של הבנק, מהווה בשורה טובה לאזורים. אין לי ספק שפרידמן והצוות הניהולי שלו ינקטו את הצעדים הנדרשים על מנת להחזיר אותה למעמד שהיה לה אך לפני כמה שנים: חברת הנדל"ן למגורים הגדולה והמצליחה בישראל".

על הלקוח הבכיר לשעבר שעיה בוימלגרין היו ליונס מילים פחות טובות להגיד: "איתנות החברה ומגוון הבטוחות שהועמדו לבנק כנגד האשראי שהעמיד בזמנו לצורך רכישתה לא יכלו לניהול הכושל ולרצף ההחלטות העסקיות השגויות והמזיקות שמהן סבלה אזורים בשנים האחרונות. חשוב להדגיש, כי ערך הנכסים בישראל, רזרבות הקרקע והפרויקטים בהקמה, נשמר היטב - והדבר משתקף היטב במספר המתעניינים הגדול ובעוצמת התחרות בתהליך המכירה הנוכחי".

הבנק לא טרח לדווח על הנזק שנגרם לו כתוצאה ממימונו של שעיה בוימלגרין והעדיף להתנסח באופטימיות: "בנסיבות שנוצרו מדובר בעסקה טובה לבנק, שמסיימת תהליך ארוך ומורכב של התעסקות בנושא, תוך השקעת תשומת לב מרובה וזמן ניהולי יקר ערך", אמר יונס.

מכירת מניות השליטה באזורים מסיימת את רומן הבלהות של שעיה בוימלגרין עם שוק ההון הישראלי. בוימלגרין, שנחת בישראל ב-2005 על תקן שותפו של לב לבייב בעסקי נדל"ן בארה"ב, ביצע שורה של רכישות נדל"ן אגרסיביות, ובדיעבד כושלות להפליא, שגולת הכותרת שלהן הייתה רכישת השליטה באזורים במארס 2006 מידי אי.די.בי, תמורת 1.2 מיליארד שקל - פי ארבעה מהמחיר שבו מוכר אותן עבורו בנק מזרחי-טפחות כעת.

השקעה כושלת באנגל

בוימלגרין קפיטל, חברת ההחזקות המפוארת שתכנן בוימלגרין להקים, היא כיום פושטת רגל דה-פאקטו, ללא שקל בקופה ועם התחייבויות סולו של כמיליארד שקל. מחזיקי האג"ח של החברה אישרו לאחרונה את ביטול השעבוד השני שהיה קיים לטובתם על חלק ממניות אזורים, במסגרת הסדר חוב, אולם טרם התקיימו כל התנאים המתלים להשלמת ההסדר האמור שבמסגרתו הם מוותרים על חוב של כמעט חצי מיליארד שקל.

אזורים, כאמור גולת הכותרת של מפעלות בוימלגרין בישראל, ירדה בשנים האחרונות מגדולתה, בעיקר על רקע השקעה כושלת במיוחד שביצעה תחת בוימלגרין בקבוצת אנגל (נדל"ן במזרח אירופה). החברה אמנם נהנית מהביקושים הגבוהים לדירות בישראל, אך נושאת על גבה התחייבויות בהיקף של 3.6 מיליארד שקל. את תשעת החודשים הראשונים של 2010 סיימה אזורים בהפסד של 103 מיליון שקל, בהמשך להפסד של 338 מיליון שקל ב-2009 כולה.

מקורבים להרשי פרידמן הסבירו היום שהעסקה נחתמה לאחר חודשים ארוכים של בדיקת החברה, ושפרידמן מאמין בפעילות הנדל"ן של החברה, ששמה עדיין נחשב למותג חזק בשוק המקומי. לאזורים כ-20 פרויקטים בשלבי ביצוע שונים של דירות למגורים, וכן מלאי קרקעות לבניית 6,731 יח"ד, כולל מתחם עלית (11 דונם בצומת הרחובות ז'בוטינסקי וארלוזורוב ברמת גן), שבו מתכוונת החברה לבנות מגדל מגורים של כ-70 קומות. נוסף לכך חולשת הקבוצה על עתודות קרקע לבניית נכסים מניבים בהיקף של כ-409 אלף מ"ר.