מימדי האסון המחריד ביפן: דיווחים על אפשרות של 11 אלף הרוגים וזינוק בקרינה הרדיואקטיבית

(עדכונים שוטפים) - הרעידה ביפן - חזקה פי 8,000 מרעידת האדמה בניו זילנד ■ עשרות אלפי נעדרים ורבע מיליון מחוסרי בית ■ מאז הרעידה הורגשו כ-80 רעידות משנה ברחבי יפן ■ המומחים הישראליים חלוקים בדעתם לגבי ההשלכות צפו בתיעוד האסון

יום ראשון, 13.3.2011

גורמים רשמיים ביפן מדווחים היום (א') על פוטנציאל ל-11,000 הרוגים באסון רעידת האדמה וגלי הצונאמי - כך מדווח העיתון הגרמני "דר שפיגל". כמו כן דווח בסוכנות בלומברג על עלייה ברמת הקרינה הרדיואקטיבית בסביבת הכור הגרעיני שהותך ביפן, מעבר לרמה המותרת על ידי הרשויות היפניות. חברת Tokyo Electric Power המפעילה את הכור מסרה כי לא נגרם נזק למבנה עצמו.

רשויות הגרעין ביפן התריעו הלילה על תקלה חמורה נוספת בכור גרעיני שני בפוקושימה, בעקבות אסון הצונאמי ורעש האדמה החזק שפקד את האזור. על פי דובר הממשלה יוקיה אדנו, ייתכן שחלה התכה חלקית בכור ונבחנת אפשרות של הכרזה על מצב חירום גרעיני.

מבדיקה במקום התברר כי מערכת הקירור של הכור הפסיקה לעבוד וקיים חשש להתפוצצות. עד כה פונו מבתיהם יותר מ-170 אלף תושבים המתגוררים סמוך לאזור בשל התקלות.

כמו כן גדל החשש כי מספר האנשים שנפגעו מהקרינה הרדיואקטיבית בכור הגרעיני עלול להגיע ל-160. על פי הדיווחים מיפן, הגיעו לבתי החולים באזור תשעה בני אדם אשר סובלים מתסמינים העשויים להעיד כי נפגעו מהקרינה. עם זאת מנסים במדינה להרגיע את הבהלה ואומרים כי הקרינה הרדיואקטיבית פוחתת. במקביל נמשכים מאמצי החילוץ והניסיונות לאתר עוד לכודים בחיים.

עד כה דווח ביפן על כ-1,800 הרוגים וכ-10,000 מוגדרים נעדרים. יותר מ-140 אלף תושבים פונו מבתיהם בשל נזקי האסון.

יום שבת, 12.3.2011

יפן נכנסה אתמול (שבת) למציאות חדשה וקשה מאוד, שלא ידעה כמוה לפחות 140 שנה: סדרה של רעידות אדמה אדירות וגלי צונמאי ששטפו בעקבותיהן איזורים שלמים במדינה, גבו לפחות 1,700 הרוגים ועשרות אלפי נעדרים, כמעט רבע מיליון אנשים שנותרו ללא בית. לפי דיווחים ביפן, כ-10,000 אזרחים הוכרזו כנעדרים בעיר הנמל היפנית מינאמיסנריקו, מדובר בכמחצית מאוכלוסיית העיר. המספרים כנראה רק יעלו ככל שחולפות השעות ומתבררים ממדי האסון.

רעידת אדמה בעוצמה של 6 בסולם ריכטר הורגשה אחר הצהריים באזור פוקושימה, שם נמצא הכור שנפגע אתמול. כעת בודקים האם רעש המשנה החזק גרם לנזק נוסף בכור. דובר ממשלת יפן אמר כי מיכל המתכת שמגן על הכור האטומי לא נפגע מהפיצוץ שהרס את בניין הכור הגרעיני פוקושימה. לדבריו של יוקיו אדנו, הקרינה סביב הכור לא עלתה אחרי הפיצוץ ואף נמצאת במגמת ירידה.

