אפקט פישר: הדולר יורד לשפל של כשנתיים וחצי מול השקל

נחלש ב-0.5% ל-3.52 שקלים ■ בנק ישראל העלה את הריבית ב-0.5% ל-3% ■ בעת קביעת השער היציג נחלש הדולר ב-0.4% ל-3.54 ש' ■ האירו היציג צנח ב-1.4% ל-4.967 ש'

בנק ישראל העלה הערב את הריבית בשיעור חד מהצפוי של 0.5% ל-3%. בכך נקט נגיד בנק ישראל במדיניות אגרסיבית יותר ממה שציפו בשוק, וזאת על רקע המשך העלייה בביקושים למשכנתאות והאינפלציה אשר חרגה מתחומי היעד העליון של בנק ישראל. נציין כי מרבית ההערכות המוקדמות בשוק ציפו להעלאה מתונה יותר של 0.25%. עוד נציין כי זהו החודש השלישי ברצף בו מעלה נגיד בנק ישראל את הריבית במשק.

על רקע ההחלטה ממהרים הסוחרים בשוק המט"ח להגיב ושערו של הדולר נחלש בשיעור של 0.5% לרמה של 3.52 שקלים, רמתו הנמוכה מאז אוקטובר 2008. זאת לאחר שהשער היציג נסוג טרם ההחלטה בשיעור של 0.4% ונקבע ברמה של 3.54 שקלים.

מוקדם יותר, המסחר במט"ח התנהל היום (ב') בהיחלשות הדולר והאירו על רקע המתנת הסוחרים להחלטת הריבית לחודש אפריל. הדולר איבד 0.4% מערכו ושערו היציג נקבע על 3.54 שקלים. המטבע האירופי צנח ב-1.4% ושערו היציג נקבע לרמה של 4.967 שקלים.

ההיחלשות המשמעותית של האירו מול נובעת מהחשש הגובר בעקבות ההפסד של מפלגת השלטון בגרמניה בבחירות המחוזיות, כמו גם החשש הגובר כי פורטוגל תזדקק לסיוע המוערך בכ-99 מיליארד דולר. "הורדת הדירוג לבנקים בספרד, דחיית אישור תוכנית ההבראה בפרלמנט הפורטוגלי והתפטרות ראש הממשלה מחזירה את האירו לסחרור החובות שהייתה במרכז הכותרות לפני מספר חודשים. האירו הגיב לאירועים בהחלשות. הערכות בשוק מורות שחילוץ פורטוגל משפיע הרבה פחות מהכוונה להעלות ריבית בגוש האירו בחודש הבא", נכתב בסקירה של בנק ירושלים.

נזכיר כי וורן באפט אמר לאחרונה כי "קריסתו של האירו רחוקה מלהיות בלתי נתפסת. לא יתכן שיהיו מדינות ש'ייתפסו טרמפ' על המדינות האחרות - זה לא יעבוד לאורך זמן, על המדינות הבעייתיות לשפר את המצב הפיסקאלי על מנת שההרמוניה באיחוד האירופי תישמר".

ההנחה הרווחת בשוק הישראלי היתה שפישר יעלת את הריבית ב-0.25%, אם כי בברקליס לדוגמה צפו כי על בנק ישראל לנקוט בצעדים אגרסיביים יותר כדי להשתלט על האינפלציה ולהעלות את הריבית ב-0.5%.

"סיכויים גבוהים להעלאת הריבית עקב מדד פברואר הגבוה יחסית ולהערכתנו צעד זה יחזק את השקל", נכתב בסקירה השבועית של בנק ירושלים. "בשבוע המסחר הקרוב, צפוי הדולר להיסחר בתנודתיות גבוהה עם נטייה להחלשות. טווח המסחר הצפוי הוא בין 3.511 שקלים לבין 3.573 שקלים".

אלי בן-דוד ושי זקהיים, אנליסטים בחברת USG Capital, מציינים כי בנקים זרים ממשיכים למכור דולרים בשוק המקומי ומחזקים את השקל. "בינתיים בנק ישראל משקיף מהצד ולערכתנו אין סימנים להתערבות לפחות עד הכרזת הריבית. עוד ניתן לראות שלאחר שבירת שער 3.60 דולרים אכן השקל המשיך להתחזק עד לרמת 3.50 כמו שכתבנו לכם שבוע שעבר ולעת עתה מצא תמיכת ביניים זמנית אך אנו צופים שרמה זו לא תחזיק זמן מה וכנראה תהיה בחינה מחודשת של רמת ה-3.5 שקלים לדולר בשבועות הקרובים. האירו מתחזק בשבוע האחרון ושם רואים ייסוף חד יותר כאשר הבעיות במרחב האירו והורדות דירוג לספרד לא מחליש את האירו מכייון שהציפיות להעלאת ריבית שם חזקות מאד וכסף רב זורם לגוש האירו לכן התחזית היא להמשך התחזקות המטבע המאוחד לרמה של 5.07 שקלים".

נזכיר כי מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.3% בחודש פברואר לעומת הצפי שעמד על עליה של 0.1% בלבד. סעיף הדיור עלה ב-0.4%. האינפלציה עומדת כעת מעל 4% בקצב שנתי - הרבה מעל היעד השנתי של בנק ישראל שנע בין 1% ל-3%.

בזירה העולמית נסחר הדולר ביציבות מול המטבעות המובילים. מול המטבע האירופי הדולר רושם התחזקות של 0.04% לשער של 1.404 דולר לאירו. מול הין היפני נסחר הדולר סביב ה-81.775 ין לדולר.

ביום ו' פורסם נתון הצמיחה של ארה"ב שהצביע שהצביע על צמיחה של 3.1%. בעקבות נתון זה, הערכות בכירים בפד הן שלא יהיה המשך לתוכנית ההקלה המוניטארית האחרונה (QE2) שתסתיים ביוני 2011. "ייתכן וצריך לחשוב על שינוי כיוון בנושא הריבית", ציינו בבנק ירושלים. "ביום ו' יתפרסמו נתוני התעסוקה בארה"ב. נתון חלש יערער את תחושת הביטחון שנצברה בשבוע החולף מחד ויחזק את המטבעות המובילים מול הדולר, מאידך".

[לפורטל הפיננסי][לאתר המט"ח]