פישר מינה את קרנית פלוג כמשנה לנגיד בנק ישראל

‎‎פלוג תהפוך לאישה הראשונה בתולדות בנק ישראל שתכהן בו כמספר 2 ■‏‎‎‏ גברה במרוץ על בארי טף, שימונה לתפקיד יועץ בכיר‏

‎‎נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, הודיע היום (א') כי החליט למנות את ד''ר קרנית פלוג למשנה לנגיד בנק ישראל, במקום פרופ' צבי אקשטיין. פלוג, מנהלת חטיבת המחקר של בנק ישראל וחברת הנהלה זה 10 שנים, תהפוך לאישה הראשונה שמכהנת בתפקיד הבכיר ביותר בבנק, אחרי הנגיד עצמו. פלוג גברה במרוץ על בארי טף, מנהל חטיבת השווקים בבנק והאיש המנהל את כלל הפעילות הפיננסית של בנק ישראל, לרבות קניית דולרים וניהול יתרות המט''ח - אשר יעזוב את התפקיד בעוד כ-4 חודשים.

עם זאת, טף לא יעזוב את הבנק, אלא ימונה לתפקיד בכיר מאוד - יועץ בכיר לנגיד לענייני מדיניות מוניטרית, חבר הנהלת הבנק וחבר בוועדה המוניטרית מטעם בנק ישראל. נזכיר כי בוועדה המוניטרית, שצפויה לקום בקרוב במסגרת חוק בנק ישראל החדש, יישבו שלושה נציגי בנק ישראל: הנגיד (פישר), המשנה (פלוג) וחבר נוסף, אשר יהיה טף.

לפי החוק החדש, לראשונה בהיסטוריה הנגיד יאבד את המונופול בהחלטות המוניטריות, לרבות הריבית, כאשר שני נציגים חיצוניים לבנק ישתתפו בתהליך קבלת ההחלטות בנושאי מדיניות. לכן, כה חשוב היה לפישר לשמור על טף צמוד אליו בתקופה הקרובה. פישר חשש לאבד אחד משני הכלכלנים הבכירים והמנוסים ביותר בבנק, ולכן מינה את פלוג למשנה "דה יורה", אך העניק לטף סמכויות של משנה, כך ש"דה פאקטו" יכהן גם הוא כמשנה. גורמים בבנק מסרו ל"גלובס" כי התפקיד שנבנה במיוחד לטף איננו בגדר "פרס תנחומים", וכי פישר רוכש לטף הערכה רבה מאוד, ומחשיב אותו כ"עילוי בתחומו".

יצויין כי מינויה של פלוג נדרש אישור ממשלה, עניין שלא צפוי להיתקל בבעיה. זאת, משום שפלוג - עובדת בנק ישראל זה 23 שנה - זוכה להערכה רבה בממשלה - ובכלל זה במשרד האוצר - בכנסת וגם בוועד העובדים. על אף שעדיין לא מונה רשמית מחליף לפלוג, נראה כי סגנה, ד''ר מישל סטרבצ'ינסקי, צפוי להחליפה. בגזרה של טף, אשר יעזוב את הנהלת חטיבתו, הדברים הרבה פחות ברורים. המועמדים הראשוניים הינם שני סגניו של טף, עירית מנדלסון ואנדרו אביר, אך בבנק מעריכים כי לא מעט בכירים בבנק ייגשו למכרז הפנימי.

‎‎‏"כבוד גדול"

‎‎‏"מה יש להיות מאוכזב?" תהה אחר הצהריים טף בשיחה עם גלובס". "עיקר התפקיד החדש שלי זה להיות חבר בוועדה המוניטרית, שתקבל את כל ההחלטות העקרוניות בהקשר של המדיניות המוניטרית. לכן, זה כבוד גדול, אבל גם אחריות מאוד גדולה. מוניתי לתפקיד בעל השפעה מאוד גדולה".

טף, אשר בירך את פלוג על מינויה, הסביר כי עזיבתו הצפויה את ניהול חטיבת השווקים נובעת משיקולים מעשיים: "ביצוע ראוי של תפקידי בוועדה המוניטרית ידרוש הרבה מאמץ והרבה זמן. אני לא חושב שאפשרי להיות חבר ועדה וגם לנהל את חטיבת השווקים, שהיא החשובה ביותר בבנק, ודורשת המון זמן. יתרה מזו, אני שנים רבות בתפקיד, ונהניתי ממנו". טף רמז כי הוא מצפה שהמנהל החדש יבוא מחטיבתו, ואמר כי "אני גאה בעיקר בצוות שהצלחתי להקים. יש שם אנשים מעולים שיכולים לנהל את החטיבה בהצלחה רבה".

פלוג אמרה בשיחה עם "גלובס" כי "אני מודה לנגיד על האמון שהוא נותן לי, ולאחר המינוי שלי בממשלה אני מקווה לסייע לו במעבר הבנק למסגרת החדשה של קבלת ההחלטות שנגזרת מהחוק החדש. לדבריה, היא לא הרגישה בבנק ישראל תקרת זכוכית בשל היותה אישה. לגבי השאלה, האם היא מתכוונת להמשיך את המרוץ ולהפוך לנגידה הראשונה של בנק ישראל, השיבה: "עוד לא התמניתי לתפקיד המשנה, ולכן השאלה הזו קצת מוקדמת".