מהומה בוועדת הכספים: ח"כים מהליכוד נגד ששינסקי; יתמכו בהפחתת תמלוגי הגז

מירי רגב וציון פיניאן הודיעו על תמיכה בהפחתת התמלוגים ל-40% בניגוד לעמדת נתניהו ח"כ שאמה בתגובה: להעלות את התמלוגים ל-60%

עימות בין חברי הכנסת התומכים בחוק ששינסקי למתנגדים לו בישיבת ועדת הכספים היום (א'). הוועדה דנה היום בהכנת חוק המיסוי על תגליות הנפט והגז לפי דוח ועדת ששינסקי. במהלך הדיון הודיעה ח"כ מירי רגב כי תגיש הסתייגות להצעת החוק שתציע להוריד את שיעור המס המרבי על התגליות מ-50% כיום ל-40%. רגב אמרה כי היא מגישה את ההסתייגות גם בשמם של חה"כ ציון פיניאן (ליכוד), יעקב אדרי (קדימה) ופאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו).

מאוחר יותר נכנס לפתע ח"כ אדרי לדיון והודיע בהתרגשות כי אינו תומך בהסתייגות. לדבריו "עמדת קדימה מאוד ברורה. אנחנו תומכים בחוק, בהסתייגות אחת: אנחנו רוצים שהחוק יכלול גם קרן השקעות לאומית". ח"כ כרמל שאמה-הכהן הגיב בהסתייגות משלו להעלות את שיעור המס המרבי מ-50% ל-60%. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, העיר לשניים: "מה זו ההתגוששות הזו? שניכם מהליכוד?".

רגב התקוממה בדיון על כך שמאשימים אותה כי היא תומכת בטייקוני הגז, ואמרה "אותי מעניינים הטייקונים? שירוויחו. מה זה מעניין אותי? אותי מעניין שמשרד התשתיות אמר שמרגע שיאושר ששינסקי תם עידן החשמל הזול". שאמה התערב ואמר "אבל האוצר אמר שזה לא יקרה". רגב הגיבה בצעקות: "אתה מאמין לאוצר?".

גפני דיווח לוועדה כי שר התשתיות, עוזי לנדאו, ביקש אמש להופיע ביום ג' באופן אישי בוועדה כדי להציג עמדה מנוגדת לזו של שר האוצר שטייניץ.

אינטרס אסטרטגי

גדעון תדמור, מנכ"ל דלק אנרגיה, אמר כי "אם החוק הזה היה בתוקף, לא היינו מאשרים את ההשקעות הנוספות הנדרשות ולא היינו יכולים היום לעמוד בצורך של המדינה". בנוסף, טען תדמור, כי ישנה השקעה אדירה הנדרשת בפיתוח תשתיות היצוא של הגז מישראל והדבר אינו מוכר על-ידי הוועדה, אף שמדובר באינטרס אסטרטגי כלכלי וגיאו-פוליטי של ישראל.

נציגי מפתחות הגז טענו כי חלק מההוצאות במסגרת הקידוח, בהן ביטוח, הוצאות גידור מפני שינויים בלתי צפויים במחיר הנפט ועלויות מומחים חיצוניים, שכל שותף חייב לקחת, אינן מוכרות במסגרת מודל המיסוי של החוק. גם שאמה, התומך בחוק, הביע פליאה על כך שהחוק אינו מכיר בהוצאות הגידור. נציג האוצר, רכז האנרגיה באגף תקציבים, אודי אדירי, טען כי הוצאות גידור דומות במהותן להוצאות מימון. גפני נזף בנציגי האוצר ואמר: "אני לא חושב שיש בנק שייתן מימון ל-15 שנה בלי גידור. זה נושא שלא נתתם עליו את הדעת".

נציג נובל אמר כי החלטת החברה להשקיע בתמר התבססה על הנחה של 25% תשואה. נציג גבעות, עו"ד חיים אינדיג, טען שהחוק מפלה לטובה את הקידוחים הימיים לעומת היבשתיים.

למנוע תכנוני מס

נציגי האוצר רמזו בדיון כי חלק מההסדרים בחוק נועדו למנוע תכנוני מס יצירתיים מצד השותפים. לדברי סגן הממונה על התקציבים, שאול מרידור, "אם נקבע מחיר העברה מישהו יקים מתקן בחו"ל, ומישהו אחר ימכור לו את הגז במחיר מאוד נמוך, ואז הוא ימכור במחיר מאוד גבוה ואז הרווח ייעשה על-ידי חברה שאינה ישראלית והרווח יישאר שם. המנגנון בא לענות על זה".