רווחים חשבונאיים הקפיצו את הרווח של ביג ל-266 מיליון שקל

חברת הנדל"ן דיווחה על רכישת נכסים מסחריים בארה"ב אשתקד, בהשקעה של כ-380 מיליון דולר

החלטתה של חברת הנדל"ן המסחרי ביג להיכנס בצורה מאסיבית לפעילות בארה"ב, באה לידי ביטוי בתוצאות הכספיות שהציגה החברה לשנת 2010. אך עדיין, נכסיה של ביג בישראל היו משמעותיים יותר בתרומתם לרווח הנקי של החברה, שזינק אשתקד ב-50% ל-266 מיליון שקל. זאת בתמיכת עלייה של כ-233 מיליון שקל בשווי נכסיה - מרביתם שערוכים, שנעשו בזירה המקומית. בנוסף, ביג נהנתה אשתקד מהכנסה של 55 מיליון שקל, שרשמה ממוניטין שלילי אשר נוצר ברכישת חלק מהמרכזים בארה"ב.

ביג, שבשליטת האחים יהודה ורוני נפתלי (בעלי חברת המים מי עדן), דיווחה אשתקד על רכישת נכסים בארה"ב בהשקעה של כ-380 מיליון דולר, והיא מחזיקה כיום ביחד עם שותפים ב-24 מרכזי קניות ברחבי היבשת. בישראל לביג 15 מרכזי קניות בשטח מסחרי של כ-218 אלף מ"ר, וכן זכויות בנייה נוספות בחלק מהמרכזים, וקרקעות המיועדות להקמת 10 מרכזים נוספים. מרבית נכסיה הם מרכזים מסחריים חד-קומתיים פתוחים, המיועדים בעיקר לקניות.

הגדלת הפורטפוליו סייעה לקפיצה של 41% בהכנסותיה של ביג ל-2010, שהגיעו ל-240 מיליון שקל, ותרומת הפעילות בארה"ב מסתכמת בכ-52 מיליון שקל. בנוסף, ביג נהנתה מהפעלה מלאה של מרכזים מסחריים שבבעלותה בנצרת, קרית גת, טבריה ובית שמש, וכן מעליית מדד המחירים לצרכן והחלפת שוכרים בדמי שכירות גבוהים יותר.

חשבון הבנק של מנכ"ל ביג, איתן בר זאב, תפח ב-2010 בסכום נאה של 3.6 מיליון שקל - מרביתם כמענק; ועלות שכרו של יהודה נפתלי, המשמש כיו"ר החברה, עמדה ב-2010 על 1.1 מיליון שקל.

נזכיר כי בשבוע שעבר ביג עדכנה את הסכם השכר של בר זאב, שיקבל מעתה והלאה שכר שנתי בדמות דמי ייעוץ של 3.5 מיליון שקל, לעומת 1.4 מיליון שקל לפי ההסכם הקודם, ובנוסף, מענק חד פעמי של 4.2 מיליון שקל. מרבית הסכום (3.2 מיליון שקל) ישמש אותו לרכישת מניות החברה. מנגד, בר זאב ויתר על בונוס שנתי של 7.5% מסך הכנסות החברה בניכוי 10% מעלות נכסיה.

בדוחות ביג מצוין, כי החברה מנהלת מו"מ עם גורמים מוסדיים שונים להכנסתם כשותפים בחלק מהמרכזים שלה בארה"ב, או באלה שהיא מתכננת לרכוש בהמשך. בר זאב אמר היום: "אני מאוד מקווה שנוכל להמשיך לרכוש נכסים בארה"ב בקצב שבו קנינו ב-2010. אם נצליח, זה יהיה הישג, כי הדבר הופך להיות קשה יותר".