הפועלים ל"מעריב": פרעו הלוואה של 106 מיליון שקל תוך שבוע

(עדכון) - קבוצת התקשורת הודיעה מוקדם יותר הבוקר כי זקי רכיב לא רוכש את חובות "מעריב" מהפועלים ■ "מעריב" לא מסכים עם הפועלים - ובכוונתו לבקש דחייה על החזרת החוב

כדור שלג ב"מעריב "? בתגובה לדיווח של "מעריב" מהבוקר (ד'), לפיו זקי רכיב, אחד מבעלי השליטה בחברה, לא רוכש את חוב הקבוצה בבנק הפועלים, הבנק מצידו טוען כי "מעריב" לא עומד בהתחייבויותיו כלפי הבנק, וכי עליו לפרוע את ההלוואות בסך 106.41 מיליון שקל כלפי הבנק.

בנק הפועלים נתן לקבוצת התקשורת אולטימטום של 7 ימים להסדיר את ההפרות הנטענות. על-פי הדיווח של "מעריב", הקבוצה אינה מסכימה עם עמדת הבנק, ובכוונתה לפנות אל הפועלים על מנת לנהל עמו משא-ומתן.

ל"גלובס" נודע כי כבר בשבוע הקרוב אמורה להתקיים פגישה בין הנהלת העיתון "מעריב" להנהלת הבנק, במסגרתה צפוי העיתון לבקש מהבנק להמשיך ולהעניק לעיתון דחייה על החזרת החוב, זאת כפי שנוהג הבנק כבר למעלה משנה.

עם זאת, הבנק אינו צפוי להקטין את החוב או לפרוש אותו. לזקי רכיב הייתה אופציה לקנות את החוב, במסגרתו כניסתו לעיתון כבעל מניות, אולם בתום משא-ומתן ארוך ומתמשך הוא החליט שלא לעשות זאת.

כזכור, בסוף פברואר השנה חשף "גלובס" כי חלק העסקה בין "מעריב" לרכיב, במסגרתה היה אמור רכיב לרכוש את חובות העיתון לבנק הפועלים בסך של 110 מיליון שקל, מתעכב. היום כאמור עדכנה החברה בנוגע לאותו חוב.

רכיב השקיע 15 מיליון שקל ב"מעריב" וקיבל 30% מהמניות ואת השליטה בפועל. רכיב עוד אמור להשקיע 20 מיליון שקל ברכישת מניות ולדימיר גוסינסקי שמחזיק בנק הפועלים (19% ממניות "מעריב").

גורמים ב"מעריב" אמרו בשבוע שעבר ל"גלובס" כי "המצב שרכיב גילה ב'מעריב' הוא הרבה יותר גרוע ממה שחשב". על-פי אותם גורמים, "יישום האסטרטגיה שרכיב מבקש להתוות התעכב כתוצאה מתנאי ההתחלה הקשים. ובכל זאת, הוא ימשיך בקו אותו הוביל עד כה של שאיפה לשדרוג טכנולוגי של העיתון, וזאת גם מטעמים 'ערכיים-ציוניים'".

שווי השוק של "מעריב" בבורסה עומד על כ-128 מיליון שקל, ולמרות מהלכי ההתייעלות שנקטה החברה בשנתיים האחרונות, "מעריב" איננה מצליחה לצמצם את הפסדיה, על רקע מצבו המידרדר של ענף העיתונות המקומי בכלל וכניסתו האגרסיבית של החינמון "ישראל היום" בפרט.

ב-9 החודשים הראשונים של 2010 עמדו הפסדי העיתון על 65.8 מיליון שקל, והובילו את "מעריב" להציג גירעון של 4.5 מיליון שקל בהון העצמי.

יתרת המזומנים המצומקת של החברה, שעמדה בסוף ספטמבר האחרון על פחות מ-10 מיליון שקל - טרם השקעת רכיב - מעידה גם היא על הצורך האקוטי של החברה במזומנים, ועל הקשיים שבהם היא עלולה להיתקל בהחזר תשלומי החובות שלה.

התחייבויותיה השוטפות של "מעריב" לבנקים עמדו בסוף הרבעון השלישי אשתקד על כ-166 מיליון שקל.