משרד החוץ של בריטניה מאשר כי המדינה שולחת צוות חילוץ ליפן אחר הצהריים, על מנת לסייע במבצע השיקום. מדובר בסיוע החיצוני הראשון שנשלח ליפן לאחר רעש האדמה.

יצרנית הרכבים היפנית "טויוטה" מסרה כי היא בולמת את הייצור בשני מפעלים שמייצרים ביחד 420 אלף מכוניות בשנה. המפעלים נפגעו כתוצאה מרעידת האדמה.

פיצוץ בכור הגרעיני פוקושימה

סמוך לשעה 10 שעון ישראל, המקרה ממנו חששו ביפן הגיע: הטלוויזיה המקומית ביפן הודיעה הבוקר כי פיצוץ נשמע מתוך הכור הגרעיני בפוקושימה. עדי ראייה סיפרו על עשן לבן העולה מתוך המתחם. הקירות והגג של אחד מארבעת תחנות הכוח במקום קרסו לחלוטין. הקרינה שנמדדה באזור הכור היא פי 20 מהרמה התקינה. בכור שמופעל על ידי חברת החשמל בטוקיו, אירעה גם תקלה במערכת הקירור האוטומטית, אשר אמורה לפעול במצבי חירום והיא אינה עובדת כלל. לפי הערכות המומחים, מדובר באירוע הגרעיני החמור ביותר מאז אסון צ'רנוביל בשנת 1986.

כזכור, אסון צ'רנוביל הוא התאונה הגרעינית החמורה ביותר מאז החלו להשתמש באנרגיה גרעינית, ויש שטוענים שזהו האסון האקולוגי החמור ביותר של המאה ה-20. האסון אירע כאשר הטמפרטורה של ליבת הכור עלתה וגרמה להתכת ליבת הכור ופריצת מעטפת ההגנה שלה, תוך שהיא מפיצה חומרים רדיואקטיבים לסביבה, שלמעשה מזיקה עד היום.

הטלוויזיה המקומית דיווחה על שני עובדים במתחם הכור שנהרגו עד כה בפיצוץ, ועל מספר בני אדם נוספים שנפגעו ומחכים לחילוץ. סוכנות הידיעות היפנית דיווחה על הרחבת האזהרה וציינה כי תושבים נוספים, המתגוררים במרחק עד 20 קילומטר מכור מספר 1 בפוקושימה, התבקשו להתפנות מבתיהם בעקבות הפיצוץ שאירע במקום וסכנת דליפת הקרינה.

מוקדם יותר, אלפי בני אדם המתגוררים ברדיוס של עד עשרה קילומטרים מן הכור פונו מבתיהם מחשש לדליפת חומר רדיואקטיבי. לפי רשת הטלוויזיה המקומית, גם המתגוררים סביב כור מספר 2 באזור, נדרשו לעזוב בהקדם.

■ צפו: האסון ביפן - סרטונים ביו-טיוב

מה התרחיש שממנו חוששים יותר מכל?

בשל רעידת האדמה החזקה, סוכנות הגרעין היפנית הזהירה כי ייתכן שליבת הגור הגרעיני בפוקושימה תגיע להיתוך, מה שיכול לגרום לזיהום רדיואקטיבי. הכור ממוקם רק כ-240 קילומטרים צפונית לטוקיו, והחשש הכבד ביותר הוא שהתכה בכור תביע לפגיעה במטרופולין של טוקיו המונה כ-40 מיליון בני אדם החיים בצפיפות. דליפה רדיואקטיבית משמעותית יכולה להביא לנזק בל יתואר, מזהירים מומחי גרעין.

כיצד נערכים ביפן למקרה של דליפה בכור?

המשטרה היפנית הקימה מחסומים ברדיו של כ-60 קילומטרים מאזור הכור, והיא אינה מאפשרת לאזרחים ועיתונאים להתקרב מחשש שיפגעו. מוקדם יותר הכריזה ממשלת יפן על "מצב חירום של אנרגיה אטומית", ופינתה אלפים הגרים בסמוך לכור גרעיני בצפון המדינה - שקרינה רדיואקטיבית החלה לדלוף ממנו.

