למרות התערבות פישר: הדולר נפל ושערו היציג 3.465 ש'

הזרים מוכרים דולרים באגרסיביות, כך שחרף התערבות בנק ישראל הדולר המשיך להתבוסס בשפל שלא נראה מאז אוקטובר 2008 ■ במהלך היום נפל הדולר מתחת ל-3.45 ש' ■ סוחרים: "כל פעם פישר מתערב הוא מעלה את הדולר באגורה מול השקל, אבל זה לא מחזיק מים"

המסחר במט"ח התנהל היום (ב') במגמה מעורבת, עם המשך היחלשותו של הדולר שמתבוסס בשפל של יותר משנתיים וחצי. הדולר איבד 0.23% ושערו היציג נקבע על 3.465 שקלים, רמת שפל שלא נרשמה מאז ה-6 באוקטובר 2008. הדולר השלים צניחה של 6.5% מהשיא האחרון בסוף ינואר, ובשפל היומי שלו הבוקר הוא נגע ב-3.4495 שקלים. לעומת זאת, האירו מוסיף 0.1% ושערו היציג נקבע על 4.926 שקלים.

בנק ישראל לא נשאר גם היום אדיש לנפילת הדולר, ולאחר שרכש יותר מ-200 מיליון דולר ביום ה', הבנק רכש מהבוקר כבר יותר מ-100 מיליון דולר. עם זאת, בחדרי עסקאות בשוק המט"ח מדווחים על מכירות אגרסיביות של בנקים וקרנות גידור זרות, בהמשך למכירות המאסיביות בשבועות האחרונים. לפיכך, חרף רכישות בנק ישראל הדולר ממשיך לשהות מתחת ל-3.47 שקלים, תוך שהוא מתמודד עם מבול מכירות דולרים מצד הזרים.

דעה / יוסי פרנק: סטנלי פישר שחקן חלש

"הזרים מוכרים בכמויות", אומרים סוחרים בחדרי עסקאות. "כל פעם פישר קונה איזה 100 מיליון דולר ומעלה אותו באגורה מול השקל, אבל זה לא מחזיק מים".

בזירה העולמית הדולר נסחר ביציבות מול רוב המטבעות המרכזיים. האירו נסחר ביציבות מול המטבע האמריקני עם נטיה לירידה קלה של 0.07% ובשער של 1.421 דולר לאירו. המטבע היפני נסחר גם הוא ביציבות עם עלייה של 0.06% ובשער של 84.07 ין לדולר.

השפעת עליית הריבית עדין נותנת את הטון ומובילה להתחזקות השקל מול הדולר. אתמול העריכו אנליסטים בחברת USG Capital, שנגיד בנק ישראל, הפרופ' סטנלי פישר, יעלה את הריבית ב-0.25% נוספים לקראת סוף החודש. עוד צופים הכלכלנים כי כסף זר ימשיך לנהור לישראל חרף הסנקציות של בנק ישראל על משקיעים זרים, מה שיוביל להמשך התחזקות השקל אל מול כל סל המטבעות. לפיכך, הם מעריכים כי הדולר ייפול ל-3.43 שקלים ב-3 החודשים הקרובים.

ומה חושבים בברקליס על הדולר? ובכן, בזמן שכלכלני הבנק הבריטי המסקרים את ישראל שוריים על השקל וסבורים שהדולר ימשיך להיחלש מול המטבע הישראלי, סקירה שפורסמה היום על ידי מחלקת המחקר הבינלאומית במט"ח של ברקליס מגלה כי דעתם על הדולר בעולם הפוכה לגמרי. האנליסטים שרה ייטס ודייוויד פרוסטר מעריכים כי יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי ישמיע בתקופה הקרובה הערות ניציות באשר לריבית, כלומר ירמוז להעלאת ריבית מוקדם מכפי שמצפים בשווקים. זאת, בתוספת הנתונים הכלכליים החזקים שפורסמו לאחרונה בארה"ב, גורמים לברקליס להעריך כי הדולר דווקא יתחזק בעולם בתקופה הקרובה.

בינתיים באירופה, האירו נמצא ברמת שיא של 5 חודשים מול הדולר כאשר גוברות הערכות להעלאת בריבית באיחוד האירופי - לראשונה מאז המשבר הכלכלי הגדול ב-2008. לעומת זאת, הבנק המרכזי ביפן צפוי להוריד את התחזית הכלכלית בחודש הקרוב, הבנק המרכזי שעדיין מנסה להפעיל מאמצים להבריא את הכלכלה היפנית הפגועה בשל רעידת האדמה והצונאמי, גורם לין להתחזק.

[לפורטל הפיננסי][לאתר המט"ח]