הכירו את מועדון 20 הערים האלופות של "סין החדשה"

לפי הדירוג של "האקונומיסט": ערי החוף, שהובילו את הצמיחה האדירה בכלכלה הסינית, מפנות כעת את מקומן לערים הפנימיות ■ מנכ"ל PTL Group: " ישנם מרכזי עצבים חדשים בשוק הסיני - בעשור הקרוב יתחולל שינוי אסטרטגי משמעותי בתוכניות החברות הפועלות בסין"

בשנת 2007 הערים הפנימיות הראו לראשונה קצב גידול מהיר מזה של ערי החוף ורגע זה סימן את לידתה של "סין החדשה". אחד הגורמים לשינוי המגמה הוא המשבר הכלכלי העולמי שפגע בערים המובילות בעוד הערים הפנימיות, שמעורבותן בשוק העולמי באותה עת היתה מזערית, יצאו ללא פגע.

חטיבת המחקר של "האקונומיסט" דירגה את 20 הערים המתפתחות בקצב המהיר ביותר בסין. "הערים האלופות", כפי שמכנה אותן האקונומיסט, חולקות מספר מאפיינים דומים - כולן מראות גידול מהיר באוכלוסיה, גידול מהיר בהכנסה ופיתוח מהיר של התשתיות המקומיות. מדובר בהתפתחות עצומה וחסרת תקדים בעולם.

מי הן "הערים האלופות"?

הדירוג מתייחס ל-86 הערים הסיניות שצפויות לאכלס יותר ממיליון תושבים בשנת 2014. כל הערים ה"אלופות", להוציא את שיאמן (Xiamen), ממוקמות בפנים המדינה. שני המחוזות הבולטים ברשימה הם אנחווי (Anhui) וחנאן (Henan), שבכל אחד מהם ממוקמות חמש ערים מתוך רשימת העשרים. הערים שהוכתרו כמצליחות ביותר בין עשרים המובילות הן מנשאן (Ma'anshan), אנשאן (Anshan) , חפיי (Hefei), צ'ונגצ'ינג (Chongqing), שן-יאנג (Shenyang) ו-פינגדינג-שאן (Pingdingshan).

רמת השכר בערים המתפתחות עדיין נמוכה מזו שבערים העשירות. פער המשכורות ממריץ חברות רבות להעביר את הייצור לערים המתפתחות בתוך המדינה, אולם פער זה צפוי להצטמצם בהדרגה. גם אופי הצריכה בערים הללו שונה, אם בכל בית בשנגחאי יש בממוצע 1.1 מחשבים, בצ'ינגצ'ונג לדוגמה יש רק 0.6 ובבתים רבים בערים המתפתחות אין כלל מחשב.

ההכנסה הפנויה בערים המתפתחות תעלה עד שנת 2020 ל-57,000 RMB (כ-8,500$), כאשר ההכנסה הפנויה בעשרים הערים העשירות במדינה תעמוד על 65,000 RMB. כדוגמה, כך מציין צוות המחקר של האקונומיסט, עד 2020 כלכלת העיר ג'אנגג'ואו, בירת מחוז חנאן, תהיה גדולה יותר מזו של שוודיה, הונג קונג או ישראל.

"גם בתחום הלוגיסטיקה צפוי שינוי", כך אומר צבי שלגו מנכ"ל PTL Group, קבוצת חברות ניהול תעשיתי המלווה ומנהלת חברות מערביות בפעילותן בשוק הסיני. לדבריו, "ככל שנתיבי שינוע הסחורות בנהר היאנג-צה ישתפרו, כך יתחזקו הערים הגדולות שלאורכו, כמו צ'ונגצ'ינג, ווהאן וג'אנגג'ואו".

לדברי צבי שלגו, "בניגוד לעבר והודות להשקעה המסיבית בתשתית הרכבות בסין, זמן הנסיעה בין ערי החוף העשירות לבין הערים הפנימיות הצטמצם משמעותית. בשלב זה מדובר בעיקר ברכבות נוסעים ויש לכך השפעה ניכרת על תחום גיוס העובדים שהקשה מאוד בעבר על תהליך העתקת מפעלים מהערים הגדולות".

"תשתית הרכבות תשכלל בהדרגה את הפתרונות הלוגיסטיים ותפתח שווקים חדשים בסין, בעשור הקרוב צפוי להתחולל שינוי משמעותי באסטרטגיית השיווק וההפצה של חברות הפועלות בסין", אומר צבי שלגו מנכ"ל PTL Group.

מרכזי העצבים החדשים של סין תשע מתוך עשרים הערים ברשימה שערך האקונומיסט צפויות להיות ברשימת עשרים הערים הגדולות בשנת 2050. ערים גדולות ברחבי המדינה מתחילות להתחבר לערים קטנות יותר סביבן. אנו עדים לתופעה זו היום בשנגחאי ובגואנג'ואו והיא צפויה לאפיין גם שלוש ערים מתוך העשרים - ג'נגג'ואו Zhengzhou במחוז חנאן, צ'ונגצ'ינג במעלה היאנג צה, וצ'אנג-שה במחוז חונאן.

הערים המובילות כיום את הכלכלה הסינית יראו אחרת בעוד ארבעים שנה. ארבע הערים הגדולות על גדות נהר היאנג-צה צפויות להתחבר לאזור אחד בגודל של לוס אנג'לס. כך גם שנגחאי ובייג'ינג: השינוי יתחיל מסוג'ואו ושנגחאי, עם גדילתה של קונשאן (Kunshan), עיר היי-טק מתפתחת הממוקמת בין שתי הערים ויגיע גם לבייג'ינג וטיינג'ין (Tianjin), עם התפתחותה של לאנגפאנג (Langfang), עיר הממוקמת ביניהן ומשמשת מקום מגורים לאלפי אנשים מאוניברסיטת בייג'ינג.

קצב העיור בסין הוא אחד המשתנים החשובים ביותר ליציבות כלכלת המדינה והוא ישפיע באופן מכריע על שוק העסקים בסין. ככל שהאוכלוסיה המקומית מפותחת יותר, כך תלותה של סין בכלכלות אחרות הולכת ויורדת. לפי האקונומיסט, קצב ההגירה ברוב הערים הסיניות יתייצב בשנת 2030, כעשור לאחר שקצב גידול האוכלוסיה הסינית יתחיל לרדת. אוכלוסיית הערים תחל להאט את קצב הגידול רק בשנת 2037, כאשר תגיע ל-880 מליון תושבים. התוצאה הישירה היא יציבות לעסקים במדינה לפחות לשני העשורים הקרובים.

צבי שלגו מנכ"ל PTL Group: "גיבוש מרכזים עירוניים ברמה של Mega Cities הינה מדיניות ממשלתית שנועדה ליעל את הספקת משאבי האנרגיה והמים ולמנוע ריכוז-יתר של האוכלוסיה רק סביב הערים החזקות היום. יצירת ערי לווין סביב הערים שנבחרו תאפשר מקורות תמיכה בתחום הפיננסי ובתחום משאבי אנוש שהם קריטיים להצלחת מהלך זה. הערים הפנימיות של סין הן חזית חדשה של הזדמנויות עסקיות. האוכלוסיה שלהן צפויה לגדול בשליש וההכנסה צפויה לשלש את עצמה במהלך העשור הקרוב. תכנית עסקית ארוכת טווח בסין חייבת לקחת בחשבון את המדיניות ממשלתית הרלוונטית, מי שיעשה כך ימנע לעצמו קשיים מיותרים בהמשך".