דיווחים מהמדינה אומרים כי הלחץ והחום בליבת הכור ממשיכים לעלות ונערכים מאמצים אדירים כדי להפסיק את הדליפה. על פי הדיווחים של סוכנות הידיעות היפנית ג'יג'י, שוחרר הקיטור בתוך הכור לאוויר הפתוח, וזאת על מנת למנוע מצב של "התכה גרעינית".

כ-6,000 בני אדם פונו מאזור ברדיוס של 3 קילומטרים סביב הכור הגרעיני "פוקושימה 1", הממוקם בצפון המדינה. יפן תלויה באופן משמעותי באנרגיה גרעינית לייצור חשמל. המתקנים במדינה מתוכננים לעמוד בנזקים של רעידות אדמה, אשר מתרחשות תדיר במדינה, אך המומחים במדינה העריכו כי רעידת אדמה בעוצמה חזקה עלולה להזיק למרות מנגנוני ההגנה.

יום שישי, 11.3.2011

רעידת אדמה חזקה בעוצמה של 8.9 בסולם ריכטר פקדה ביום שישי את צפון-מזרח יפן בשעה 7:46 שעון ישראל. על פי הדיווחים, מוקד הרעש היה 125 קילומטר מהחוף - בעומק 10 קילומטר, והרשויות הוציאו התראות צונאמי גם ברוסיה, מקסיקו, אינדונזיה, צ'ילה ופרו, והזהירו "מפני גלים של 10 מטר". גלי צונאמי אדירים שוטפים את היבשה ביפן וסוחפים עמם סירות, בתים וכבישים בגל אדיר ועכור של הריסות. במהלך היום נרשמו עוד כ-20 רעידות משנה ברחבי האי ועל הגדולה שבהן, בעוצמה של 6.6 בסולם ריכטר, דווח לאחרונה.

הרשויות ביפן הכריזו על מצב של חרום גרעיני, והורו על התפנות אזרחים מהאיזור הקרוב 3 ק"מ לכור הגרעיני בפוקישימה, ולרחוקים 3-10 ק"מ הומלץ שלא לשהות בחוץ. זאת, על רקע חששות ביחס למערכת הקירור של אחד הריאקטורים. מוקדם יותר דווח כי הכור אינו דולף. ברשת CNN דווח רשת החדשות היפנית Kyodo דיווחה כי הסכר במתקן בפוקישימה התפוצץ ושר ההגנה היפני מסר כי 1,800 בתים נהרסו. חברת החשמל של טוקיו דיווחה על עלייה בלחץ הפנימי בריאקטור הגרעיני מס' 1 בכור הגרעיני בפוקישימה, עם סיכון לדליפה של קרינה.

גלי הצונאמי הגיעו גם לטייוואן והרשויות בהוואי מפנות את איזור החוף מחשש כי גלי הענק יגיעו לאי. השירות המטאורולוגי האמריקני הוציא התראות צונאמי לחלק המערבי של ארה"ב, מחופי אורגון בצפון עד לחופים הדרומיים של קליפורניה, אליהם הגיעו בשעה האחרונה הגלים.

על פי דיווחים מהשטח, "בניינים בטוקיו רעדו" וכי ישנו "מספר רב" של נפגעים, כאשר באופן רשמי הוכרז על כ-1,000. הרעידה הוגדרה תחילה בעוצמה של 7.9 בסולם ריכטר, אך לאחר כשעה עודכנה לעוצמה אדירה יותר של 8.9 בסולם ריכטר, רעידת האדמה החזקה ביותר שפקדה את יפן זה 140 שנה.

תנועת התחבורה הציבורית בטוקיו הופסקו, ונמל התעופה המרכזי בעיר הבירה - שותק. גלי צונאמי שוטפים עיירות חוף ביפן, ואף הגיעו לפרברי טוקיו. שריפת ענק משתוללת בבית זיקוק בצפון טוקיו, כור גרעיני ביפן מתחמם אך על פי דיווחים, לא דולף, מיליונים ביפן נותקו מרשת החשמל ומצוים בעלטה.