להיט פלסטיני: אפליקציה לעקיפת מחסומי פתע צבאיים

סטארט-אפ פלסטיני בשם FeAzma מנסה להציע פתרון שיותר מתאים לקהל היעד שלו - התרעה על כבישים עמוסים בעקבות מחסומים של צה"ל

אפליקציות סלולריות מבוססות מיקום, שעוזרות לחשב עומסי תנועה ולקבל התרעות על מצלמות מהירות וניידות משטרה, אינן דבר חדש במיוחד. לצד חברת waze הישראלית, שמפעילה אפליקציה כזו, פועלים בישראל ובחו"ל שלל יישומים שמקצרים את הדרך לעבודה.

סטארט-אפ פלסטיני בשם FeAzma (מהמושג "מקום עמוס" בערבית) מנסה להציע פתרון שיותר מתאים לקהל היעד שלו - התרעה על כבישים עמוסים בעקבות מחסומים של צה"ל. אמנם, הטכנולוגיה אינה מבוססת מיקום אלא פשוטה יותר, של SMS, אבל העיקרון מזכיר אפליקציות GPS קיימות.

הנהג המשתמש בשירות שולח הודעת SMS המכילה בתוכה את המידע על הדרך שבה הוא רוצה לנסוע - נקודת המוצא ונקודת היעד. לאחר מכן, המשתמש מקבל הודעה הכוללת את מצב המחסומים בדרך המיועדת וגם הצעות לדרכים חלופיות, אם יש כאלה.

ב-FeAzma מאפשרים לנהגים לשלוח הודעות על מחסומים בדרכם, מה שהופך את השירות למעין רשת חברתית למחסומים בכבישים המזכירה במקצת את הרעיון של waze, המאפשרת לנהגים לעדכן האחד את השני על המתרחש בדרכים שבהם הם נוהגים.

"הרעיון למוצר עלה בעקבות שיחה עם חברה, שאמרה שהיא לא יכולה לחשב את הזמן שייקח לה להגיע הביתה בגלל המחסומים הישראליים הקרובים לרמאללה", אומר ל"גלובס" ח'אמאם א-סאמארה, מייסד שותף של FeAzma. "המוצר עובד באמצעות הודעת SMS רגילה, כך שכל טלפון יכול להשתמש בשירות, משום שרוב הפלסטינים לא מחזיקים בטלפונים חכמים".

א-סאמארה הציג את המוצר לאחרונה באירוע StartUp Weekend במרכז פרס לשלום, שנערך במשך שלושה ימים ליזמים ישראליים ופלסטיניים שמבקשים להציג רעיונות. "המוצר עדיין בפיתוח ויש עוד עבודה עד שנוכל להוציא אותו באופן רשמי", אומר א-סאמארה.

"התוכנית העסקית עדיין לא ברורה, אבל יש לנו מחשבות לחייב את המשתמשים בסכום קטן בשביל להחזיק את השירות".

חיפוש אחר מימון לחברה נמצא כרגע בראש סדר העדיפויות שלו: "מציאת משקיעים היא המטרה העיקרית, מה שיאפשר לנו לצמצם את הזמן ואת ההשקעה בשביל להשיק את השירות". בינתיים, בחברה עובדים על בניית אתר אינטרנט שיקדם את השירות.