היצוא הביטחוני של ישראל ב-2010: לפחות 7.3 מיליארד דולר

מדובר ביצוא בהיקף המתקרב לשיא שנרשם בשנת 2009, וייתכן שלבסוף אף יעבור סף זה ■ למרות זאת, במשרד הביטחון חוששים: "השנים הבאות יהיו קשות יותר"

שווי היצוא הביטחוני של ישראל ב-2010 היה גדול יותר מ-7.3 מיליארד דולר, לפי חישובים לא סופיים של ההזמנות החדשות בתעשיות הביטחוניות. הנתון הסופי ייגע, קרוב לוודאי, ברף 7.4 מיליארד, רמת השיא שרשם היצוא הביטחוני ב-2009. כך אומרים פקידים במשרד הביטחון שמצוטטים ב"דיפנס ניוז". אבל אנשי משהב"ט מזהירים, כי השנים הבאות יהיו קשות יותר לתעשיות הביטחוניות.

גורם בכיר במשרד הביטחון אמר לשבועון, כי החישוב הסופי של החוזים החדשים שעליהם חתמו התעשיות הביטחוניות אשתקד יסתיים באפריל, בעקבות בדיקות מקיפות שערכו סיב"ט ורשות היצוא.

לפי חישוב ביניים שנערך באמצע מארס הגיע שווי החוזים החדשים ב-2010 לרמה של 7.3 מיליארד דולר, אך הסכום יגדל, כנראה, וייגע ברף השיא של 2009 כאשר יושלמו החישובים הקשורים בחוזי תמיכה ובהזמנות המשך.

"במשך שנתיים רצופות אנו עוברים רף של שבעה מיליארד דולר, ואנו גאים ביותר להיות חברים בליגת יצואני הצמרת של מוצרים ביטחוניים", אמר הפקיד.

כמו בשנים קודמות, 80% מתפוקת התעשיות הביטחוניות הופנתה ליצוא. "למדינה קטנה, שנמצאת תחת איום מתמיד, כמו ישראל, היצוא חיוני לקיומו של המסד התעשייתי, לשמירה על עוצמתו של צה"ל ולביצור היחסים הדיפלומטיים באמצעות סחר נשק ושת"פ ביטחוני", הוסיף הפקיד.

בחמש השנים שחלפו נרשמה עלייה מתמשכת ברמת היצוא הביטחוני: 3.5 מיליארד דולר בהזמנות חדשות ב-2005; 4.9 מיליארד דולר ב-2006; 5.6 מיליארד דולר ב-2007; ו-6.6 מיליארד דולר ב-2008.

הקפאת הייצוא לטורקיה צפויה לפגוע בהיקפים

אך לדברי גורמים במשרד הביטחון, המגמה הזו צפויה להיבלם בשנים הבאות. הסיבות: קיצוצים תקציביים גדולים במדינות מערב אירופה; הקפאת הייצוא לטורקיה; המשך ההגבלות על הרוב המכריע של היצוא הביטחוני לסין; ותחרות מתעשיות ביטחוניות אמריקניות ואירופיות בשוק ההודי, אחד מהיעדים הגדולים ביותר של התעשיות הביטחוניות הישראליות. סיבה חשובה נוספת: שחיקת ההזדמנויות לספק נשק לכוחות ארה"ב ונאט"ו בזירות עיראק ואפגניסטאן בגלל צמצום הכוחות המערביים בשתי הזירות.

"בשנים האחרונות נעשו הודו ואמריקה הצפונית השותפות הגדולות ביותר שלנו בסחר הביטחוני", אמר הפקיד הבכיר במשהב"ט. "אינני צופה שזה ישתנה ב-2011 ואפילו ב-2012, אך נצטרך לעבוד קשה יותר כדי לשמור על נתח השוק שלנו".

גם הבידוד הדיפלומטי הגובר של ישראל מקדיר את שמי היצוא הביטחוני, אומר "דיפנס ניוז". פקיד בכיר בסיב"ט (האגף לשיתוף פעולה וייצוא בטחוני במשרד הביטחון - ר.ד) טען בכנס על רישוי יצוא ביטחוני, שנערך ב-15 במארס בירושלים, ששילוב של תחרותיות מוגברת, אילוצים תקציביים וגורמים פוליטיים עלולים לפגוע במאמצי משהב"ט לקיים יצוא ביטחוני ברמה של שבעה מיליארד דולר לשנה בשנים הבאות.

"אנו לומדים את המפה כדי לזהות שווקי יעד חדשים וכן שווקים שנחשבים עתה שוליים, אך יש להם פוטנציאל ליהפך לשותפי סחר משמעותיים", אמר הפקיד.

סקירה שנערכה באחרונה בסיב"ט זיהתה את רוסיה, מזרח אירופה, קזחסטאן, אזברביג'אן וארבע מדינות באמריקה הלטינית כשווקים שראויים לטיפוח במטרה להופכם לשותפי סחר משמעותיים. לעומת זאת, מערב אירופה ורוב מדינות אפריקה, שזוהו בעבר כשווקים עם פוטנציאל למערכות נגד פירטיות, הגנת גבולות והגנה על תשתיות חיוניות, נחשבות עתה כשווקים שלא יניבו תשואות גדולות בטווח הקצר על השקעות.

בכנס בירושלים אמר מנכ"ל משהב"ט, אודי שני, כי טיפוח השוק הרוסי חייב להיעשות בזהירות בגלל מכירות הנשק של רוסיה לאיראן, סוריה ומדינות עוינות אחרות, ובגלל בקשת ארה"ב שישראל תתאם עמה העברות של טכנולוגיות רגישות לרוסיה.

פקיד במשהב"ט אמר, כי תנאי מקדים להרחבת הסחר הביטחוני עם רוסיה הוא הקפאת חוזים חדשים עם גיאורגיה.

באמריקה הלטינית מתכנן משהב"ט להרחיב את נוכחותו הניכרת בברזיל גם לקולומביה, פרו וארגנטינה. המשרד כבר אישר לייצא לקולומביה טנקי מרכבה סימן 4, מל"טים רב-משימתיים ולווייני צילום, לדברי מקורות ישראלים.

מדינה נוספת שנחשבת שוק פוטנציאלי היא מזרח טימור, מדינה שרוב תושביה נוצרים ושמאוימת ע"י שכנתה המוסלמית הגדולה, אינדונזיה. נשיא מזרח טימור ביקר בישראל בפברואר וביקש לבקר במטה חיל הים בחיפה. פקיד במשרד החוץ בירושלים ציין, כי יעברו עוד שנים עד שמזרח טימור תרכוש את האמצעים הכספיים ואת היכולות שיהפכו אותה לשחקנית בשוק, וגם אז היא תהיה לקוחה שולית למדי.

כתבת "דיפנס ניוז" שאלה גורם ישראלי רשמי מדוע מוכנה ישראל לעורר את איבתה של של אינדונזיה, מעצמה אזורית גדולה, מתקדמת מבחינה טכנולוגית, שהביעה עניין ברכישת טכנולוגיות ישראליות באמצעות צדדים שלישיים, ע"י חימושה של מזרח טימור.

בלי לדבר, הצביע הפקיד הישראלי על נקודה במפה, תקועה בין אינדונזיה למלזיה, שבה שוכנת מדינה-אי. סעיפים בחוזים שמסדירים את הסחר הביטחוני בין ישראל לבין מדינה זו אוסרים על פקידים ישראליים אפילו לבטא את שמה של המדינה, אך אשתקד היא היתה הלקוח השלישי בגודלו בחו"ל של התעשיות הביטחוניות.