מרכז מסחרי או קניון?

תקציר: לפי צו רישוי עסקים, כל עסק ב"קניון" חייב ברישוי עסק, גם אם אותו סוג עסק אינו חייב ברישוי אם יימצא ב"מרכז מסחרי". ביהמ"ש קיבל עמדת הנאשמים שעסקיהם ברמלה אינם חייבים ברישוי, וקרא לתקן בחוק את הגדרת "קניון".

בשנות ה-90 הפכה ישראל למעצמה של קניונים אשר הלכו ונבנו באזורי תעשייה מחוץ למרכזי הערים. תופעה זו פגעה במרכזי הערים, הביאה לסגירת חנויות רבות, להזנחה ולכניסת אוכלוסייה חלשה ובעייתית למרכזי הערים.

הרשויות המקומיות מנסות להחיות את הפעילות המסחרית במרכזי הערים, תוך שהן מצהירות על השקעה של מיליוני שקלים בתכנון, שיפוץ וחידוש בפועל של מרכזי הערים. אולם, הכרעת דין שניתנה לאחרונה ע"י בית משפט השלום ברמלה, מפי השופט זכריה ימיני, מעלה ספקות בדבר דרך מימושה של מדיניות זו.

הכרעת הדין (חע"מ 30611-07) עוסקת בכתב אישום שהגישה עיריית רמלה, באמצעות עו"ד סופי ויטלם, כנגד 21 בעלי ובתי עסק בדבר ניהול עסק ללא רישיון בניגוד לסעיפים מסוימים בחוק רישוי עסקים, התשכ"ח 1968. הסוגיה עסקה בשאלה האם המבנה בו נמצאים העסקים הנ"ל הינו קניון או מרכז מסחרי, וזאת משום שפריט 6.8א לצו רישוי עסקים (עסקים טעוני רישוי), התשנ"ה 1995 (להלן - "צו רישוי עסקים") קובע כי עסק הנמצא בקניון חייב ברישיון עסק, ללא תלות בגודלו או בעיסוקו.

בעלת השטחים הגדולה בבניין, חברת בי אס ג'י, יוצגה ע"י עו"ד רונן ריכלין ואילו בעלי החנויות הפרטיות יוצגו ע"י עו"ד ראיס אבו סייף. הללו טענו, כי לכתב האישום אין כל בסיס שכן הוא מניח כי המרכז המסחרי בו מתנהלים העסקים הנאשמים הנו "קניון" ולא מרכז מסחרי רגיל. לטענתם, המקום לא תוכנן כ"קניון" ואינו מהווה "קניון", ולכן העסקים פטורים מהחובה להוציא רישיון עסק.

ביהמ"ש קבע כי אין די בכך שיש במקום מספר תפקודים משותפים כדי להחשיבו ל"קניון". לדעת בית המשפט, ההגדרה הקבועה בצו רישוי העסקים באשר ל"קניון" הנה חסרה ובעייתית, שכן לא הובהר בחוק מהו "קניון" אלא מהו כולל, ולכאורה ניתן היה לטעון כי כל מקבץ חנויות שמשתרע על 1,000 מ"ר ו-10 בתי עסק הנו "קניון", וברור שלא לכך התכוון המחוקק. לדעת ביהמ"ש, דרוש שינוי בחקיקה כדי להרשיע במשפט פלילי שכזה.

החלטה זו תואמת החלטה בסוגיה דומה שנידונה בפני השופט גולדס בתיק עמק 3647/08 מדינת ישראל נ' גירון אחזקות בע"מ ואח', שם נקבע כי המחוקק לא הגדיר מהו קניון אלא קבע מה הוא כולל, ולכן זיכה את הנאשמים.

חשיבות הכרעת הדין נובעת בעיקרה מעצם העובדה כי במקרים רבים לא ניתן להוציא רישיון עסק, או שהוצאתו דורשת התקנת מערכות בעלויות של עשרות אלפי שקלים. בשכונות חדשות רבות נבנה מרכז מסחרי אשר בדר"כ עולה על 1,000 מ"ר ו-10 בתי עסק ועומד בהגדרת המונח "קניון" בצו רישוי העסקים. האם הדבר הופך אותו לקניון, גם אם קהל הקונים הוא מקומי בלבד? אם התשובה לכך חיובית, הרי שמאמצי הרשויות להחיות את מרכזי הערים יהיו קשים פי כמה.

הכותב שותף במשרד עו"ד גינדי כספי.