הישראלים לא בורחים מהקרנות והתעודות על יפן

בסך הכול מנוהלים באפיקים הללו כ-220 מיליון שקל, מתוכם 200 מיליון שקל מנוהלים כיום בתעודות סל על מדד הניקיי 225

למרות שכלכלת יפן היא השנייה בגודלה בעולם, והבורסה שלה בטוקיו היא אחת מהגדולות בתבל, ההשקעה בהן לא זכתה לפופולאריות רבה בקרב המשקיעים הישראליים. מבדיקת "גלובס" עולה כי בקרנות הנאמנות ותעודות הסל הישראליות החשופות ליפן, מנוהלים רק כ-220 מיליון שקל.

כ-200 מיליון שקל מנוהלים כיום בתעודות סל על מדד הניקיי 225 (NKY) - הכולל את 225 המניות הנסחרות והפעילות ביותר בבורסה בטוקיו - ובנוסף קיימת גם תעודת סל של מיטב מדדים על מטבע הין היפני, בה שיעור זניח של נכסים בהיקף של מיליוני שקלים בלבד. בסך הכול ישנם כ-10.6 מיליארד שקל נכסים שמנוהלים בתעודות על מדדי חו"ל, כך שהתעודות על הניקיי מהוות רק כ-2% מכך.

בענף הקרנות ישנן כיום רק שתי קרנות נאמנות שמשקיעות ישירות ביפן - של פסגות ושל יובנק - כאשר היקף הנכסים בהן עומד על כ-20 מיליון שקל בלבד. ישנן קרנות חו"ל נוספות שמשקיעות בחברות יפניות, או כאלה שיש להן פעילות ענפה ביפן, אולם הערכות הן כי גם באלה היקף הנכסים זניח.

כאמור, השוק היפני אף פעם לא היה אופנתי בקרב המשקיעים הישראליים, על אף שעד תחילת שנות האלפיים, ההשקעה באסיה נותבה בעיקר ליפן. אולם צמיחתה המהירה של סין, שמשכה אליה את אותם כספים מועטים שהושקעו ביבשת אסיה, וביצועי החסר של השוק היפני, הביאו לכך שההשקעה שם הלכה וקטנה.

כך, בסוף 2007 היו כעשר קרנות שעקבו אחר השוק היפני, חלקן באמצעות שיתופי פעולה עם גופים זרים בחו"ל, חלקן באמצעות אנליזה המתבצעת על ידי מנהלי השקעות ישראלים, וחלקן על יד השקעה במדד הניקיי.

למרות האירועים הקשים ביפן, המשקיעים הישראליים לא הושפעו מהם יותר מדי, ולא נרשמו היום פדיונות או יציאת כספים חריגה מהקרנות והתעודות.

יחד עם זאת, אם מחר, כאשר יחודש המסחר ביפן, נראה נפילות, לא מן הנמנע כי גם המשקיעים הישראלים יוציאו את כספיהם מאפיקים אלה.