יפן שוקלת העלאת מסים למימון שיקום נזקי אסון הטבע

פקידי ממשלה אותתו שהם עשויים לבטל את התוכנית להקטין ב-5% את מס החברות, שעומד כעת על 40%

יפן אינה פוסלת שום מקור שיסייע למימון מאמצי השיקום והבנייה מחדש בעקבות רעידת האדמה והצונאמי ההרסניים, כולל מקורות כגון העלאת מסים או ביטול התוכנית להקטנת מס החברות. כך אמר היום (ג') ראש ממשלת יפן, נאוטו קאן.

ממשלתו, שעושה במקביל מאמצים לסייע לאזורים הפגועים ביותר ומאמצים להכלת המשבר הגרעיני החמור ביותר בעולם ב-25 השנים האחרונות, חייבת גם להחליט כיצד לממן את תוכנית הבנייה מחדש הנרחבת ביותר ביפן מאז מלחמת העולם השנייה.

סקר דעת קהל שממצאיו התפרסמו שלשום הראה שיותר משני שלישים מהציבור היפני יתמכו במס נוסף למימון המאמץ. קאן אמר לפרלמנט כי אינו שוקל העלאת מסים בעת הנוכחית, אך אותת שהעלאה כזאת נמנית עם האופציות שתבחן הממשלה.

"עלינו לבדוק אפשרויות שונות", אמר קאן בתשובה לשאלה על העלאת מסים אפשרית.

פקידי ממשלה אותתו שהם עשויים לבטל את התוכנית להקטין ב-5% את מס החברות, שעומד כעת על 40%, וזאת במסגרת הבחינה מחדש של עדיפויות מדיניות הממשלה בעקבות רעידת האדמה שהתחוללה ב-11 במארס.

"זוהי אחת מהאופציות הרבות שאנחנו נשקול", אמר קאן.

"לנוכח מצבה החמור של הקופה הציבור, יתהממשלה עשויה להעדיף העלאת מסים לצורך מימון הבנייה מחדש על פני נטילת הלוואות נוספות", אמר סאיג'י אדצ'י, כלכלן בכיר בדויטשה סקיוריטיס. "לדעתי, העלאת מסים תוביל לתוצאה הפוכה מהתוצאה הרצויה, מכיוון שהדבר ייצור נטל נוסף על החברות ועל הצרכנים בנוסף לנזק שנגרם לאמון ולפעילות שלהם".