ההסתדרות הרפואית עלולה להשבית בתי-חולים בשבוע הבא

פגישה נוספת בין ההסתדרות הרפואית למשרד האוצר נכשלה היום ■ ההסתדרות הרפואית יכולה להשבית כבר בראשית השבוע את העבודה בבתי-החולים ולעבור למתכונת חירום

פגישת המו"מ שהתקיימה היום (ה') בין ראשי ההסתדרות הרפואית לבכירי משרד האוצר לא הניבה התקדמות, זאת כאשר ביום ראשון הקרוב יחלפו 14 ימי הצינון מאז שהוכרז סכסוך עבודה בעניין. המשמעות היא שההסתדרות הרפואית יכולה להשבית כבר בראשית השבוע את העבודה בבתי החולים ולעבור למתכונת חירום בלבד. עם זאת, כך על פי הערכות, שביתה שכזאת לא תפרוץ מיד. בהסתדרות הרפואית יבקשו בימים הקרובים "להכין את הקרקע" לשביתה, להגביר את הלחץ הציבורי ולנצל את המומנטום שייווצר כדי למקסם הישגים בפגישות נוספות שצפויים לקיים הצדדים גם בשבוע הבא.

בניגוד לדינאמיקה הקבועה של סכסוכי עבודה דומים, על אף האיום המוחשי בשביתה טרם התערבו בסוגיה השרים הממונים - שר האוצר יובל שטייניץ, וסגן שר הבריאות יעקב ליצמן. למעשה, האחרון אף טרח להודיע לפני כשבועיים כי הכרזת הסכסוך הייתה מוקדמת מדי. "אצה הדרך לרופאים", הוא אמר, והסביר כי טרם מוצה המו"מ מול משרד האוצר.

לליצמן יחסי עבודה טובים והדוקים עם משרד האוצר, ובמיוחד עם סגן הממונה על התקציבים משה בר סימן טוב. עם זאת, ההודעה של ליצמן נובעת בעיקר מ"הדם הרע" שזורם בינו לבין ההסתדרות הרפואית, מאז שזו עתרה לבג"ץ נגד המינוי שלו, והמשיכה לבקר את תפקודו לאורך הדרך. היחסים העכורים האלה בין הצדדים ללא ספק פוגעים ברופאים ותורמים ליד הקשה שמפגין האוצר במו"מ הזה.

הפערים בין הצדדים, נכון לרגע זה, גדולים למדי: משרד האוצר מוכן להעניק לרופאים תוספת של 1% בודד לשנה במסגרת הסכם ארוך טווח של 5-8 שנים, כאשר מעבר לכך יינתנו תוספות מיוחדות של 600-1,200 שקל למתמחים, לרופאים בפריפריה ולרופאים במקצועות המגודרים במצוקה.

ההסתדרות הרפואית, לעומת זאת, דורשת תוספת של 50% לשכר השעתי של הרופאים, לצד שינויים בתנאי העסקתם שמוערכים בעלות כוללת השקולה לתוספת שכר של 50% נוספים. כך, הרופאים דורשים תוספת של ימי השתלמות, קידום נוסף בדרגות, תוספת של 1,000 שקל בחודש לילד עבור מתמחים, הגדלת קצבת הפנסיה לחלק מהרופאים שפרשו בעבר, מענק של 250 אלף שקל לרופא שיעבור לפריפריה עבור רכישת דירה ועוד. בהסתדרות הרפואית מתעקשים כי כל הדרישות נועדו "להציל את הרפואה הציבורית בישראל".

האוצר מוכן לבוררות

לאחר שצוות בוררים המוסכם על שני הצדדים העניק לרופאים בשנת 2008 תוספת שכר של 24%, במשרד האוצר לא רצו לשמוע על בוררות נוספת שקשורה לרופאים. עם זאת, כנראה בעקבות פסיקת הבוררות האחרונה בעניין הפרקליטים שדחתה את מרבית דרישותיהם, באוצר מוכנים ללכת שוב לבוררות. עם זאת, הממונה על השכר, אילן לוין, מבהיר כי יש לקבוע בצורה ברורה מאוד את המנדט שיינתן לבוררים, כך שיעסקו אך ורק בסוגיות שכר ותנאי עבודה ולא ב"הצלת מערכת הבריאות" - שנתונה בסמכות הממשלה ולא בידי איגודים מקצועיים. כך, באוצר מבקשים למנוע מצב שבו הבוררים מקבלים את דרישת הרופאים להחזיר מחדש את האפשרות שבתי החולים הממשלתיים יעניקו שירותי רפואה פרטית.