מהפכה רפואית: "תיק רפואי דיגיטלי" לכל אזרח בישראל

משרד הבריאות מכריז על המהפכה הממוחשבת: בתי-החולים יצטרכו להטמיע מערכות מחשוב, בה ניתן יהיה לראות בכל בית-חולים או קופת-חולים את התיק של החולה

כמעט 20 שנה מאז שמערכת הבריאות החלה לעסוק ב"רשומה רפואית לאומית", שבמסגרתה לכל אזרח יהיה תיק רפואי דיגיטלי שניתן יהיה לראות בכל בית חולים או קופת חולים, יוצא עכשיו הפרויקט לדרך במתכונת מצומצמת יותר.

על פי חוזר שהפיץ הערב (ג') מנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר רוני גמזו, בתי החולים יצטרכו להטמיע מערכות מחשוב, שיאפשרו את הנהגת התיק הדיגיטלי באופן מדורג. חלק מהקריטריונים שקבע גמזו - בעקבות מסקנות של ועדת היגוי שכללה את נציגי בתי החולים וקופות החולים - יבוצעו עד סוף 2013. חלק אחר עד סוף 2015, ואילו דרישות מסוימות נשארו בגדר תחומים אפשריים בלבד, שמשרד הבריאות המליץ עליהם.

באמצעות התיק הדיגיטלי, בתי החולים יוכלו ללמוד על המטופל שמגיע אליהם כבר מרגע הזנת שמו ומספר תעודת הזהות שלו. בתיק הזה ניתן יהיה לראות מידע חיוני, כמו רגישות לתרופות מסוימות, מחלות רקע, ניתוחים קודמים וצילומי רנטגן.

ב-2004 התקבלה החלטה רשמית לביצוע הפרויקט, אך התוכנית נתקלה בהסתייגויות שונות. כעת, מנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר רוני גמזו, גיבש תוכנית מעט מצומצמת יותר. "הרשומה הלאומית אמורה הייתה לאפשר לצוותים רפואיים לראות את כל ההיסטוריה הרפואית של החולה, ללא יוצא מן הכלל. התוכנית החדשה, לעומת זאת, תכלול 'קפסולת מידע' שתאפשר גישה רק אל הפרטים הרפואיים הרלוונטיים ביותר", הסביר גמזו בשיחה עם "גלובס". לדבריו, משרד המשפטים "הביע הבנה" בנוגע לתוכנית הנוכחית.

עיקרי המהפכה

*לכל אזרח תהיה "קפסולת מידע דיגיטלית" זמינה בכל בי"ח וקופ"ח

* מכתבי שחרור יישלחו אלקטרונית לרופא ולחולה

* במקום טופס 17 - קופ"ח תשלח התחייבות אלקטרונית ישירות לבי"ח

* חלק מהמידע בין ביה"ח לקופ"ח יוצפן או יקודד

* התרעה אוטומטית במקרה שבו נרשמה תרופה ש"מתנגשת" עם הרגישויות והאלרגיות של המטופל