חשש בארה"ב: אם אסד ייפול - תקום ממשלה סונית קיצונית

החשש: ממשלה סונית שתקום אחרי נפילת אסד תהיה רדיקלית יותר, עם השקפות איסלמיות קיצוניות יותר בהשוואה לממשלה העלוואית של אסד

החרפת מהומות הדמים בסוריה עלולה להציב לפני ממשל אובמה דילמה קשה. האם יוכל נשיא ארה"ב לשבת בחיבוק ידיים אם שליט סוריה, בשאר אל אסד, יחליט להחניק בברוטליות את ניצני המרד בארצו, כפי שנהג אביו, חאפז אל אסד, ב-1982, כאשר הורה להפציץ את העיר חמה, בצפון סוריה, פעולה שבה נהרגו כ-10 אלפים אזרחים סוריים? לאחר שארה"ב, בשת"פ עם נאט"ו, התערבה בלוב כדי למנוע טבח בקרב האזרחים שם, כיצד יוכל הבית הלבן לא לנקוט צעד דומה גם בסוריה?

מאמר פרשנות ב"ניו יורק טיימס", שמשרטט את תואי הדילמה הזו, מציין כי בוושינגטון טרם מדברים על הטלת איסור לטוס בשמי סוריה, כפי שנהגו בעלות הברית בלוב. אבל פקידי ממשל אובמה מודים שיש קווי דמיון בין המצב בלוב לבין המצב בסוריה. אך כמה אנליסטים אומרים שממשל אובמה ינהג בזהירות רבה בכל יזמה ללחוץ על אסד לא להתעמר באזרחיו. זאת, לא מפני שלבית הלבן יש איזו מחויבות כלפיו, אלא בגלל חשש שממשלה סונית, שתתגבש אחרי נפילת אסד, תהיה רדיקלית יותר, עם השקפות איסלמיות קיצוניות יותר, בהשוואה לממשלה העלאווית של אסד שמכהנת עתה.

ובכל זאת, על רקע פרצי האלימות שזעזעו את סוריה בימים שחלפו, אומרים פקידי ממשל בוושינגטון שעתידו של אסד אינו ברור. "אם לממשלת סוריה נותרה מידה מסוימת של אמינות, היא התפוגגה עתה, הלכה למעשה, לאחר הירי אתמול", אמר פקיד בכיר בממשל.

ההתפתחויות שנרשמו באחרונה אף פוסלות את אסד מלשמש שותף לשיחות שלום עם ישראל, אמר הפקיד הבכיר. הסיכויים לשלום בין ירושלים לדמשק היו קטנים מאז ומתמיד. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא גילה שום נטיה לדבר עם אסד הבן. אך ממשל אובמה הוסיף לדחוף לקיום מגעים כאלה, ושלח לדמשק את ג'ורג' מיטשל, הנציג המיוחד של ארה"ב למזה"ת, כמה פעמים בשנתיים שחלפו. אסד אמנם הכריז כמה פעמים שהוא מעוניין בהסכם שלום עם ישראל, אך עתה, על רקע המהומות בארצו, יש לו דווקא תמריץ לחרחר מלחמה עם ישראל, ולו רק כדי להסיט מעט את תשומת הלב מבעיות הפנים הקשות שלו, אומר ה"טיימס".

"אי אפשר להגיע להסכם שלום מקיף במזה"ת בלעדי סוריה", אמר פקיד בממשל. "אין ספק שהסכם כזה ישרת באמת ובתמים את המטרות שלנו, אבל אי אפשר להגיע להסכם עם ממשלה שאיבדה את כל אמינותה בקרב עמה". למעשה, הצעדים הברוטליים שנקט אסד בימים שחלפו מעמידים בספק את כל מיזם ההתקרבות לסוריה שהיה אחד מעמודי התווך של ארה"ב במזה"ת בשתי שנות ממשלו של אובמה.

ביוני שעבר ארגן משרד החוץ האמריקני משלחת כלכלית לדמשק בהשתתפות נציגים ממייקרוסופט, דל וסיסקו. המשלחת נפגשה עם אסד והבהירה לו שסוריה תוכל לגייס השקעות זרות רבות יותר אם יחדל מלצנזר את פייסבוק וטוויטר. ובעוד שהממשל חידש את הסנקציות נגד סוריה, הוא אישר רשיונות יצוא למדינה לכמה חלפי מטוסים אזרחיים. אשתקד הורה אובמה למנות שגריר אמריקני חדש לסוריה, חמש שנים לאחר שממשל בוש הורה להחזיר הביתה את שגריר ארה"ב בדמשק.

למרות כל המחוות האלה, הוסיף אסד להיות מקור של תסכול מתמיד לממשל אובמה. אך יש אנליסטים שסבורים שהתסיסה בסוריה עשויה להועיל לארה"ב: החלשת אסד, ואולי נפילתו, ישללו מאיראן בעלת ברית אמינה, שסייעה לה הגדיל את השפעתה בלבנון ובקרב חיזבאללה והפלסטינים בגדה המערבית וברצועת עזה.